2011-04-19, 01:57
  #10573
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frontenboy
Har lite funderingar angående Csn. Är inne på mitt andra år på en 4-årig Ingenjörsutbildning har dock bestämt mig för att hoppa av och söka in till ett annat program i höst. Frågan är bara om jag får studielån då? Har just nu exakt 90 högskolepoäng och har ingen lust att läsa några fler kurser utan tänkt att jobba fram tills skolan i höst.

Förutsatt att du tagit dina poäng den här terminen bör det inte vara några problem. Du måste som bekant ta 75 % av poängen du sökt csn för, för att få fortsatt csn. Skulle dock råda dig att kontakta csn för helt exakt svar...
2011-04-19, 02:47
  #10574
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Om du hoppar av så blir du återbetalningsskyldig på alltihopa. Om du låter bli att hoppa av så händer ingenting (eller jo, du har 25 år på dig att betala tillbaka). Du kommer inte kunna få studiemedel igen förrän du tagit 22,5 hp (valfria kurser) - eller 18 hp om det är ditt första år på universitetet.

Citat:
Ursprungligen postat av LpE
Förutsatt att du tagit dina poäng den här terminen bör det inte vara några problem. Du måste som bekant ta 75 % av poängen du sökt csn för, för att få fortsatt csn. Skulle dock råda dig att kontakta csn för helt exakt svar...

Nu blir jag lite fundersam. Jag pluggar nu och tänker hoppa av till sommaren. Problemet är bara att jag började i januari och således sökte studielån för ett år framåt. Det är meningen att jag ska ta 30hp den här terminen och 30hp nästa termin, är det 75% av de som räknas då, eller är det 75% av en termin om jag väljer att hoppa av till sommaren? Tror ni att det räcker att gå in i mina sidor på CSN och ändra studietiden? Eller kan det bli något skit med mitt CSN jag får den här månaden då?

Förlåt om jag låter virrig. Jag tror att det börjar bli läggdags.
__________________
Senast redigerad av ArturoBandini 2011-04-19 kl. 02:58.
2011-04-19, 03:59
  #10575
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArturoBandini
Nu blir jag lite fundersam. Jag pluggar nu och tänker hoppa av till sommaren. Problemet är bara att jag började i januari och således sökte studielån för ett år framåt. Det är meningen att jag ska ta 30hp den här terminen och 30hp nästa termin, är det 75% av de som räknas då, eller är det 75% av en termin om jag väljer att hoppa av till sommaren? Tror ni att det räcker att gå in i mina sidor på CSN och ändra studietiden? Eller kan det bli något skit med mitt CSN jag får den här månaden då?

Förlåt om jag låter virrig. Jag tror att det börjar bli läggdags.

Aha. Ja, sluta studera till sommaren och hör av dig till CSN och säg att du inte vill ha pengar i höst. Då behöver du 22,5 hp totalt, alltså 75% av våren.
2011-04-19, 09:43
  #10576
Medlem
Tänkte ställa ett par frågor angående Csn. Jag hoppade på ett universitets program hösten 2010 som jag trodde skulle passa mig. Det visade sig snabbt att jag valt helt fel och till julen var mina betyg värdelösa och jag blev utan Csn. Jag struntade att söka in på termin 2 för det kändes som bortkastad tid att fortsätta. Sen dess har jag jobbat deltid och levt på nudlar. Men nu har jag hittat ett program på Komvux som jag är väldigt intresserad av, däremot är jag inte studieberättigad.

så om jag förstått det rätt så Kommer csn begära att jag betalar tillbaks allt jag lånat av dem inom några månader om jag inte blir studieberättigad och tar ett nytt lån?

om så är fallet, kan man snacka med csn så att dom tar min ekonomiska situation till hänsyn ?

