2011-04-20, 12:34
Medlem
Shawn92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramones
Hej, är så att jag kommer söka TB i höst men jag är osäker om jag kommer in på basåret i Campus.

http://www.vhs.se/Global/Statistik/HT2010/HT2010_antagna_urval2_program.pdf

Enligt statistiken så var 17.39 lägsta antagna förra hösten i urvalsgrupp BI där jag kommer hamna.
Men jag undrar om dessa 17.39 är inklusive meritpoäng eller exklusive?

Tack på förhand.

Vill gärna veta svaret på den här frågan med - uppskattas om någon kan ge svar på det!
2011-04-20, 13:19
Medlem
Bakaxels avatar
Många förvirrande inlägg och vissa är dessutom 3 år gamla, så för förtydligandets skull:

Skulle jag ta mig igenom basåret var fan som helst, vi säger Chalmers, så innebär det alltså inte att jag blir behörig till en civilingenjörsutbildning någon annanstans, t.ex. Lund? Jag förstår att platsgarantin försvinner, men jag är väl för fasiken ändå behörig att söka? Annars finns det ju ingen vits med basåret förutom att man får platsgaranti?!
2011-04-20, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bakaxel
Många förvirrande inlägg och vissa är dessutom 3 år gamla, så för förtydligandets skull:

Skulle jag ta mig igenom basåret var fan som helst, vi säger Chalmers, så innebär det alltså inte att jag blir behörig till en civilingenjörsutbildning någon annanstans, t.ex. Lund? Jag förstår att platsgarantin försvinner, men jag är väl för fasiken ändå behörig att söka? Annars finns det ju ingen vits med basåret förutom att man får platsgaranti?!

Behörig blir du så länge ni läser alla kurser som ingår som krav för att bli antagen dock så försvinner platsgarantin som sagt.
2011-04-20, 13:32
Medlem
Bakaxels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuckelikuk
Behörig blir du så länge ni läser alla kurser som ingår som krav för att bli antagen dock så försvinner platsgarantin som sagt.
Tack för snabbt svar, nu stillade du min oro. Jag trodde nämligen att jag hade gjort årets tabbe. Sökte till Chalmers basår men har inga planer på att läsa något program just där, och fick uppfattningen att man inte ens blev behörig till någon annan högskola än hos den man genomfört basåret.

Tack igen!
2011-04-20, 14:23
Bannlyst
Finns det några introduktionsböcker för valutahandel ?
2011-04-20, 15:20
Medlem
MidasMulligans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bultis
Finns det några introduktionsböcker för valutahandel ?

Skriv in currency trading i Amazon så kommer det väl upp cirka 100,000 olika. Har ingen att rekommendera men gå på deras rekommendation. Det är svårt att "get the basics wrong".
2011-04-20, 16:09
Medlem
precixs avatar
Lade precis en säljorder på 5000 aktier. Då köptes endast HÄLFTEn av dessa, så jag har kvar 2500 stycken samt 2500 står på sälj. Kommerj ag få betala dubbla courtaget för detta?
2011-04-20, 17:02
Medlem
Walkman1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvisten
Jag har telefonskräck, just därför jag skriver på fb istället

Men kan man läsa upp sin behörighet på komvux? och om inte det, vad har jag för andra alternativ ?

Om du har telefonskräck så kan du ju även skicka mail till dom. Klicka bara på "kontakta oss" när du är på startsidan.

Ja, det kan man. Men det funkar inte på samma sätt längre. Numera så kan man inte läsa upp enstaka betyg för att komplettera sitt slutbetyg. Om man går på vuxenutbildningen så finns det på de allra flesta platser något som heter "Högskolecollege" som gör att du kan få ut ett slutbetyg. Min sambo går det just nu.
2011-04-20, 17:04
Medlem
SailorCalvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OpenEyes
Skillnaden är priserna och att den ena har stop-loss.

Båda har 9 kr i minimicourtage. Nordnet kör 0,15% rakt av, med början på 9 kr. Avanza har fast pris på 9 kr för affärer upp till 15000 kr, 19 kr för affärer mellan 15000 till 25000 osv. Se deras respektive prislista för mer info.

Nordnet har stoploss.

Exempel på courtage:

Summa-----Avanza----Nordnet
6000kr-----9kr--------9kr
12000kr----9kr--------18kr
24000kr----19kr-------27kr

Och så vidare.
Med reservation för felskrivningar

Okej.. Men då borde väl Nordnet egentligen vara bäst..? Om det kostar 27 spänn att göra en affär på 24000 kan man väl leva med om dom har stoploss som kan hindra betydligt större förluster..?
Varför verkar alla så intresserade av Avanza då?
2011-04-20, 17:26
Medlem
slashing_swords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.R
Om man som jag har läst en 30P kurs i höstas och nu under våren har läst ytterligare några separata kurser (vilket innebar att jag fick ansöka igen om CSN i julas), vilka studieresultat räknar de med inför nästa bedömning till hösten? Kommer de räkna med hur jag presterade hela året på 60P eller kommer de endast granska hur jag presterade under våren?

Sitter och funderar på exakt samma sak jag med, någon som har en aning?
2011-04-20, 17:29
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slashing_sword
Sitter och funderar på exakt samma sak jag med, någon som har en aning?

Som jag förstått det, så innebär de nya reglerna från 1 juli 2010 att alla veckor du har haft studiemedel för räknas i bedömningen. Det har blivit problem för vissa studenter vars skolor inte existerar längre (som de studerade vid för 10 år sedan) och så måste de kunna bevisa studieresultat.

Men om du fick studiemedel beviljat i januari så borde ditt förflutna vara cool, du har redan klarat tillräckligt för hösten. Du måste ju fortfarande ha 75% av din senaste studiemedelsperiod (det måste man alltid*), och har du inte det så spelar det ingen roll om du haft 100% de senaste fem åren.

* Undantaget är 62,5% första året på universitet
2011-04-20, 18:01
Medlem
WelcomeToSkyValleys avatar
Har en liten fråga angående CSN. Det är såhär att jag tog 3 kurser i November på 100p vardera, detta är alltså bara vanliga kurser på komvux. Jag ansökte lån för heltidsstudier, men den sagda tiden är nu förbi. Jag har bara fått pengar för den period som jag skulle få, så har inte fått för mycket pengar eller så. Men nu är det så att min engelska kurs som jag påbörjade har inte blivit avklarad än. Alltså har den perioden jag skulle vara klar gått över med en månad eller två. Jag har klarat de två andra kurserna som jag började på men engelskan är inte klar förens om ungefär två veckor. Så till min fråga (ursäkta att inlägget är så luddigt) Kan jag ansöka om mer CSN redan nu, eller måste jag slutföra kursen först? Om så är fallet, kan jag ansöka om lån för en kurs som inte är klar än eller måste jag starta en ny kuurs för att få studiemedel igen?

Förstår om ni inte fattar vad jag menar, i så fall kan jag förklara lite tydligare. Tacksam för svar!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in