2011-04-08, 15:27
Medlem
Biffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmstar
Oftast ger utdelning en gång om året (i synnerhet på våren men upp till företaget att avgöra), men det finns företag som delar ut flera gånger om året, likaså de som inte delar ut ett öre.

Att köpa aktier enbart för utdelningen är väl inte det bästa alternativet på kort sikt men som långsiktig investering tycker jag att det är något man kan överväga särskilt om man återinvesterar utdelningen. Bloggaren 4020 har som mål att varje investerad krona idag ska ge 40 öre i direktavkastning om 20 år genom att köpa in sig i stabila företag med bra direktavkastning och utdelningstillväxt samtidigt som han återinvesterar utdelningen. (www.4020.se)

Det här tycker jag låter väldigt intressant. Att efter en 20 års period kunna dra in pengar utan att göra ett jota. Var börjar man? Vilka aktier ska man sikta in sig på? Hur mycket kapital behöver jag sätta in per år? Hur aktiv ska jag vara i att byta mellan aktier?
2011-04-08, 15:27
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovic
Jag läste tekniskt basår i Kista 09/10.
- I och med att Kista är nerlagt kan jag tänka mig att samtliga lärare flyttade till Campus(?)

Vid starten fick alla välja ett klassrum. Jag har och kompis gick in där det var mest brudar... Något som vi sedan fick ångra. Vi fick Sonny till Fysiken, Lennart till Matten och Petter till Kemin.
Petter är riktigt skön och väldigt bra, lektionerna var alltid roliga med honom.
Lennart var också bra, väldigt tydlig och grundlig.
Sonny... Fyfan säger jag bara! Fet VARNING här. Välj ALDRIG Sonny! Han är totalt efterbliven, fruktansvärt opedagogisk, jobbig att lyssna på. Han förväntar sig alltid att alla kan allt redan innan. Han var tidigare lärare i maskinteknik, men fick sparken (tror jag).
Jag bytte sedan lärare till Cilla; väldigt gullig liten tant, jättesnäll, mycket pedagogisk och grundlig. Mycket noggrann med att alla förstår.

Jag - som många andra - upplevde att tempot var högt. Vi hade även många schemalagda föreläsningar och lektioner. Dom flesta hoppade föreläsningarna, men lektionerna var väldigt givande. Där var det alltid fullsatt.

Lektionerna var alltid välplanerade. Uppgifterna vi räknade på lektionen var nerskrivna på schemat, så dessa kunde man (om man ville) gå igenom dagen innan. Räknade vi 10 uppgifter på lektionen, hade vi sedan 10 hemuppgifter till nästa lektion.

Petter är i dagsläget lärare på basåret i Haninge. Lärarna på basåren hoppar omkring rätt mycket. Gillar man inte en lärare kan man ju alltid helt enkelt bara gå på någon annans lektioner (t.ex. Petter höll i fysik också).

Citat:
Ursprungligen postat av Briviba
Planerar att läsa tekniskt basår till hösten. Tänkte bara hur pass hög studietakten är och hur mycket schemalagda lektioner man har.

Jag har relativt lätt för inlärning men när det gäller matte är det skönt att ha någon som förklarar det för en personligen, som man kunde fråga en mattelärare på gymnasiet om hjälp under en lektion t.ex. Förekommer detta alls på det tekniska basåret eller är det föreläsning och sedan plugga hemma som gäller?

Du får ett papper där det är ~5-10 uppgifter som gås igenom på lektionen sedan ~5-10 uppgifter du ska göra hemma efter lektionen. Personligen gick jag på lektionerna i början men andra terminen var jag knappt i skolan. På en höft 2-3 lektioner per dag. Du sitter inte och räknar på lektionerna utan lyssnar endast när läraren går igenom tal, däremot kan du ju ställa frågor kring uppgifterna. Räknestugor brukar vara lite då och då också och dörren till någon lärares rum är ju alltid öppen.
2011-04-08, 15:44
Medlem
final_cuts avatar
Jag tar studiestöd + lån hos CSN och går på Omvårdnadsprogrammet. Ponera att jag fick ett heltidsjobb och bestämde mig för att hoppa av studierna bara sådär - vad händer då? Jag är ju återbetalningsskyldig redan eftersom jag tagit lån, kommer de att kräva någon form av medelbar återbetalning av lånet eller? Vad händer med studiestödet? Bör tillägga att jag har för avsikt att fullfölja studierna så småningom, i halvfart eller kvartsfart...utan CSN-stöd eftersom jag har jobb. Blir det onda ögon från CSN ändå?
2011-04-08, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Bra skrivet. Det man även bör vara medveten om är att en direktavkastning som ser sisådär ut ida, låt säga 4% blir väldigt mycket pengar om 10-15 år. Särskilt om bolaget kan höja utdelningen med 10% per år och man kan återinvestera utdelningarna under dessa 10 år.
Fast om man nu inte sitter med typ 200.000 kr i H&M blir det ju rätt dyrt att återinvestera utdelningen? liksom, har någon 100 st och får vad? 8-900 kr i utdelning? Så är det ju kanske inte så kul att tjoffa in det på aktier?

