2012-07-26, 18:40
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipchip
Behöver 8 poäng till för att kunna få studiestöd från csn till hösten. Har då börjat läsa två nästintill identiska förberedande mattekurser i sommar på två olika universitet. Fungerar detta? Kurserna ligger på 5 poäng var, kommer csn märka att kurserna är identiska och inte godkänna poängen?

Tack på förhand
de kommer godkänna båda kurserna om de har olika kurskoder. Att de är väldigt lika (eller identiska) spelar ingen roll
2012-07-26, 19:33
Medlem
InTheFleshs avatar
Ska börja plugga upp gymnasiebetyg den 20:e Augusti. På den pdf:n står det att utbetalningsdatumet betalas ut tidigast en vecka efter kursstart och nästa betalning är då 25:e september. Brukar det röra sig om en vecka drygt då eller? Man kan räkna med att pengarna trillar in innan augusti är slut iaf med tanke på räkningar och sånt? Kanske en dum fråga men vill vara säker
2012-07-26, 19:38
Medlem
Benedictuss avatar
Flytta över sina pengar från Handelsbankens Balans 50 till H&M? Rör sig om 15.000
2012-07-26, 19:38
Medlem
Ska plugga språk utomlands och har precis fått allting godkänt utav CSN. Vi säger att jag har fått 20.000 godkänt för en period, får jag allting i en klump summa och ingenting varje vecka? Är så otroligt lost och CSN är ju inte direkt trevliga eller hjälpsamma
2012-07-26, 19:45
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InTheFlesh
Ska börja plugga upp gymnasiebetyg den 20:e Augusti. På den pdf:n står det att utbetalningsdatumet betalas ut tidigast en vecka efter kursstart och nästa betalning är då 25:e september. Brukar det röra sig om en vecka drygt då eller? Man kan räkna med att pengarna trillar in innan augusti är slut iaf med tanke på räkningar och sånt? Kanske en dum fråga men vill vara säker
första utbetalningen har inget fixerat datum. Du måste lämna in studerandeförsäkran, och först efter det kommer det ske utbetalningar, tidigast 1 vecka efter kursstart men blir längre om du dröjer med att skriva på. Görs på nätet. Du borde ha pengarna i augusti.

Citat:
Ursprungligen postat av Nicolenny
Ska plugga språk utomlands och har precis fått allting godkänt utav CSN. Vi säger att jag har fått 20.000 godkänt för en period, får jag allting i en klump summa och ingenting varje vecka? Är så otroligt lost och CSN är ju inte direkt trevliga eller hjälpsamma
Du får varje termin för sig, och hela terminen i en summa. Csn är väldigt trevliga och hjälpsamma om du är trevlig i tonen till dem.
2012-07-26, 20:01
Medlem
InTheFleshs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
första utbetalningen har inget fixerat datum. Du måste lämna in studerandeförsäkran, och först efter det kommer det ske utbetalningar, tidigast 1 vecka efter kursstart men blir längre om du dröjer med att skriva på. Görs på nätet. Du borde ha pengarna i augusti.
Precis. Men studeförsäkring går tidigast att lämna in 13:e augusti enligt "min sida" på CSN's hemsida så om det görs den dagen ska det inte vara några problem med andra ord?
2012-07-26, 20:02
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InTheFlesh
Precis. Men studeförsäkring går tidigast att lämna in 13:e augusti enligt "min sida" på CSN's hemsida så om det görs den dagen ska det inte vara några problem med andra ord?
Nej, borde inte vara det. Jag kan inte garantera ett datum dock, bara att du borde ha dem innan augusti utgång
2012-07-26, 20:08
Medlem
InTheFleshs avatar
Citat:
Nej, borde inte vara det. Jag kan inte garantera ett datum dock, bara att du borde ha dem innan augusti utgång
Tack för hjälpen
2012-07-26, 20:42
Medlem
Citat:
Du får varje termin för sig, och hela terminen i en summa. Csn är väldigt trevliga och hjälpsamma om du är trevlig i tonen till dem.

