Citat:
Ursprungligen postat av freshr
Hej,
Ska söka CSN inför mitt utbytesår. PÅ universitetets hemsida står det:
COURSE PERIODS, Autumn semester : 18.09.2012 to 21.12.2012
2012-2013 Spring semester : 18.02.2013 to 31.05.2013
Som ni ser är kursperioderna bara ca 3.5 + 3.5 = 7 månader långa. Men på KTH, där jag går i vanliga fall står det:
Autumn Term: 2012-08-24 – 2013-01-04
Spring Term: 2013-01-07 – 2013-05-25.
På KTH räknar man in tentaperioden i studieåret, men inte på mitt utbytesuniversitet. Försöker ringa CSN och fråga, men tänkte passa på att fråga här:
Kommer jag inte kunna få lika mycket studiemedel som jag får i vanliga fall? Tror inte CSN att man kommer behöva plugga under tentaperioden?
ursäkta, men vad då "tentaperiod"? Studenter är lediga juldag, annandagjul, nyårsdag samt lördagar och söndagar. Har du itne föreläsning/seminarium så har du självstudietid.
och tydligen så har denna skola kortare terminer, det ser ju ut som att du har ca 2 månader utan kurser. Är du helt säker på att det förekommer tentor och lektioner i det glappet?
Om ditt utbytesuniversitet inte har kurser som går mellan 22/12 och 17/2 så får du inte csn för den tiden, för du är inte aktivt studerande då. Så du bör helst fråga ditt nya universitet om saken, för CSN har klara regler som de inte får gå ifrån. Du får fråga din skola vad som händer i glappet. Det är ju inte csn som sagt "din nya skola har bara studier x-y".