En del bolag kanske kan göra vettigare saker med pengarna än att dela ut dem med. Typ Lundbergföretagen shoppar väl med dem? I stort iaf? Då slipper man ju bry sig om att köpa mer av aktien.

Har Buffets bolag gett utdelningar? Aktien är ju rätt dyr =P

Typ som med Ratos har jag uppfattat det som att de eventuellt tom kan låna för att ge en bra utdelning? Känns ju sådär. Gör hellre något vettigt med pengarna
2011-04-08, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biffen
Det här tycker jag låter väldigt intressant. Att efter en 20 års period kunna dra in pengar utan att göra ett jota. Var börjar man? Vilka aktier ska man sikta in sig på? Hur mycket kapital behöver jag sätta in per år? Hur aktiv ska jag vara i att byta mellan aktier?
Han siktar väl kanske in på de som ger högst / stabilast utdelningar? Men vilka bolag som helst som kan anses vara tillräckligt stabila / ge uthållig tillväxt borde väl kunna ha potential? Jag vet inte om bolagen som ger höga utdelningar är bättre än börsen som snitt för ändamålet men det kanske någon annan vet? Annars så återinvesteras väl utdelningarna i typ Avanza Zero automagiskt med?

Sålänge bolagen inte lever upp till förväntningarna bör du väl inte vara aktiv alls antar jag. Jag tror inte de bakom sådana där strategier har för avsikt att vara det iaf.

Det är väl typ köp H&M eller Tele2 eller annan högutdelare, köp mer av utdelningen, köp mer av utdelningen, köp mer av utdelningen ...

I fallet "hoppas få ut 40 öre på varje investerad krona årligen efter 20 år" så handlar det såklart om 1 kr vid år 0...

Vill du ha mer så handlar det om fler kronor =P

Ju tidigare du börjar desto bättre. Det har ju sagts i något räkneexempel till rätt hög avkastning iofs att en person som börjar pensionsspara när den är 18, sätter in pengar till 25 och sedan tröttnar faktiskt har mer pengar vid 65 än en annan person som börjar vid 25 och kör på till pensionsåldern ..

På längre sikt påstås det ju även att timing och val skall spela mindre roll än tillgångstyp. Dvs just det att man väljer aktier istället för säg räntesparande. Men hur sant det är vet jag inte. För väljer man helt fel bolag går det ju åt skogen. Men med en någorlunda riskspridning / diversifiering så kanske.

Det bästa du kan göra är väl antagligen att spara så mycket du kan så tidigt som möjligt =P

Sedan finns det ju bättre och sämre lägen, det brukar ju heta att man skall ha en placeringshorisont på minst 5 år för aktiefonder väl men vid vissa tidpunkter har det ju faktiskt tagit över 20 år innan man ligger på +/- 0. Så ..

Skall du köra fonder så tänk även på att avgiften äter rejält på kapitalet efter x antal år. Så kör isf en som kostar väldigt lite typ Avanza Zero.

Samma sak med aktiebyten, de kostar ju också pengar och om du nu inte är något vidare på att spå framtiden och gissa rätt så är ju den som tjänar mest på dem mäklaren.
2011-04-08, 17:52
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Fast om man nu inte sitter med typ 200.000 kr i H&M blir det ju rätt dyrt att återinvestera utdelningen? liksom, har någon 100 st och får vad? 8-900 kr i utdelning? Så är det ju kanske inte så kul att tjoffa in det på aktier?

En del bolag kanske kan göra vettigare saker med pengarna än att dela ut dem med. Typ Lundbergföretagen shoppar väl med dem? I stort iaf? Då slipper man ju bry sig om att köpa mer av aktien.

Har Buffets bolag gett utdelningar? Aktien är ju rätt dyr =P

Typ som med Ratos har jag uppfattat det som att de eventuellt tom kan låna för att ge en bra utdelning? Känns ju sådär. Gör hellre något vettigt med pengarna

På din första fråga angående kostnader hänvisar jag till inlägget jag skrev tidigare idag om nu fallet är så.

https://www.flashback.org/sp29962683

Visst, kan bolaget förvalta pengarna bra så är det givetvis bättre. Men det förutsätter att bolaget kan få högre avkastning än vad du kan få på andra ställen. Låt säga att ett bolag slutat växa, eller kanske bara växer med någon ynka % per år (i snitt). Då är det bättre bolaget delar ut pengarna så att du får investera dom på andra ställen.