och kan jag genom Komvuxprogrammet bli studieberättigad igen ? (saknar 7.5 hk och den nya utbildningen börjar i slutet på maj, lägger även studietakten själv)
2011-04-19, 13:37
  #10577
Medlem
Walkman1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kvisten
Tänkte ställa ett par frågor angående Csn. Jag hoppade på ett universitets program hösten 2010 som jag trodde skulle passa mig. Det visade sig snabbt att jag valt helt fel och till julen var mina betyg värdelösa och jag blev utan Csn. Jag struntade att söka in på termin 2 för det kändes som bortkastad tid att fortsätta. Sen dess har jag jobbat deltid och levt på nudlar. Men nu har jag hittat ett program på Komvux som jag är väldigt intresserad av, däremot är jag inte studieberättigad.

så om jag förstått det rätt så Kommer csn begära att jag betalar tillbaks allt jag lånat av dem inom några månader om jag inte blir studieberättigad och tar ett nytt lån?

om så är fallet, kan man snacka med csn så att dom tar min ekonomiska situation till hänsyn ?

och kan jag genom Komvuxprogrammet bli studieberättigad igen ? (saknar 7.5 hk och den nya utbildningen börjar i slutet på maj, lägger även studietakten själv)

Om du har särskilda skäl kan dom säkert ta hänsyn till din ekonomiska situation. Men jag rekommenderar att du ringer och pratar med dom.
2011-04-19, 14:51
  #10578
Medlem
R.Rs avatar
Om man som jag har läst en 30P kurs i höstas och nu under våren har läst ytterligare några separata kurser (vilket innebar att jag fick ansöka igen om CSN i julas), vilka studieresultat räknar de med inför nästa bedömning till hösten? Kommer de räkna med hur jag presterade hela året på 60P eller kommer de endast granska hur jag presterade under våren?
2011-04-20, 00:18
  #10579
Bannlyst
Om man har 150-200.000 i aktier.
Hur många olika bolag tycker ni det är rimligt att investera i?
2011-04-20, 02:39
  #10580
Medlem
Amex88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskis
Okaj! Är helt och hållet nybörjare med detta. Men tycker det är intressant och vill såklart utvecklas.
Har ni någe tips på vad jag kan generellt göra som nybörjare?

Tack på förhand
Läs en bok eller något,
jag rekommenderar http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9170549524
Där för då garanterat mer svar än vad du får här på Flashback.
2011-04-20, 03:10
  #10581
Bannlyst
Äsch jag skiter i hur börsen ser ut.
går in med pengar förr eller senare vänder det.
Min fråga är återigen.
200.000 på 7-8-9-10 aktier, funkar det?
Vilka aktier ska man undvika förutom spelbolagen och vilka ska man in på?
2011-04-20, 07:14
  #10582
Medlem
Skuggos avatar
Vad finns det för sevärda aktie-program på nätet? Webb-tv alltså, typ som Di-Tv men gärna med tätare uppdateringar och mer innehåll. Engelska / Svenska spelar ingen roll.

Sen tänkte jag läsa en bok om olja och oljans påverkan på aktiemarknaden, att investera i oljeföretag osv. Har sett att det finns några stycken att välja på, men vilka är bäst?
2011-04-20, 08:15
  #10583
Medlem
MidasMulligans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggo
Vad finns det för sevärda aktie-program på nätet? Webb-tv alltså, typ som Di-Tv men gärna med tätare uppdateringar och mer innehåll. Engelska / Svenska spelar ingen roll.

Sen tänkte jag läsa en bok om olja och oljans påverkan på aktiemarknaden, att investera i oljeföretag osv. Har sett att det finns några stycken att välja på, men vilka är bäst?

Du kan ju alltid titta på MadMoney på CNBC, brukar läggas upp delar på deras webb - kvaliteten är dock sisådär.
2011-04-20, 09:40
  #10584
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walkman1337
Om du har särskilda skäl kan dom säkert ta hänsyn till din ekonomiska situation. Men jag rekommenderar att du ringer och pratar med dom.

Jag har telefonskräck, just därför jag skriver på fb istället

Men kan man läsa upp sin behörighet på komvux? och om inte det, vad har jag för andra alternativ ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in