2014-12-01, 14:38
Avslutad
uppdatering, ringde och snackade med en handläggare, hon sa att jag skulle ändra tillbaka i min ansökan även om jag tog poängen senare in i terminen, en heads up bara (d.v.s lyssna inte på min förra kommentar ).
2014-12-01, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naitzabez
uppdatering, ringde och snackade med en handläggare, hon sa att jag skulle ändra tillbaka i min ansökan även om jag tog poängen senare in i terminen, en heads up bara (d.v.s lyssna inte på min förra kommentar ).

woops, hamnar du i " ändringar av ansökan"- kön då?
2014-12-01, 15:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PerfectDesign
woops, hamnar du i " ändringar av ansökan"- kön då?

Venne men hon sa att det ska vara så den ursprungligen var. Tydligen ska nästan alla handläggare arbeta med ansökningar idag så det lär ju ta fart på alla köer oavsett
2014-12-01, 15:19
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Ingen svarade på min fråga, så vi prövar igen:

Jag har läst 1150 poäng från 4 april till 31 oktober 2013(30 veckor). Det innebär att jag har läst mer än 20 poäng per vecka(läste 40 poäng per vecka) och i snabbare takt. Jag klarade 650 poäng av 1150 poäng. Räcker min studieresultat för att få studiemedel? Kravet är väl att jag måste klara 600 poäng för att få studiemedel oavsett hur fort jag läser(20 * 30 = 600)? Kommer kravet öka om jag läste mer kurser under 30 veckor(jag läste 550 poäng mer)?

Kommer jag även få retroaktivt studiemedel då jag sökte 21 november?

Snälla, kan någon svara?
2014-12-01, 15:24
Medlem
Citat:
Venne men hon sa att det ska vara så den ursprungligen var. Tydligen ska nästan alla handläggare arbeta med ansökningar idag så det lär ju ta fart på alla köer oavsett

Okej, Hoppas det händer lite grejer nu då!
2014-12-01, 15:45
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Ingen svarade på min fråga, så vi prövar igen:

Jag har läst 1150 poäng från 4 april till 31 oktober 2013(30 veckor). Det innebär att jag har läst mer än 20 poäng per vecka(läste 40 poäng per vecka) och i snabbare takt. Jag klarade 650 poäng av 1150 poäng. Räcker min studieresultat för att få studiemedel? Kravet är väl att jag måste klara 600 poäng för att få studiemedel oavsett hur fort jag läser(20 * 30 = 600)? Kommer kravet öka om jag läste mer kurser under 30 veckor(jag läste 550 poäng mer)?

Kommer jag även få retroaktivt studiemedel då jag sökte 21 november?

Jag läste på CSN:

"Om du inte uppfyller kraven på studieresultat, kan du ändå få studiemedel. Det kan du få om du ligger efter med högst 200 poäng under hela utbildningstiden på komvux och har klarat minst hälften av de poäng som du senast fått studiemedel för."

Innebär det att jag har uppfyllt kraven för att få studiemedel?

Det som är lite svårt att förstå är att jag har ju läst i högre takt. Men för CSN spelar det väl ingen roll hur mycket jag har läst så länge jag har läst 600 poäng under dessa 30 veckor och klarat det nu(har klarat 650 poäng)?

Utifrån citaten så måste jag väl ha minst 400 poäng för att få studiemedel eller tänker jag fel?

Jag läste också detta som Emrain skrev i tråden:

"Ja, du har förstått rätt. Och poängen utöver heltid är bara bonus för att det kortar ner din utbildning. "

Det måste väl innebära att jag får studiemedel?
Senast redigerad av Ducadream 2014-12-01 kl. 15:59.
2014-12-01, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MJLol
Den Matte C boken jag har just nu är (Matematik från A till E del C ). Köpte den för ett tag sen, men kände då att det var svårt att behärska den. Så tänkte att det var för att jag inte har så jätte bra kunskaper i matte A/B. Det var nästan 2 år sen som jag pluggade matte B, och ännu längre jag pluggade matte A. Så kunskaperna har dött ut lite med tiden.

Jag vet inte riktigt om den matte C boken jag har just nu har så mycket repetition på A och B. Och aa, 9 månader är en lång tid. Uppenbarligen kommer jag inte kunna göra det dagligen i 9 månader, men jag har iaf nästan 6 månader som jag har tid att plugga dagligen. Men det är ju fortfarande en hel del Tack för att du svara iaf! Och att lära mig mer än vad som behövs är inget problem nep.

