2013-08-27, 16:08
Medlem
18 år. Intresserad av aktier. Frågor till er där ute!

Tjenare. Som tråden lyder är jag 18 bast och väldigt "ny" området aktier, värdepapper etc. Vill ni ge tips och råd vore jag väldigt tacksam för det och har ni inget vettigt att säga kan ni lika väl dra.

Går sista året på ekonomi/ekonomi (de nystartade gymnasieprogrammen från 2013) och har läst ypperst lite kring aktier som jag verkligen skulle vilja lära mig mer om.
Jag tillbringar åtminstone minimum en timma/dag vid datorn varje dag.

Tillbaka till ämnet.

Jag har läst runt lite på alla möjliga trådar här på flashback men inte riktigt hittat någon riktigt tråd där jag funnit i vilken ände jag ska börja. Vilka sidor man ska hänga på och vilka nyhetssidor man bör vara uppdaterade på etc. Jag läser just nu boken Tradingguiden som jag också snart är klar med.

Frågor till er där ute nu:
Har ni tips på i vilken ände man bör börja?
Tips på böcker som är värda att läsa?
Går det att läsa sig till mycket kunskap eller är det bara ge det en chans och gå med förlust tills man lär sig och har fått sig en överblick över hur allting fungerar?
Kör ni låg risk eller hög risk?
Hur mycket tid lägger ni ner per dag/vecka?

Peace

wtz
Senast redigerad av wtz 2013-08-27 kl. 16:12. Anledning: Missclick vid skapande.
2013-08-27, 16:12
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wtz
Tjenare. Som tråden lyder är jag 18 bast och väldigt "ny" området aktier, värdepapper etc. Vill ni ge tips och råd vore jag väldigt tacksam för det och har ni inget vettigt att säga kan ni lika väl dra.
Trådens titel har du satt till "bög", det är ditt första inlägg på Flashback, och så börjar du med att be folk att dra redan i första stycket.

Ok. Hej då.
2013-08-27, 16:14
Medlem
Citat:

Går sista året på ekonomi/ekonomi (de nystartade gymnasieprogrammen från 2013) och har läst ypperst lite kring aktier som jag verkligen skulle vilja lära mig mer om.

Tillbaka till ämnet.

Jag har läst runt lite på alla möjliga trådar här på flashback men inte riktigt hittat någon riktigt tråd där jag funnit i vilken ände jag ska börja. Vilka sidor man ska hänga på och vilka nyhetssidor man bör vara uppdaterade på etc. Jag läser just nu boken Tradingguiden som jag också snart är klar med.

Går det att läsa sig till mycket kunskap eller är det bara ge det en chans och gå med förlust tills man lär sig och har fått sig en överblick över hur allting fungerar?

Peace

wtz

Köp något värdelöst, typ Starbreeze.
2013-08-27, 16:16
Medlem
Citat:

Tillbaka till ämnet.

Peace

wtz

Till att börja med vill jag bara gratulera dig till ett kreativt trådnamn. Syftet var alltså att få reda på hur du som homosexuell artonåring ska ta dig till väga för att lära dig mer om olika investeringar för att tjäna pengar till forskning om aids?

Jag hade börjat med att öppna ett konto hos avanzabank t.ex. Minikontot gör dig bra då det är ett minimicourtage(kostnad för köp/sälj av en post) på 9(7?) kr. Det är väldigt viktigt med ett lågt minimicourtage då du handlar med små summor då courtaget annars äter upp en väldigt stor del av ditt kapital.

Därefter kan du börja din lysande karriär genom att köpa aktier som gör dig rik. Skulle det gå åt skogen så kan du alltid försöka att sätta dig in i hur man läser en årsrapport från ett företag för att på så sätt få tag i mer information om företaget. Att kunna branchen företaget verkar i är också någonting positivt.

Edit: Trådnamn bytt.. Bra val.
2013-08-27, 16:16
Medlem
Det hjälpte väldigt mycket grabbar.

