2011-07-23, 00:32
Medlem
Afloss avatar
Vad innebär att "X föll med 100 punkter"?
2011-07-23, 00:33
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frinsk
Om man tänker situationen i nuläget så växer trycket för att centralbanker RB och ECB ska höja reporäntor ytterligare för att motverka stigande inflationen på samma tid som bondpriser är på väg nedåt. Nyttigheter borde vara på väg uppåt, detsamma gäller aktier. Det kallas "deflationary environment" i nuläget antar jag.

Alltså hur kan man växla mellan olika börser: råvarubörsen, aktiehandel och bonder? Om jag har förstått rätt så kan man inte handla bonder i Sveriges börs eller råvaror? Det finns mycket prat om att man måste ringa någon.
Klart man kan handla råvaror (och obligationer med antar jag? Om man kan göra pengar på nedgång på något vis vet jag inte.)

När du skrev bonder samtidigt som råvarubörs trodde jag först att du menade råvaror producerade av bönder och blev rätt fundersam på hur det stod still
2011-07-23, 00:34
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aflos
Jag är alltid osäker på _VAD_ en punkt faktiskt är på olika marknader.

Typ om OMXS30 föll 100 punkter antar jag att det är från typ 1090 till 990.

Men ibland tror jag att en punkt kan vara tiondelar eller hundradelar osv av det där med. Eller så. Verkar knas.
2011-07-23, 00:37
Medlem
MidasMulligans avatar
Citat:

Om det handlar om ett index, som OMX eller S&P så är det indexpunkter.

Annars brukar det handla om räntor och då är 100 punkter 1%. Så man säger att Riksbanken höjer räntan med 25 punkter så har de höjt med 0,25%.
2011-07-23, 01:01
Medlem
Afloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidasMulligan
Om det handlar om ett index, som OMX eller S&P så är det indexpunkter.

Annars brukar det handla om räntor och då är 100 punkter 1%. Så man säger att Riksbanken höjer räntan med 25 punkter så har de höjt med 0,25%.

Ifall det rör ett index brukar det stå "indexpunkter" eller står det bara "punkter"?
2011-07-23, 01:13
Medlem
MidasMulligans avatar
Citat:
Ifall det rör ett index brukar det stå "indexpunkter" eller står det bara "punkter"?

Journalisterna är dåliga på att följa mallar här så de säger ofta punkter. Men det framgår ju av sammanhanget om de rör sig om ett index eller något annat. Om de säger att OMX eller S&P är upp 20 punkter så är det i 9 fall av 10, 20 indexpunkter och inte 0,2%.
2011-07-23, 01:16
Medlem
MidasMulligans avatar
Citat:

Kan tilläggas att amerikaner har en tendens om att alltid prata om indexpunkter medan man i Europa ofta talar om hur mycket % ett index rört sig.

Personligen blir jag alltid frustrerad när amerikanska journalister talar om att ex "DOW had a record 400 point move", utan att refektera över att 400 punkter betyder mycket mindre idag när indexet är över 12,000 än när det var på 5,000. För att addera till min irritation över amerikaner är DOW dessutom ett index viktat efter aktiepris och inte market-cap.
2011-07-23, 05:25
Medlem
Faaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan vilken ångest jag fick nu... Trodde jag hade allt fixat inför hösten, men nu tvivlar jag på att det kommer att funka... Bakgrund:
Började en utbildning HT10, som jag hoppade av strax innan jul, med 3 tagna hp. Under sommaren kommer jag ha tagit sommarkurser för 20 hp, alltså har jag totalt 23 hp. Jag trodde, fram tills nu, att det skulle räcka för att få CSN nu i höst, men nu när jag kollar CSNs beslut om studiemedel från förra hösten ser jag att jag fick studiemedel för 2 terminer, hösten OCH våren.
Så jävla fittigt, nu lutar det alltså åt att jag måste ta 37 hp istället för 18... Är det så att jag måste det? Hur funkar det?
Har fixat lägenhet och allt, har skrivit på kontraktet och ska bara skicka in det till hyresvärden... Uppsägningstiden är 3 mån och jag har i och för sig råd att betala 3 hyror med mina sparpengar men ändå, så jävla fittigt om jag inte skulle få CSN, känner mig så jävla puckad just nu. Fyfan...
Var bara tvungen att skriva av mig...
Ska försöka sova lite nu, får försöka intala mig att det löser sig, men jag tvivlar på att det gör det just nu...
Senast redigerad av LpE 2011-07-23 kl. 05:45.
2011-07-23, 07:38
Medlem
EcstasyOfGolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturaltilt
För en månad sedan träffade jag några vänner och umgicks i sällskap av ett par öl. Vi kom in på området gällande studiemedel och hur utbetalningarna ser ut.
Min kompis hävdar helt plötsligt att han får ut 6300 kr i bidrag varje månad, då han läser några flumkurser på komvux. Jag reagerar ju direkt och påstår att han måste fått det hela om bakfoten, då det är helt ologiskt att CSN skulle betala ut så mycket i bidrag. Jag går även så långt att jag slår vad med honon att han inte alls får så mycket i bidrag för att läsa någon rutten kurs på komvux.

Han står dock på sig och menar att det verkligen står till på detta vis. Därför undrar jag helt enkelt om det är möjligt att en komxuxstuderande kan få så mycket i bidrag medan man själv som högskolestuderade måste harva med ~2700 kr i månaden?

jo det kan man. jag vet en som inte har gått 10 år i grundskola i sitt hemland som får de högre bidraget här av csn och han läser grundskolekurser + gymnasiekurser
2011-07-23, 08:05
Bannlyst
Om det står att jag ska få pengar för Vecka 41-43 , när blir detta tror ni? Slutet på augusti eller september?
2011-07-23, 09:19
Medlem
Yppsilons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EcstasyOfGold
jo det kan man. jag vet en som inte har gått 10 år i grundskola i sitt hemland som får de högre bidraget här av csn och han läser grundskolekurser + gymnasiekurser

Du skall vara över en viss ålder för att erhålla denna bidrags nivå.
2011-07-23, 09:59
Medlem
datorhells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjockisfitta
Om det står att jag ska få pengar för Vecka 41-43 , när blir detta tror ni? Slutet på augusti eller september?

Står det en stjärna där utbetalningsdatum ska stå? Det betyder att du måste lämna en studieförsäkran för att få stålarna, vilket du inte kan göra förrän ett visst datum, typ en vecka innan studierna eller liknande. Om kursen börjar vecka 41 så brukar den registreras till csn när kursen börjar, vilket innebär att du får stålarna några dagar efter kursen börjat.
Nu vet jag inte vad du gör före vecka 41, om du har studier eller annat då, men om du inte har någonting före så kommer du få stålarna några dagar efter du börjat kurserna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in