Citat:
Ursprungligen postat av Biffen
Det här tycker jag låter väldigt intressant. Att efter en 20 års period kunna dra in pengar utan att göra ett jota. Var börjar man? Vilka aktier ska man sikta in sig på? Hur mycket kapital behöver jag sätta in per år? Hur aktiv ska jag vara i att byta mellan aktier?
Han siktar väl kanske in på de som ger högst / stabilast utdelningar? Men vilka bolag som helst som kan anses vara tillräckligt stabila / ge uthållig tillväxt borde väl kunna ha potential? Jag vet inte om bolagen som ger höga utdelningar är bättre än börsen som snitt för ändamålet men det kanske någon annan vet? Annars så återinvesteras väl utdelningarna i typ Avanza Zero automagiskt med?
Sålänge bolagen inte lever upp till förväntningarna bör du väl inte vara aktiv alls antar jag. Jag tror inte de bakom sådana där strategier har för avsikt att vara det iaf.
Det är väl typ köp H&M eller Tele2 eller annan högutdelare, köp mer av utdelningen, köp mer av utdelningen, köp mer av utdelningen ...
I fallet "hoppas få ut 40 öre på varje investerad krona årligen efter 20 år" så handlar det såklart om 1 kr vid år 0...
Vill du ha mer så handlar det om fler kronor =P
Ju tidigare du börjar desto bättre. Det har ju sagts i något räkneexempel till rätt hög avkastning iofs att en person som börjar pensionsspara när den är 18, sätter in pengar till 25 och sedan tröttnar faktiskt har mer pengar vid 65 än en annan person som börjar vid 25 och kör på till pensionsåldern ..
På längre sikt påstås det ju även att timing och val skall spela mindre roll än tillgångstyp. Dvs just det att man väljer aktier istället för säg räntesparande. Men hur sant det är vet jag inte. För väljer man helt fel bolag går det ju åt skogen. Men med en någorlunda riskspridning / diversifiering så kanske.
Det bästa du kan göra är väl antagligen att spara så mycket du kan så tidigt som möjligt =P
Sedan finns det ju bättre och sämre lägen, det brukar ju heta att man skall ha en placeringshorisont på minst 5 år för aktiefonder väl men vid vissa tidpunkter har det ju faktiskt tagit över 20 år innan man ligger på +/- 0. Så ..
Skall du köra fonder så tänk även på att avgiften äter rejält på kapitalet efter x antal år. Så kör isf en som kostar väldigt lite typ Avanza Zero.
Samma sak med aktiebyten, de kostar ju också pengar och om du nu inte är något vidare på att spå framtiden och gissa rätt så är ju den som tjänar mest på dem mäklaren.