2013-08-27, 08:32
Medlem
StarSuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgione
Är grafräknare ett måste under basåret?

Nej, men kan ju underlätta ibland.
Vi blev rekommenderade att skaffa ett program som heter Geogebra som en gratis grafräknare till datorn.

http://www.geogebra.org/cms/sv/
2013-08-27, 09:14
Bannlyst
jag har studerat och tagit stuidelån i cirka en termin, det har gått ett år så jag har börjat att betala tillbaka det. och i somras så skulle jag läsa en sommarskurs så jag sökte nytt csn men det blev problem med registreringen så det blev inget där. men nu ska jag återuppta pluggandet i höst, så jag kommer inte att behöva betala tillbaka lånet ännu, men saken är att jag är egentligen schemalagd att betala tillbaka en del nu den 31a augusti. den skulle strykas i och med sommarskurssen, men nu gildes inte den så egentligen måste jag betala den antar jag. och eftersom skolan börjar 2a september så hinner inte den träda i kraft för att skjuta på återbetalninge. har jag rätt? alltså att jag måste betala den nu denna veckan.
2013-08-27, 10:17
Medlem
Hejsan! Har lite funderingar kring CSN.

Jag saknar 2 poäng för att få ut studiemedel direkt, har gått naturvetenskapligt basår och där krävs att man klarar 100% för att få studiemedel. Pratade nyss med en handläggare om det och förstog att det räcker att jag får poäng i en kurs iaf så jag får ihop "full pott".

Men förstog inte riktigt vad det skulle vara för kurs, räcker det att jag fullföljer programmet och låter skolan registrera första kursen som godkänd, eller behöver jag ta något extra för att kunna få ut studiemedel?

Edit: Och, kan jag ta vilken extrakurs som helst inom högskola/universitet för att kunna få ut studiemedlet? tänkte om man kan ta nån "flumkurs" som man kan glida igenom på några veckor och tenta av.
Senast redigerad av kakan7 2013-08-27 kl. 10:20.
2013-08-27, 12:00
Medlem
Hej!

Löst.
Senast redigerad av UffzSchnurrbart 2013-08-27 kl. 12:03.
2013-08-27, 12:04
Medlem
Mikael.s avatar
Hur lång tid innan kan man ansöka om studiemedel från CSN? Jag ska inte ta CSN denna termin, men i nästa- ändock hade det underlättat att hava svart på vitt snarast.
2013-08-27, 13:02
Medlem
Herems avatar
Vad händer om man tjänar mer pengar på en termin än man uppskattat att man ska göra i sin ansökan? Får man bara betala mellanskillnaden i efterhand?
2013-08-27, 13:09
Medlem
TheBITs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sifon
Hej! Hoppas någon kan hjälpa mig med denna fråga.

Förra året studerade jag båda terminerna. Fick dock inget studiemedel(varken lån eller bidrag)höst terminen (termin 5) eftersom att jag inte hade klarat tillräckligt många HP. Fick dock studiemedel för vårterminen(termin 6 alltså...). Så jag undrar utifall dom nu kommer kolla hur mycket jag avklarat termin 5+6 eller bara termin 6? Hade ju bara studiemedel för termin 6 så det logiska är ju att dom bara ser till termin 6 tycker jag, men jag är orolig för att det inte ska vara så för då har jag nog inte klarat 45hp igen. Någon som har koll på läget?

MVH Sifon

Well, det behövs lite mer information för att svara på det där.

Om du fick csn för enbart vårterminen bör det vara 22,5 poäng du ska ha klarat under den terminen för att få csn nu.

Hur mycket poäng klarade du under höst respektive vårterminen?
och uur mycket poäng saknade du för att få poäng termin 5?
2013-08-27, 13:12
Medlem
TheBITs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakan7
Hejsan! Har lite funderingar kring CSN.

Jag saknar 2 poäng för att få ut studiemedel direkt, har gått naturvetenskapligt basår och där krävs att man klarar 100% för att få studiemedel. Pratade nyss med en handläggare om det och förstog att det räcker att jag får poäng i en kurs iaf så jag får ihop "full pott".