Lundbergs ger lite utdelningar. Men Fredrik Lundberg är en mycket skicklig investerare och han är ett typiskt exempel på ett fall där det kan vara bättre att inte bolaget delar ut pengar, utan att dom investerar pengarna och på så vis troligen får högre avkastning på pengarna än vad du får på andra ställen.

Buffett ger inga utdelningar och det tycker jag är med rätta. Vad är sannolikheten att vi klarar av att investera bättre än Buffett? Inte stor skulle jag säga. Då är det bättre att han investerar mina pengar istället för att ge mig utdelning som jag själv ska investera.

Aktien blev splittat och är inte alls så dyr sett i absoluta mått så att säga, huruvida den är dyr relativt värdet på bolaget tänker jag inte diskutera nu. Du kan köpa B-aktien för cirka 80$ medan A-aktien är betydigt dyrare.

Ratos har jag lite dålig koll på, men kan mycket väl stämma.
2011-04-08, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndrewRyan
Man kan inte få pengar retroaktivt när man kompletterar, men från vilket datum kan man söka studiemedel? Skrivningen eller när resultatet registrerats?

Skrivningen, och man kan i viss mån får pengar retroaktivt. Jag kom över CSN-gränsen i mitten av förra terminen och fick pengar 4 veckor bakåt från då jag klarade min tenta.
2011-04-08, 19:34
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unombre
Tack för svaret. Med återinvestering menar du då att man utökar innehavet i just det bolaget med avkastningen, eller bara generellt i aktier?

Var kan man se hur mycket avkastning en viss aktie ger/har gett i utdelning? Kollade på omx men hittade inte.

Finns det fö en skatt endast på att inneha aktier? Då får ju den isåfall tas i beaktning i det här fallet.

Finns diverse olika sidor som visar det annars får man läsa gamla rapporter. (www.borsdata.se) bör ha mycket information om just det området.

Återinvestering erbjuds via automatik hos vissa mäklare, ibland även courtagefritt. Att köpa fåtalet aktier för låga summor och dra på sig en höga avgifter för courtage är ju inte direkt någon höjdare och då kan man väl i stället spara ihop ett års utdelningar och återinvestera dem i det/de företaget man tycker har störst potential för närvarande.

Vidare tåls det att tänka på direktavkastningen när man köper aktien och inte bara still sig blind på utdelningstillväxt. Personligen tycker jag allt under 4% direktavkastning är för lågt om man inte kan förvänta sig en riktigt bra utdelningstillväxt. Men att köpa företag som har en uppskattad direktavkastning på över 4% och har en historik av god utdelningstillväxt (säg minst 10% årligen) som man även tror kan fortsätta i samma takt, för att sedan återinvestera utdelningarna där de passar bäst ser jag in som en bra strategi för långsiktigt sparande.

Edit:

Tittar vi på vilka företag som eventuellt kan vara intressanta idag enligt ovanstående modell så finner vi exempelvis (baseras på Hitta Kursvinnare)

- Astra Zeneca
- Skistar
- Beijer Alma
- Ratos

I och med att kurserna gått upp under de senaste åren är det svårare att fiska högutdelare för en billig penning om man är konservativ med kriterierna.
Senast redigerad av Farmstar 2011-04-08 kl. 19:51.
2011-04-08, 21:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av final_cut
Jag tar studiestöd + lån hos CSN och går på Omvårdnadsprogrammet. Ponera att jag fick ett heltidsjobb och bestämde mig för att hoppa av studierna bara sådär - vad händer då? Jag är ju återbetalningsskyldig redan eftersom jag tagit lån, kommer de att kräva någon form av medelbar återbetalning av lånet eller? Vad händer med studiestödet? Bör tillägga att jag har för avsikt att fullfölja studierna så småningom, i halvfart eller kvartsfart...utan CSN-stöd eftersom jag har jobb. Blir det onda ögon från CSN ändå?

Har för mig att eftersom du har ett jobb/en inkomst så kommer de inte vänta den vanliga tiden (ifall det var ett halvår eller ett år) med att kräva tillbaka pengarna utan det kommer ske så fort du börjat jobba. De kommer inte kräva att du betalar tillbaka hela studieskulden på en gång (ifall det inte rör sig om några tusen) utan man får göra delbetalningar på skulden tills den är avbetald (i mitt fall tror jag det rörde sig om 2x 1500kr per år). Med studiestödet menar du bidragsdelen? Den får du behålla har jag för mig.
Varför skulle det bli onda ögon från CSN ifall du skall fortsätta studera utan att ta lån eller bidrag? Du kommer dock få fortsätta betala av lånet ifall även fast du väljer att studera utan att ta lån osv (det var vad handläggaren sa till mig).
2011-04-08, 22:20
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Finns diverse olika sidor som visar det annars får man läsa gamla rapporter. (www.borsdata.se) bör ha mycket information om just det området.

