2011-07-08, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning
Ja, allt är rätt. I deras mail står det att "din skola har meddelat oss att du har klarat 33,5 poäng under den period du senast fick studiemedel för". Vilket är fullständig bullshit. Jag har klarat 45 poäng! Har lust att stämma skiten ur dem och vinna, orsaker fan psykiskt lidande. Nu måste man vänta tills på Måndag...
Åh nej, nu vart de nog livrädda Att ha ett osynligt handikapp är lite som att ha en penis, det är helt okej, men det är i regel inte fördelaktigt att vifta med det offentligt.

Ditt mupperi åsido: Jag hade något liknande problem för ett tag sedan. Efter att ha skickat in ett någorlunda ödmjukt mail om hur fel eventuellt kunde ha uppstått var det åtgärdat inom ett par dagar. Det blir ibland fel, och det löser sig.
2011-07-09, 02:27
Medlem
Har en polare här, 17år som vill lägga in pengar i sin depå hos Avanza Bank.

Han har bank hos Swedbank och kan pga sitt ungdomskontos begränsningar INTE överföra pengar till ett annat konto via internet.

- Kan han göra så här att:
Överföra summan pengar till en familjemedlem, polare eller liknande och sedan be han/hon överföra den summan till Avanza Bank för att han ska kunna få pengar i sin depå för att börja handla ?

- Fråga nummer två: Hur bevisar han att det är hans konto pengarna ska till?
Skriver han sitt namn på överföringen eller?

PS. Detta är med avsikt att hans kompis/familjemedlem går med på att vara personen mellan transaktionen.

Polaren är tacksam för den hjälp han får!
Senast redigerad av avvanladre 2011-07-09 kl. 02:31.
2011-07-09, 11:33
Medlem
Ksprs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avvanladre

Det fungerar som vilken bank som helst när man sätter in pengar.
2011-07-09, 11:38
Medlem
Walkman1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revamp
Jo, hon har pluggat heltid på ett program i ett par år och tagit alla poäng.

Fast är det inte återkrav det blir fråga om ifall hon inte får något resultat överhuvudtaget på kursen?

Jag har lite dåligt minne, men är det en sommarkurs vi pratar om? Om hon har klarat alla poäng under föregående läsår så ska det inte vara några som helst problem att på studiemedel till hösten.

Citat:
Ursprungligen postat av Arrow53
vilken studietid? Den efter ingenjörsutbildningen?
Studietiden är väl om inte annat den tid man studerar? Återkrav kan du ju även få om du tjänar för mycket varje halvår.

Citat:
Ursprungligen postat av allvetarN2
Antar att det finns någonstans i denna tråd, men har varken tid eller ork att söka, så om någon vet kan de ju svara:

Jo, jag har läst program i två år nu, har klarat alla poäng sofar(120hp), är nu inskriven på två sommarkurser, som jag förmodligen kommer kugga ( ja, jag tog vatten över huvudet, jobbar heltid + varannan helg), kommer jag få studiemedel till hösten, eller måste jag slita som fan för att få ihop sommarkurserna?

Hur många av det 60 HP som du har läst under föregående läsår har du plockat in?
2011-07-09, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walkman1337
Jag har lite dåligt minne, men är det en sommarkurs vi pratar om? Om hon har klarat alla poäng under föregående läsår så ska det inte vara några som helst problem att på studiemedel till hösten.

Studietiden är väl om inte annat den tid man studerar? Återkrav kan du ju även få om du tjänar för mycket varje halvår.

Hur många av det 60 HP som du har läst under föregående läsår har du plockat in?

Vad jag har skrivit in mig på:

År 1 : 60 hp program(klarat) + sommarkurser 15hp, ( klarat 7,5)
år 2 : 60 hp program(klarat) + nuvarande sommarkurser 15 hp <- dessa kurser jag undrar över.
2011-07-09, 15:49
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Har en polare här, 17år som vill lägga in pengar i sin depå hos Avanza Bank.

Han har bank hos Swedbank och kan pga sitt ungdomskontos begränsningar INTE överföra pengar till ett annat konto via internet.

- Kan han göra så här att:
Överföra summan pengar till en familjemedlem, polare eller liknande och sedan be han/hon överföra den summan till Avanza Bank för att han ska kunna få pengar i sin depå för att börja handla ?

PS. Detta är med avsikt att hans kompis/familjemedlem går med på att vara personen mellan transaktionen.

Polaren är tacksam för den hjälp han får!
Kan han inte ens flytta till ett konto som är hans eget?

Jag vet inte om föräldrarna kan göra vad de vill med pengarna men om de går till banken tillsammans lär de ju iaf kunna flytta pengar till föräldrarnas konto? Sedan är det väl bara att de flyttar dem vidare om inte annat.

Men borde ju gå att ändra inne på banken om föräldrarna är med om inte annat.

Vet inte vad du menar med bevisar. Vill swedbank eller vad det var kolla upp det borde de ju kunna få mottagaren bekräftad antar jag?
2011-07-09, 19:47
Medlem
vet någon hur skatten med aktier fungerar, alltså ifall man skattar vinsten av en såld affär eller liknande??
2011-07-09, 20:49
Medlem
BoyyyBoys avatar
Hej på er,

Får ingen ordning på CSN-hemsidan. Jag letar hur man räknar ut hur mycket jag kan få i bidrag, men allt jag hittar räknar bara på lån och grejer.

Men, men, kan ju bara vänta tills man ansöker om det där på riktigt också iofs. Dock hade det varit kul att veta nu. Någon som är duktig på detta och tror sig kunna säga mellan tummen och pekfingret? Jag kommer typ tjäna 115 000kr per termin, jag kanske inte ens kan få något bidrag i huvudtaget då?

Alltså, jag har pluggat i tre år och kört bidrag hela tiden, inget lån. Har jobbat så jag kommit under fribeloppet. Men har nu börjat jobba mer regelbundet, anställd.
2011-07-09, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prive
vet någon hur skatten med aktier fungerar, alltså ifall man skattar vinsten av en såld affär eller liknande??

Detta undrar jag med. Skattas med per utdelning/vinst av aktie man tar ut? Eller skattas det årligen?
2011-07-10, 01:30
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prive

Citat:
Detta undrar jag med. Skattas med per utdelning/vinst av aktie man tar ut? Eller skattas det årligen?

Årligen om du har pengarna i kapitalförsäkring, efter försäljning om du har aktiedepå.

Låg procent (ca 0,8%) på hela beloppet varje år i en KF. 30% på vinsten ur en aktiedepå.

Undantag finns.
2011-07-10, 01:30
Medlem
zavers avatar
https://www.nordnet.se/mux/web/nordnet/din-forsta-miljon.html

Någon som kan fullständiga villkoren? Har redan konto hos Avanza så pallar inte "omsätta" pengarna 10ggr hor Nordnet för att ta ut dom. Men om det bara är skapa konto sen sälja av och ta ut är det intressant
2011-07-10, 03:25
Medlem
annanmedlems avatar
Skatten sker (skall betalas) på (efter) kommande deklaration och (dras) inte omedelbart.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in