Inte publicerat något på flashback innan och blev en missclick då jag bara hade fyllt i rubrikspalten för att testa. Var såklart inte meningen. Sry för det!
2013-08-27, 16:19
Medlem
Citat:

Tillbaka till ämnet.

Peace

wtz

Tips är att antingen hoppa på aktiekunskap kursen nu i trean, sedan kan du också gå med i ung aktiesparare där jag själv är med. Dom brukar ha massa föreläsningar med bra tips om vad man ska tänkta på när man börjar och vilka strategier man ska använda.

Testa med gratis pengar på t.ex. di.se eller aktiekampen på facebook och testa hur det kan gå.
2013-08-27, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Trådens titel har du satt till "bög", det är ditt första inlägg på Flashback, och så börjar du med att be folk att dra redan i första stycket.

Ok. Hej då.
Skoj att det blev en bra början på tråden iallafall och jag har sett några utav dina inlägg i andra trådar här på flashback och mig veterligen verkar du ha lite kunskaper inom ämnet.

Du har inga böcker att rekommendera förutom tradingguiden?
2013-08-27, 16:21
Medlem
Om en aktie har ett större orderdjup på köpsidan än på säljsidan, men till en förhållandevis mycket lägre köpkurs, vad indikerar det på?
2013-08-27, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vistavargen
Tips är att antingen hoppa på aktiekunskap kursen nu i trean, sedan kan du också gå med i ung aktiesparare där jag själv är med. Dom brukar ha massa föreläsningar med bra tips om vad man ska tänkta på när man börjar och vilka strategier man ska använda.

Testa med gratis pengar på t.ex. di.se eller aktiekampen på facebook och testa hur det kan gå.

Tjena, kul med ett positivt svar.

Jag har nog missat någon om det nu finns en aktiekunskap kurs i trean för de som läser ekonomi/ekonomi? Är det ett induviduellt val har vi på min skola förmodligen inte den kursen. Har dock aldrig hört talas om den.
2013-08-27, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Purpurgul
Till att börja med vill jag bara gratulera dig till ett kreativt trådnamn. Syftet var alltså att få reda på hur du som homosexuell artonåring ska ta dig till väga för att lära dig mer om olika investeringar för att tjäna pengar till forskning om aids?

Jag hade börjat med att öppna ett konto hos avanzabank t.ex. Minikontot gör dig bra då det är ett minimicourtage(kostnad för köp/sälj av en post) på 9(7?) kr. Det är väldigt viktigt med ett lågt minimicourtage då du handlar med små summor då courtaget annars äter upp en väldigt stor del av ditt kapital.

Därefter kan du börja din lysande karriär genom att köpa aktier som gör dig rik. Skulle det gå åt skogen så kan du alltid försöka att sätta dig in i hur man läser en årsrapport från ett företag för att på så sätt få tag i mer information om företaget. Att kunna branchen företaget verkar i är också någonting positivt.

Edit: Trådnamn bytt.. Bra val.

Ja, det valet var inget speciellt svårt. Blev ett litet misslyckande där. Shit happens.

Det med årsrapport och branchen ska jag titta lite närmre på och se vad jag kan åstakomma. Det är väl ingen hjärnforskning att läsa en årsrapport men att lära sig en branch är väl desto svårare förmodar jag. Smart som jag är...
2013-08-27, 16:37
Medlem
Bidragsgivarens avatar
Håll dig till fonder tills du lärt dig skillnaden mellan bra och dåliga bolag.
2013-08-27, 16:48
Medlem
tuffkatts avatar
Unga aktiespararna är ett hett tips. Fortsätt läsa böcker också, samt läs mycket på nätet om hur det fungerar. Kanske håller din far på med aktier, ställ frågor till honom eller någon annan du vet sysslar med sådant. Jag har exempelvis en samhällskunskapslärare som håller på mycket med aktier, vi har diskuterat det flitigt då jag delar ditt intresse till viss del.

Aktiekampen till iPhone också, Skandiabankens egna app. Riktigt kul.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in