Boken jag har( det verkar inte som den har repetition av A/B : https://www.adlibris.com/se/bok/matematik-fran-a-till-e-kurs-c-9789147016853

Är det här den bästa eller billigaste boken jag kan skaffa?
https://www.adlibris.com/se/bok/matematik-5000-kurs-3c-bla-larobok-9789127426283

https://www.adlibris.com/se/bok/matematik-5000-kurs-3c-bla-basaret-larobok-9789127430105

Det är denna du ska ha, den innehåller en hel del repetition från Matte 1 och 2, den är nästan dubbelt så tjock p.g.a. dessa kapitel, det vill säga att repetitionsdelarna är ganska omfattande. Gymnasiekemi 1 är ett ganska säkert kort, tror man använt den i flera år på basåret. Gymnasiekemi 2 som pastmaster rekommenderar behöver du ej köpa, det är kanske bra att plugga det efter basåret om du ska börja på bioteknik/kemiteknik men ingår inte i kursen då man bara har kemi 1.
EDIT: Fick för mig att du skulle gå på KTH, om du ska gå på annan skola är det ännu mer osäkert vilken kurslitteratur det blir, det vill säga har ingen aning om det är gymnasiekemi 1 men det är en okej bok.
Senast redigerad av Madiac 2014-12-01 kl. 19:24.
2014-12-01, 19:22
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanDenBerg
10 dagar sedan? Haha, jag skickade in den 7 november, fortfarande inget svar, visserligen fick de in skiten först den 10e för att det var helg. Men ändå. Har aldrig varit med om att CSN är såhär långsamma.

Märkligt.. Jag skickade in efter dig och dom ska alltså prioriterat mig?

Citat:

Vad kan det då vara som strular? Uppenbarligen så är det ju detta det gnällts på. Jag kan inte tänka ut någon annan anledning än att dom, möjligen, inte fått mina sista poäng. Dom tar väll B-post på utskicket så det tar väl minst till onsdag innan jag får det med. Varför ska dom alltid hålla på att strula till det?

Någon mer som fått detta brev (dvs: "Vi behöver fler uppgifter för att kunna besluta om din ansökan. För att kunna få studiemedel måste du därför svara på det brev vi skickat till dig.") och ringt och snackat med dom? Kunde dom lösa det per telefon? Var ju en massiv telefonkö innan idag med nån hanledningsansökningsskit idag.
Senast redigerad av pyro860 2014-12-01 kl. 19:25.
2014-12-01, 23:50
Medlem
wxUeHeKQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaa91
Finns det någon hemsida eller plattform man kan ta del av historisk direktavkastning? t.ex hur mycket utdelning H&M har gett ut de senaste 5 åren så man kan skapa en jämförelseparameter att förhålla sig till.

Du kan alltid läsa årsrapporterna på respektive bolags hemsida och se hur mycket de delat ut historiskt sett.
2014-12-02, 03:16
Medlem
Svart.Karismas avatar
Vad krävs det för att bli återbetalningsskyldig? Jag gjorde en ansökan hos csn där jag var ärlig om min studietakt, men inte ärlig i hur ofta jag närvarade på lektionerna. Går komvux och har missat ungefär 50% av lektionerna. Studietakten är på 75%. Fick trots det studiemedel för två månader. Är det stor risk att csn kommer märka av min ickenärvaro och skicka ett återkrav?
2014-12-02, 03:39
Medlem
Svart.Karismas avatar
Vad krävs det för att bli återbetalningsskyldig? Jag gjorde en ansökan hos csn där jag var ärlig om min studietakt, men inte ärlig i hur ofta jag närvarade på lektionerna. Går komvux och har missat ungefär 50% av lektionerna. Studietakten är på 75%. Har klarat hälften av kurserna av dessa 75%. Fick trots det studiemedel för två månader. Skickade alltså inte ansökan efter att ha gått kurserna. Är det stor risk att csn kommer märka av min ickenärvaro och skicka ett återkrav?
2014-12-02, 03:42
Medlem
Svart.Karismas avatar
Vad krävs det för att bli återbetalningsskyldig? Jag gjorde en ansökan hos csn där jag var ärlig om min studietakt, men inte ärlig i hur ofta jag närvarade på lektionerna. Går komvux och har missat ungefär 50% av lektionerna. Studietakten är på 75%. Har klarat hälften av kurserna av dessa 75%. Fick trots det studiemedel för två månader. Skickade alltså inte ansökan efter att ha gått kurserna. Är det stor risk att csn kommer märka av min ickenärvaro och skicka ett återkrav?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in