Ah okej, tack. Då hade jag bara otur med den damen jag fick.
2012-07-27, 09:39
Medlem
freshrs avatar
Hej,
Ska söka CSN inför mitt utbytesår. PÅ universitetets hemsida står det:

COURSE PERIODS, Autumn semester : 18.09.2012 to 21.12.2012
2012-2013 Spring semester : 18.02.2013 to 31.05.2013

Som ni ser är kursperioderna bara ca 3.5 + 3.5 = 7 månader långa. Men på KTH, där jag går i vanliga fall står det:
Autumn Term: 2012-08-24 – 2013-01-04
Spring Term: 2013-01-07 – 2013-05-25.

På KTH räknar man in tentaperioden i studieåret, men inte på mitt utbytesuniversitet. Försöker ringa CSN och fråga, men tänkte passa på att fråga här:
Kommer jag inte kunna få lika mycket studiemedel som jag får i vanliga fall? Tror inte CSN att man kommer behöva plugga under tentaperioden?
2012-07-27, 09:47
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freshr
Hej,
Ska söka CSN inför mitt utbytesår. PÅ universitetets hemsida står det:

COURSE PERIODS, Autumn semester : 18.09.2012 to 21.12.2012
2012-2013 Spring semester : 18.02.2013 to 31.05.2013

Som ni ser är kursperioderna bara ca 3.5 + 3.5 = 7 månader långa. Men på KTH, där jag går i vanliga fall står det:
Autumn Term: 2012-08-24 – 2013-01-04
Spring Term: 2013-01-07 – 2013-05-25.

På KTH räknar man in tentaperioden i studieåret, men inte på mitt utbytesuniversitet. Försöker ringa CSN och fråga, men tänkte passa på att fråga här:
Kommer jag inte kunna få lika mycket studiemedel som jag får i vanliga fall? Tror inte CSN att man kommer behöva plugga under tentaperioden?
ursäkta, men vad då "tentaperiod"? Studenter är lediga juldag, annandagjul, nyårsdag samt lördagar och söndagar. Har du itne föreläsning/seminarium så har du självstudietid.

och tydligen så har denna skola kortare terminer, det ser ju ut som att du har ca 2 månader utan kurser. Är du helt säker på att det förekommer tentor och lektioner i det glappet?

Om ditt utbytesuniversitet inte har kurser som går mellan 22/12 och 17/2 så får du inte csn för den tiden, för du är inte aktivt studerande då. Så du bör helst fråga ditt nya universitet om saken, för CSN har klara regler som de inte får gå ifrån. Du får fråga din skola vad som händer i glappet. Det är ju inte csn som sagt "din nya skola har bara studier x-y".
2012-07-27, 10:17
Medlem
freshrs avatar
Citat:
ursäkta, men vad då "tentaperiod"? Studenter är lediga juldag, annandagjul, nyårsdag samt lördagar och söndagar. Har du itne föreläsning/seminarium så har du självstudietid.

och tydligen så har denna skola kortare terminer, det ser ju ut som att du har ca 2 månader utan kurser. Är du helt säker på att det förekommer tentor och lektioner i det glappet?

Om ditt utbytesuniversitet inte har kurser som går mellan 22/12 och 17/2 så får du inte csn för den tiden, för du är inte aktivt studerande då. Så du bör helst fråga ditt nya universitet om saken, för CSN har klara regler som de inte får gå ifrån. Du får fråga din skola vad som händer i glappet. Det är ju inte csn som sagt "din nya skola har bara studier x-y".

Alltså,
Undervisningen (föreläsning,lektion,med mera) pågår mellan datumen ovan, sedan är det tentaperiod mellan 14.01.2013 - 02.02.2013, där man har tentor för alla kurser man har gått under hösten. På samma sätt har man en tentaperiod efter vårterminen: 17.06.2013 - 06.07.2013.
Så hur ska jag ange datumen?
ENligt CSN: "Du kan bara få studiemedel för den studietid som står i kursplanen för utbildningen. Det är oftast från första till sista dagens undervisning på terminen plus ordinarie tentamensperiod. Skicka därför ett intyg på dina studietider tillsammans med din ansökan om studiemedel."
Källa: http://www.csn.se/utomlands/hur-mycket-kan-du-fa/studietid-olika-lander
Det jag är orolig för är att jag inte skall kunna få lika mycket pengar som jag får hemma p.g.a läsårsindelningen. Blir svårt att budgettera vistelsen då.
Senast redigerad av freshr 2012-07-27 kl. 10:20.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in