2014-12-04, 18:11
Medlem
trattratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrRagnar
Skoj Tror dock att du bör börja i rätt ände. Känns nog inte som en bra idé att gå in med inställningen att man ska förlora pengar. Du vill ha hög avkastning, och är beredd att ta en stor risk för att få den. Du bör läsa på lite vad som är lämplig risk/reward. Om du satsar pengar i ett bolag som av någon magisk anledning ger 20% i direktavkastning, bör du givetvis se till att risken är lämplig. 20% vinst är inte värt att få av ett konkursmässigt bolag om risken är hög att de går i konkurs, om du är med på vad jag menar? Då kan den potentiella avkastningen vara hur hög som helst, men om bolaget ändå är dömt att misslyckas är inte den avkastningen värd något

Läs lite litteratur inom ämnet, så att du kan investera med motivering, snarare än lotteri-känsla.

Men om du ändå vill kanske så finns det ju en del generösa preferens-aktier, men det finns säkert andra på forumet som har bättre insikt i hög-volatila investeringar

Lycka till!

Tack så mycket, hjälpte!
2014-12-06, 04:26
Medlem
Vet någon om man kan bli återbetalningsskyldig till CSN(studie & bostadsbidrag) även fast man inte fått en enda CSN varning?
2014-12-06, 07:47
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av traplife
Vet någon om man kan bli återbetalningsskyldig till CSN(studie & bostadsbidrag) även fast man inte fått en enda CSN varning?
Ja. Fast du behöver berätta mer först. Typ, vilken sorts skola går du i (folkhögskola, gymnasium, högskola?)
Och får du studiemedel? Eller studiehjälpmedel.
2014-12-06, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Ja. Fast du behöver berätta mer först. Typ, vilken sorts skola går du i (folkhögskola, gymnasium, högskola?)
Och får du studiemedel? Eller studiehjälpmedel.
Gymnasium, får studiestöd eller vad det nu heter, 1050kr i månaden och bostadsbidrag på 3000kr.
2014-12-06, 12:13
Medlem
Hej kunniga Flashbackare. Jag har en fråga: Om jag tror på att ett visst företag kommer att tappa oerhört mycket på marknaden, hur gör man för att tjäna pengar på det? Vad är det man köper då från företaget? Är det B-aktierna? Nåt annat?
2014-12-06, 12:14
Medlem
ShlahLkhas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBSS
Hej kunniga Flashbackare. Jag har en fråga: Om jag tror på att ett visst företag kommer att tappa oerhört mycket på marknaden, hur gör man för att tjäna pengar på det? Vad är det man köper då från företaget? Är det B-aktierna? Nåt annat?
Du kan blanka aktien.
2014-12-06, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShlahLkha
Du kan blanka aktien.

Tack för hjälpen unge man!

Som tack för hjälpen är jag villig att berätta för dig just nu att vi är på väg mot ett läge där pengar kommer att försvinna i en sån stor omfattning att pengars värde i samhället kommer att minska. Tro mig eller tro mig inte, jag berättar min sanning and that's it.
2014-12-06, 12:58
Medlem
Citat:

Som tack för hjälpen är jag villig att berätta för dig just nu att vi är på väg mot ett läge där pengar kommer att försvinna i en sån stor omfattning att pengars värde i samhället kommer att minska. Tro mig eller tro mig inte, jag berättar min sanning and that's it.

Isåfall får du ju gärna utveckla exakt vilken världsomvälvande information just du sitter på som ingen annan känner till.

Förövrigt så borde pengar bli värda mer om det "försvinner pengar".

Lustigt också att du dels sitter på insiderinformation, dels tycker dig kunna ha sådan kunskap att du vet hur detta kommer påverka världen ur ett makro-perspektiv, men sedan inte har tillräcklig kunskap för att veta vad blankning är för något. Förstår du varför man tvivlar?
2014-12-06, 13:21
Medlem
njekss avatar
Citat:

Utveckla detta lite mer
2014-12-06, 18:05
Medlem
Det är så att jag är inne på mitt tredje år som student på ett universitets program. Har än så länge klarat alla terminer utan några som helst problem, dock har det varit lite problematiskt den här terminen, och det är inte helt säkert ifall jag kommer att klara tillräckligt många kurser för att kunna få CSN?) nästa termin, vilket ligger på att jag måste klara 75% av kurserna.

Jag sökte bara CSN för höstterminen och nu har jag även sökt för vårterminen. Min fråga är ifall det kommer kunna bli avslag ifall jag inte klarar mina 75% den här terminen.

Ytterligare ett litet tillägg... Har pratat med CSN och det är mycket möjligt att de kan räkna ihop förgående vårtermin + denna terminen, vilket innebär att ifall jag kommer upp i 45HP på de terminerna så kan det gå vägen. Dock ligger det på gränsen just nu, men jag studerade för 37.5HP på vårterminen, innebär det isåfall att jag endast skulle behöva 7.5HP för att kunna bli beviljad nya studiemedel?
2014-12-06, 20:44
Bannlyst
nu med bitcoin.., det stod att kursen var 365 men sen när man köpt så hade man redan förlorat på det eftersom köpkursen var 372. Varför är det så?

Eller som med Alibaba. Gå kort när den är på 372 men inte kunna sälja med vinnst förän den är nere på 358. Why?
Senast redigerad av slaktabruden 2014-12-06 kl. 20:53.
2014-12-06, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slaktabruden
nu med bitcoin.., det stod att kursen var 365 men sen när man köpt så hade man redan förlorat på det eftersom köpkursen var 372. Varför är det så?

Eller som med Alibaba. Gå kort när den är på 372 men inte kunna sälja med vinnst förän den är nere på 358. Why?

Är det courtaget du tänker på? Att aktien måste öka/minska med en viss procent för att du ska ha tjänat in courtaget/avgifter?

Hur det är med bitcoins har jag dock ingen aning om.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in