Återinvestering erbjuds via automatik hos vissa mäklare, ibland även courtagefritt. Att köpa fåtalet aktier för låga summor och dra på sig en höga avgifter för courtage är ju inte direkt någon höjdare och då kan man väl i stället spara ihop ett års utdelningar och återinvestera dem i det/de företaget man tycker har störst potential för närvarande.

Vidare tåls det att tänka på direktavkastningen när man köper aktien och inte bara still sig blind på utdelningstillväxt. Personligen tycker jag allt under 4% direktavkastning är för lågt om man inte kan förvänta sig en riktigt bra utdelningstillväxt. Men att köpa företag som har en uppskattad direktavkastning på över 4% och har en historik av god utdelningstillväxt (säg minst 10% årligen) som man även tror kan fortsätta i samma takt, för att sedan återinvestera utdelningarna där de passar bäst ser jag in som en bra strategi för långsiktigt sparande.

Edit:

Tittar vi på vilka företag som eventuellt kan vara intressanta idag enligt ovanstående modell så finner vi exempelvis (baseras på Hitta Kursvinnare)

- Astra Zeneca
- Skistar
- Beijer Alma
- Ratos

I och med att kurserna gått upp under de senaste åren är det svårare att fiska högutdelare för en billig penning om man är konservativ med kriterierna.

Har du några konkreta exempel på nätmäklare som erbjuder automatisk återinvestering courtagefritt förutom Aktieinvest? Använder själv den tjänsten där och tycker den är riktigt bra.

För övrigt håller jag helt klart med dig. Som långsiktig sparare har man ju mycket tid till att ha is i brallan och helt enkelt invänta högre direktavkastningar. Köper sällan in mig i bolag som har lägre direktavkastning än 4% (om det nu är ett utdelningsbolag jag är ute efter). Förr eller senare svänger kurserna alltid så att man kan köpa in sig till över 4%. Tiden man måste vänta mellan dessa tillfällen kan kännas långa men i längden bör denna tid statisiskt sett var kortare än vad tiden man måste vänta för att få samma storlek på utdelningen p.ga att man köpte till lägre direktavkastning är.
Senast redigerad av c^2 2011-04-08 kl. 22:24.
2011-04-08, 22:57
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c^2
Har du några konkreta exempel på nätmäklare som erbjuder automatisk återinvestering courtagefritt förutom Aktieinvest? Använder själv den tjänsten där och tycker den är riktigt bra.

För övrigt håller jag helt klart med dig. Som långsiktig sparare har man ju mycket tid till att ha is i brallan och helt enkelt invänta högre direktavkastningar. Köper sällan in mig i bolag som har lägre direktavkastning än 4% (om det nu är ett utdelningsbolag jag är ute efter). Förr eller senare svänger kurserna alltid så att man kan köpa in sig till över 4%. Tiden man måste vänta mellan dessa tillfällen kan kännas långa men i längden bör denna tid statisiskt sett var kortare än vad tiden man måste vänta för att få samma storlek på utdelningen p.ga att man köpte till lägre direktavkastning är.

Förutom Aktieinvest vet jag inte någon annan mäklare som erbjuder denna möjlighet, vilket gör Aktieinvest mycket attraktivt ur den synvinkeln då som sagt courtaget annars skulle käka upp mycket av utdelningen.

Som du säger så finns det inte attraktiva företag att köpa får man helt enkelt spara pengarna på en liten fin hög. Någon gång tankar kurserna som under 2008 och då ges man återigen möjligheten att köpa H&M och andra godbitar med en direktavkastning som med råge överstiger fyra procent. (H&M ser väl visserligen OK ut för närvarande men är ju inga 6.5% längre)
Senast redigerad av Farmstar 2011-04-08 kl. 23:01.
2011-04-08, 23:33
Medlem
Citat:
text.

Tack för det utförliga svaret, Farmstar. Skall absolut kolla up de sidor du nämnde. Måste dock fråga vad courtage innebär. Är det det du betalar för att köpa en aktie..? Är det klokt att köpa aktien tätt inpå en utdelning eller betyder det endast att den kommer vara dyrare?

Samt mer allmänna frågor:Vilka sidor kan vara aktuella för just köp av aktier. Vilka är billiga vilka är bra? Finns det saker som är bra att tänka på innan man köper sin första aktier så som speciella avgifter eller skatter som inte är uppenbara.

Edit: Frågorna är inte menade att överösa farmstar utan är allmänt ställda.
Senast redigerad av unombre 2011-04-09 kl. 00:32.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in