2014-08-28, 13:37
Medlem
heroinhetss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Nej, det gäller studiemedel, som är uppdelat på en bidragsdel och en lånedel.

Ah ok, tack!
2014-08-28, 14:43
Medlem
När kollar CSN hur mycket jag tjänat under HT13 & VT14? Osäker på summan nu och hittar inte mitt lönebesked från juni... :/ Ska ringa lönekontoret. Har blivit beviljad lån och bidrag för nästkommande år och jag vill gärna se att eventuella rättelser sker så fort som möjligt.
2014-08-28, 14:47
Medlem
U-Figs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avkyld
När kollar CSN hur mycket jag tjänat under HT13 & VT14? Osäker på summan nu och hittar inte mitt lönebesked från juni... :/ Ska ringa lönekontoret. Har blivit beviljad lån och bidrag för nästkommande år och jag vill gärna se att eventuella rättelser sker så fort som möjligt.
Kolla ditt konto och se vad inbetalningen "Lön" låg på? Och lägg på typ 20 % för en ungefärlig bruttolön.
2014-08-28, 16:08
Medlem
mavazzis avatar
Nybörjare på aktier

Hej!

Som rubriken lyder så är jag en rookie som gett mig in i aktiernas värld. Jag skulle uppskatta om någon kunde dela med sig av lite tips och råd. Hur ska jag börja? Vilken typ av aktier är bäst att börja med? etc. Rullen jag börjar med ligger på 20tkr.

Tacksam för svar!
2014-08-28, 16:23
Medlem
Farmstars avatar
Läs igenom den klistrade tråden (FB) Ny inom aktiehandel? Ställ din fråga här!
2014-08-28, 16:27
Medlem
Finns en nybörjartråd för dessa frågor
Senast redigerad av Revolutions 2014-08-28 kl. 16:30.
2014-08-28, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svante360
Hej!
Räknas hp från omtentor tills nästa års 45 poängsgräns om man gör tentorna efter augusti? Alltså om man redan har uppnått gränsen för ett år så kan det vara fördelaktigt att låta bli att göra omtentor i augustiperioden? Om man går en femårig linje, kan man klara sina 45 hp varje år och sedan bara göra omtentor år sex för att även få studiemedel för den perioden? Tacksam för svar!

Ingen som vet? Har letat överallt men hittar inga bra svar. Jag kan bara gissa på att det är ett av dessa tre alternativ:

1: Eftersom man började på kursen det föregående året så hör poängen dit och csn räknar ej med dessa poäng någonsin igen. Nästa år räknas bara poäng från nya kurser.
2: Eftersom man inte har klarat sin 60 hp än så måste man klara alla 60 innan csn kan börja räkna hp från nya kurser på det nya året.
3: Csn har ingen kontakt med skolan och ser bara poäng. Alla poäng som registreras till ladok mellan 1 september till 31 augusti (någon som vet exakt datum om detta är fallet) hör till det året och alla poäng över 45 hp är bortkastat (i csn:s ögon).

Jättetacksam för svar!
2014-08-28, 18:02
Medlem
Har någon råd / erfarenhet angående överklaganden?

Kort sagt fick jag avslag på grund av att jag inte klarade de 200 poäng som jag läste på KomVux under sommaren. Förklarade i ett brev till CSN att fruan hade haft en allvarlig manisk episod som började vid början av juli tills hon blev inlagd på sjukhuset i en vecka i mitten av månaden och sedan var hon sjukskriven med förslaget att vila så mycket som möjligt och undvika allt som kunde framkalla symptomen igen. Detta innebar i verkligheten att jag var helt ansvarig för tre småbarn, hushållssysslor samt att ge henne allt stöd som krävdes. Självklart var det ganska tröttande, psykiskt och fysiskt, för mig och jag hann inte lämna in alla uppgifterna och blev inte godkänd.

CSN har inte accepterat det som ett skäl och jag kommer att överklaga det men nu håller jag på med att göra en kurskomplettering till kurserna eftersom jag inte kan vänta på ett beslut när barnen behöver äta! Men även om jag gör det kommer jag bara kunna få studiemedel från och med veckan efter jag har klarat kurserna, det vill säga att jag kommer att inte få ungefär 17 000 kr som jag skulle ha fått i augusti.

Så jag undrar om det är möjligt att överklaga ett beslut och skicka in en ny ansökan samtidigt eller måste jag ta tillbaka överklagandet om jag vill ansöka på nytt? Eller går det att ansöka på nytt, få studiemedel från nästa vecka till exempel med ändå överklaga om bara augusti? Hoppas att ni kan förstå vad jag menar!
2014-08-28, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McOliviee
Hej, finns det någon här som börjar naturvetenskapligt basår på Göteborgs Uni??
Skulle vilja få lite kontakt så hör av Er!

Jag gör det, på måndag är det dags!
2014-08-28, 19:17
Medlem
c^2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adsorb
Alright. Gick du på KTH?

Jag har studerat en kandidat på ett annat universitet men hoppat av och jag har gjort lite småjobb då och då, men jag förstår att för att få A så måste man verkligen plugga järnet.

Man måste nog vara intresserad på riktigt också för att det ska gå bra.
Ja, det var KTH.

Intresse är a och o skulle jag säga. Och för A krävs en del arbete.
2014-08-28, 22:25
Medlem
Tjenare! Kom in på utredningskriminologutbildningen på HiG nu några dagar sent och skickade in en ansökan till csn om bidrag till studierna, har någon erfarenhet om det kan gå snabbare än de uppskattade tiderna på deras sida eller om det finns någon möjlighet om det är viktigt att få pengarna tidigare att göra undantag?
2014-08-28, 23:06
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McSneak
Tjenare! Kom in på utredningskriminologutbildningen på HiG nu några dagar sent och skickade in en ansökan till csn om bidrag till studierna, har någon erfarenhet om det kan gå snabbare än de uppskattade tiderna på deras sida eller om det finns någon möjlighet om det är viktigt att få pengarna tidigare att göra undantag?
Du får vackert vänta. Det finns inget som ger dig dispens. Behöva pengarna bättre? Lovar att det skulle alla, eller åtminstone väldigt många, säga.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in