Men förstog inte riktigt vad det skulle vara för kurs, räcker det att jag fullföljer programmet och låter skolan registrera första kursen som godkänd, eller behöver jag ta något extra för att kunna få ut studiemedel?

Edit: Och, kan jag ta vilken extrakurs som helst inom högskola/universitet för att kunna få ut studiemedlet? tänkte om man kan ta nån "flumkurs" som man kan glida igenom på några veckor och tenta av.

Att man ska ha klarat 100 % för att få csn låter väldigt udda och skevt. Rapporterar dom inte in till ladok förrän du klarat allt? För isådana fall måste du ju klara just de exakta poäng som saknas.

Om det enbart är poäng så kan du ta vilken "flumkurs" som helst, finns små introkurser för nya elever som man även kan söka på distans som rör sig om typ 2 veckor och ett par poäng.
2013-08-27, 13:43
Medlem
Bidragsgivarens avatar
Jag har en fråga, kort sammanfattat: Påverkas värdet på mina andelar i en indexfond beroende på hur mycket pengar andra sätter in eller tar ut i tid och otid?

Jag har haft en nöt som jag inte riktigt kan knäcka. Många säger att en nackdel med indexfonder är att man inte kan styra kapitalflödet själv vilket kan innebära att när fonden får in mer pengar då börsen står högt så köps aktier för höga priser medan vice versa: om pengar flödar ur fonden om den står lågt så säljs det aktier till sämre priser vilket kanske inte alltid är så bra.

Påverkas verkligen mina egna pengar(andelar) i fonden av detta för jag tänker att även om börsen står högt och får in mer pengar som köper aktier till höga priser så är det ju de nya pengarna som köper dyrt och inte de som redan finns inne i fonden.

På samma sätt om börsen är låg. Påverkas verkligen mina egna andelar om andra tar ut sina pengar ur fonden som gör att fondförvaltaren måste sälja av aktier?
2013-08-27, 14:28
Medlem
Hur avgörs priset på köp respektive sälj? Vad jag har märkt ligger oftast (alltid?) köp något högre än sälj, vilket kan te sig logiskt men vad händer då med mellanskillnaden? Är det detta som gör att aktiekursen går upp och ner eller vore inte det optimala att köp och sälj priset vore detsamma?
2013-08-27, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YF-PR
Hur avgörs priset på köp respektive sälj? Vad jag har märkt ligger oftast (alltid?) köp något högre än sälj, vilket kan te sig logiskt men vad händer då med mellanskillnaden? Är det detta som gör att aktiekursen går upp och ner eller vore inte det optimala att köp och sälj priset vore detsamma?
Det är vad en enskild handlare (dvs. du, jag, robotar etc.) är villiga att sälja/köpa en enhet för.

Nja, sälj ligger högre än köp pga. att säljarna alltid vill ha mer betalt än vad köparna är villiga att betala. När en säljare och en köpare har kommit överens (dvs. mellanskillnaden har nått noll) så sker affären och ett nytt "senaste"-pris sätts.
2013-08-27, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBIT
Att man ska ha klarat 100 % för att få csn låter väldigt udda och skevt. Rapporterar dom inte in till ladok förrän du klarat allt? För isådana fall måste du ju klara just de exakta poäng som saknas.

Om det enbart är poäng så kan du ta vilken "flumkurs" som helst, finns små introkurser för nya elever som man även kan söka på distans som rör sig om typ 2 veckor och ett par poäng.

Det är så jag förstått det. Jag har 58 poäng och saknar poäng för att få ut studiemedel. Jag ringde en handläggare och hon sa att man måste klara 100 % på basåret.
Kan det ha o göra med att jag pluggat tidigare? En KY utbildning som inte ledde nånstans.

Jag får söka runt om man hittar nån flumkurs, några tips på vad man kan titta efter? Finns så jävla många, tänkte besöka studievägledaren på skolan när jag kommer dit för o höra med honom/henne om några såna kurser.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in