2012-12-01, 19:39
Medlem
Hej alla kunniga!

Jag har en fråga som jag inte har hittat svar på någonstans så nu hoppas jag att någon kan svara på den. Jag blev beviljad studiemedel för VT12 och HT12 i december 2011. VT12 hade jag studiebidrag och studielån, medan jag denna terminen hittills bara haft studiebidragsdelen. Jag kände nu att det började bli snålt om pengar och meddelade för någon vecka sedan därför en ändring till CSN att jag ansöker om några veckors lån för denna terminen. I sedvanlig ordning kan man läsa att de mottagit mina uppgifter och kommer att fatta ett beslut så fort som möjligt, men när jag var inne och tittade på ansökningsstegen idag har det även kommit upp ett meddelande om att "de fått in nya uppgifter som kan komma att påverka rätten till studiemedel." Vad kan detta vara för uppgifter? Jag har ju redan blivit beviljad studiemedel för denna terminen, vilket innebär att allt måste varit bra sedan tidigare... eller!? Kan de komma på i efterhand att man inte borde blivit beviljad? Jag vet att jag inte tjänat för mycket, exempelvis. Någon som varit med om något liknande eller har några andra kloka råd om detta?

Börjar snart bita på naglarna av nervositet, så jag är tacksam för alla svar!
2012-12-01, 22:43
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autumn03
Hej alla kunniga!

Jag har en fråga som jag inte har hittat svar på någonstans så nu hoppas jag att någon kan svara på den. Jag blev beviljad studiemedel för VT12 och HT12 i december 2011. VT12 hade jag studiebidrag och studielån, medan jag denna terminen hittills bara haft studiebidragsdelen. Jag kände nu att det började bli snålt om pengar och meddelade för någon vecka sedan därför en ändring till CSN att jag ansöker om några veckors lån för denna terminen. I sedvanlig ordning kan man läsa att de mottagit mina uppgifter och kommer att fatta ett beslut så fort som möjligt, men när jag var inne och tittade på ansökningsstegen idag har det även kommit upp ett meddelande om att "de fått in nya uppgifter som kan komma att påverka rätten till studiemedel." Vad kan detta vara för uppgifter? Jag har ju redan blivit beviljad studiemedel för denna terminen, vilket innebär att allt måste varit bra sedan tidigare... eller!? Kan de komma på i efterhand att man inte borde blivit beviljad? Jag vet att jag inte tjänat för mycket, exempelvis. Någon som varit med om något liknande eller har några andra kloka råd om detta?

Börjar snart bita på naglarna av nervositet, så jag är tacksam för alla svar!
Om det du gjort är att ändra antalet veckor med lån till att ta mer lån än innan så slappna av. :-)
2012-12-02, 12:06
Medlem
Åh, tack så mycket! Men varför skriver de då att de fått in nya uppgifter och att de även fått in mina uppgifter? Snacka om förvirrande. Låter mer som om de fått in "elaka" uppgifter när de skriver att de fått in uppgifter som kan påverka rätten till studiemedel. Låter mer negativt än positivt... :P
2012-12-02, 16:23
Bannlyst
Jag håller på och läser en 30p-kurs på universitet och har läst drygt 8p av dem. Har fått studiebidrag av CSN de senaste 3 månaderna. Orkar dock inte läsa mer då jag har för mycket med andra studier/jobb/annat. Kommer CSN då att kräva tillbaks pengarna från de 3 månaderna dem har betalat ut till mig eller hur funkar det?

Tacksam för svar
2012-12-02, 21:03
Medlem
Hej!
Är lite osäker på om jag kommer nå 75% den här terminen. Förra året hade jag runt 85%. Måste jag klara 75% för varje termin(sökte för denna terminen).
2012-12-02, 21:04
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rawyon
Hej!
Är lite osäker på om jag kommer nå 75% den här terminen. Förra året hade jag runt 85%. Måste jag klara 75% för varje termin(sökte för denna terminen).
Du måste klara 75% av varje ansökan.
2012-12-02, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeanutBread
Jag håller på och läser en 30p-kurs på universitet och har läst drygt 8p av dem. Har fått studiebidrag av CSN de senaste 3 månaderna. Orkar dock inte läsa mer då jag har för mycket med andra studier/jobb/annat. Kommer CSN då att kräva tillbaks pengarna från de 3 månaderna dem har betalat ut till mig eller hur funkar det?

Tacksam för svar
Återkrav får du bara om du struntar i att registrera dig på högskolepoäng. Det som händer om du inte presterar är bara att du får svårare att låna/få bidrag nästa gång du söker.
2012-12-03, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av autumn03
Åh, tack så mycket! Men varför skriver de då att de fått in nya uppgifter och att de även fått in mina uppgifter? Snacka om förvirrande. Låter mer som om de fått in "elaka" uppgifter när de skriver att de fått in uppgifter som kan påverka rätten till studiemedel. Låter mer negativt än positivt... :P

Det är en myndighet och en ganska "fyrkantig" sådan.

Jag fick ett "Vi behöver titta närmare på vissa uppgifter innan vi kan fatta beslut"

Vad det handlade om? De skulle rutinkolla om det fanns tidigare studielånsskulder och om årsbeloppet för det var betalt samt på rutin kolla på min ansökan om extralån för resor inom Norden. I klartext, slå i datorn och se om det fanns obetald del av årsbeloppet, och läsa motiveringen för extralån om den lät rimlig.
2012-12-03, 10:14
Medlem
Skulle uppskatta om någon tipsade om aktier som skulle kunna stiga snabbt. Håller på med ett skolarbete och skulle behöva några aktietips och motivering/analys till dessa. Skulle uppskattas om jag fick svar snabbt.
2012-12-03, 13:07
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moneyball
Skulle uppskatta om någon tipsade om aktier som skulle kunna stiga snabbt. Håller på med ett skolarbete och skulle behöva några aktietips och motivering/analys till dessa. Skulle uppskattas om jag fick svar snabbt.
Sålänge det bara krävs att de "skall kunna" och faktiskt inte gör det eller mer troligt gör det än andra kanske någon iaf kan ha en idé.

Hur det verkligen blir kommer ingen utan insiderinformation att veta.

Gissningsvis skall du göra skolarbetet, motiveringen och analysen själv ..
2012-12-03, 22:58
Medlem
jegerkats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Sålänge det bara krävs att de "skall kunna" och faktiskt inte gör det eller mer troligt gör det än andra kanske någon iaf kan ha en idé.

Hur det verkligen blir kommer ingen utan insiderinformation att veta.

Gissningsvis skall du göra skolarbetet, motiveringen och analysen själv ..

Shamaran Petroleum.

KÖP!
2012-12-04, 15:31
Medlem
Orzions avatar
Såg att BilerudKorsnäs aktien plötsligt sjönk som en sten med nästan 20% någon som kan förklara varför? Antar att det har något med nyemission att göra. Men förstår det ändå inte.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in