2010-09-13, 14:37
Medlem
Twatssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbrytaren
Svar ja.

<3
2010-09-13, 14:57
Medlem
När du läst ikapp vad du fått studiemedel för så kan du få det igen. MEd lite tur kanske du inte ens behöver riktigt 18HP, utan lite mindre. Kommer inte ihåg riktigt, men själv fick jag för 100% men fullföljde bara typ 80-90% men det var inga problem att få det igen sen. Dock ska de granska mig extra noga till nästa termin fick jag veta så då hoppas man ju att det ska stå rätt till

/A.P
2010-09-13, 15:02
Medlem
oyinbozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shep
Tjänar/förlorar jag något på att flytta över mina värdepapper från SEB's depå till Avanza's depå?
Vill helst ha alla värdepapper hos Avanza!

Tack!
Jag vet inte hur det ligger till med SEBs avgifter men att tjäna på flytt kan du glömma. Spara däremot finns det god chans att du gör.

Öppnar du en vanlig depå hos Avanza kan du föra över dina papper från SEB gratis. Till en KF kan man inte föra över papper så om det är vad du siktar på blir du tvingad att betala courtage för affärerna. Först hos SEB sedan hos Avanza.
2010-09-13, 15:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jojoh
En sådan engångssumma i vanliga aktier är ganska meningslöst om du inte hittar en blivande raket. Kolla upp börshandlade fonder (etf) med hävstång eller tex optioner istället.

Okey, finns det på typ avenza?
Varför är det meningslöst? för avgifter etc?
Här finns ju aktiehandel 9kr per affär?
https://www.avanza.se/aza/registrering/start.jsp#
2010-09-13, 15:32
Medlem
Beviljar CSN studielån om man har ouppklarade skulder hos kronofogden?
2010-09-13, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bt
Okey, finns det på typ avenza?
Varför är det meningslöst? för avgifter etc?
Här finns ju aktiehandel 9kr per affär?
https://www.avanza.se/aza/registrering/start.jsp#

Finns säkert på Avanza. Nöjer du dig med några kr hit och dit så går väl vanliga aktier bra.
2010-09-13, 15:41
Bannlyst
Handlar det om småsummor jag kommer tjäna endast? vad skulle du säga är bäst att investera 2500 i?
2010-09-13, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bt
Handlar det om småsummor jag kommer tjäna endast? vad skulle du säga är bäst att investera 2500 i?

Det finns säkert säkert flera aktier som kan stiga tusentals % framöver men det svåra är ju att finna dem. Jag handlar bara index. Kanske finns här någon som kan tipsa om en kommande vinstlott.
2010-09-13, 17:25
Medlem
Det handlar som sagt inte om hur många poäng du egentligen tar. CSN vill bara bli övertygade om att du är i behov av pengar och att du gör rätt för dig genom dina studier. Det kan gott och väl räcka med att bara ringa dem och säga att du behöver pengar och kommer att gå fullt in för dina studier.
2010-09-13, 17:41
Medlem
Festungbreslaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykbrytaren
Det handlar som sagt inte om hur många poäng du egentligen tar. CSN vill bara bli övertygade om att du är i behov av pengar och att du gör rätt för dig genom dina studier. Det kan gott och väl räcka med att bara ringa dem och säga att du behöver pengar och kommer att gå fullt in för dina studier.

CSNs nya regler sedan sommaren 2010 är stenhårda, numera tas bara hänsyn till den senaste terminen även om personen klarat 500 hp tidigare. Ja, jag har själv fått uppleva de nya reglerna och tvingas leva på sparade pengar tills slutet av september pga. endast 20 hp rapporterats in den senaste terminen.
2010-09-13, 18:22
Medlem
MsPa1nTs avatar
Läste basåret förra året och det fattas 11.6 poäng för att jag nu ska få CSN pengar. Dock går inte detta ihop då jag läste fullt ut så många poäng man skulle och endå saknas det poäng. Jag hoppade på en CAD kurs som jag dock inte fullföljde, mailade läraren och sa att jag vill hoppa av men endå så står den nu med på min studera fast utan betyg.

Räknas denna med som att jag inte avklarat så mycket HP som jag behöver för att bli berättigad CSN ?

Och ifall det här nu skiter sig? Vad ska jag ta mig till för att lösa detta så snabbt som möjligt? Finns det kurser man kan hoppa på som går allt eftersom där man kan bara börja plocka snabba HP ?
2010-09-13, 18:50
Medlem
Jag har ansökt om studiemedel från CSN. Fick ett meddelande där det stod att jag måste klara 3 HP (då jag läste en kurs för ett år sedan, men hoppade av innan första tentan) innan de kan ge mig studiestöd. 3 HP är ju verkligen inte mycket, utan det som krånglar är att jag inte får några poäng förrän första tentan är rättad och godkänd. Tentan är i november och jag antar att det tar ytterligare några veckor innan de rättas. Någon som har något tips på vad man kan göra? Att vara helt utan pengar till i slutet av november känns inte så bra...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in