2013-03-07, 12:14
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Vi tar emot kunder utanför Sverige som är folkbokförda i ett land inom EU/EES samt Schweiz. Det som sker då är att vi inte drar någon preliminärskatt vid exempelvis ränteutbetalningar och utdelningar (från aktie- och fondkonto). Istället så betalar du svensk kupongskatt för utdelning från bolag som har sin hemvist i Sverige. Du är sedan själv skyldig att deklarera och eventuellt skatta för dina kapitalvinster i det land där du är skattskyldig. Notera att man ej kan öppna ett ISK om man inte är folkbokförd i Sverige.

Du kan växla mellan Bas och Premium en gång var 30:e dag så du är inte på något sätt låst för att du en gång valt det ena alternativet.

/Daniel, Avanza Bank

Tack för svaret.
Jag bor i Norge. Efter jag läst på mer så hade jag tänkt börja handla aktier och fonder med en kapitalförsäkring. Är jag skyldig att redovisa affärerna i deklarationen eller går det genom er?

Läser under Vanliga Frågor på er sida, kan du förklara innebörden av detta för mig:
Alla Inbetalningar från och med 1 januari och till och med 30 juni ska räknas med till sitt fulla värde medan inbetalningar som görs under årets resterade månader räknas med till hälften.

Beskattas inbetalningar jag gör från mitt kreditkonto?
Ja. Om du har ett kreditkonto kopplat till din försäkring, så ingår även alla inbetalningar från det kontot i skatteunderlaget.

När jag sätter in pengar från mitt bankkonto (har Swedbank idag) till min kapitalförsäkring beskattas alltså dessa? Med hur mycket?
Senast redigerad av Klaus Kinski 2013-03-07 kl. 12:19.
2013-03-07, 12:54
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
Tack för svaret.
Jag bor i Norge. Efter jag läst på mer så hade jag tänkt börja handla aktier och fonder med en kapitalförsäkring. Är jag skyldig att redovisa affärerna i deklarationen eller går det genom er?

Läser under Vanliga Frågor på er sida, kan du förklara innebörden av detta för mig:
Alla Inbetalningar från och med 1 januari och till och med 30 juni ska räknas med till sitt fulla värde medan inbetalningar som görs under årets resterade månader räknas med till hälften.

Beskattas inbetalningar jag gör från mitt kreditkonto?
Ja. Om du har ett kreditkonto kopplat till din försäkring, så ingår även alla inbetalningar från det kontot i skatteunderlaget.

När jag sätter in pengar från mitt bankkonto (har Swedbank idag) till min kapitalförsäkring beskattas alltså dessa? Med hur mycket?

Hej!

Vi skickar inga kontrolluppgifter när det gäller kapitalförsäkringar.
Dessvärre vågar jag inte ge svar på hur Norge ser på det, bäst är att fråga Skatteetaten och höra med dem ifall de vill att du ska ta upp något i din norska deklaration.

Skatten för 2013 är 0,447%. Insättningar under första halvåret beskattas alltså med det beloppet (insättning x 0,447% = skatt). Gör du en insättning under andra halvåret delar du bara beloppet du får fram.

Vi kommer att dra och betala in denna skatt åt dig direkt från din depå (Svensk skatt). Som tidigare nämnt kan det dock även vara bra att höra med Skatteetaten om de vill ha några uppgifter om detta från dig.

Hälsningar,
David Avanza Bank
2013-03-07, 14:02
Medlem
Hej

Jag har en fond hos Folksam som jag har haft i nästan ett år nu där jag sparar 400kr per månad. Den är placerad i folksams förvaltningsfond men jag märker att den inte ger så hög avkastningen och jag vill ta högre risker. Personligen har jag ingen koll på vad som "gäller" i dagsläget när det kommer till fonder.

Så det jag undrar är , vilken fond skulle ni investera i för dom pengarna jag har?

Är inte så duktigt inom det här området men jag har läst aktiekunskap så jag har lite koll.
2013-03-07, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Husing
Jag är osäker på vad du lägger i ordet "kallad", men du får ingen personlig inbjudan eller så utan kallelsen publiceras (oftast) i vissa dagstidningar. Sättet som kallelsen skall göras på framgår av bolagsordningen.

[Edit: Jag inser nu att du menade stämmoregistering, men låter detta stå kvar med ett tillägg] Angående registreringen så är jag ganska säker på att Avanza och Nordnet registerar ditt innehav automatiskt (svenska aktier!). Detta baserar jag på att jag brukar få material hemskickat utan att jag aktivt har bett om det eller sett till att registrera mig som ägare. Du bör dock fråga Nordnet direkt om det är viktigt för dig att veta. Vill du gå på en stämma måste du sedan anmäla det till bolaget. Detta framgår också av bolagsordningen.

Rösträtten framgår av bolagsordningen. Den kan vara differentierad mellan olika aktieserier, som mest 1:10 (före EU-harmoniseringen gällde andra regler).

Tack för svaret!
2013-03-07, 15:48
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Hej!

Vi skickar inga kontrolluppgifter när det gäller kapitalförsäkringar.
Dessvärre vågar jag inte ge svar på hur Norge ser på det, bäst är att fråga Skatteetaten och höra med dem ifall de vill att du ska ta upp något i din norska deklaration.

Skatten för 2013 är 0,447%. Insättningar under första halvåret beskattas alltså med det beloppet (insättning x 0,447% = skatt). Gör du en insättning under andra halvåret delar du bara beloppet du får fram.

Vi kommer att dra och betala in denna skatt åt dig direkt från din depå (Svensk skatt). Som tidigare nämnt kan det dock även vara bra att höra med Skatteetaten om de vill ha några uppgifter om detta från dig.

Hälsningar,
David Avanza Bank

Tack igen.
Så om jag sätter över 10 000 skattar jag 44,70 kr på insättningen om det är under första halvåret och 22,35 kr om jag sätter in under andra halvåret, om jag förstår dig rätt.

Jag ska höra med Skatteetaten, men i vanliga fall, i Sverige, så slipper man tänka på att deklarera affärerna?
2013-03-07, 17:34
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joonthee
Hej

Jag har en fond hos Folksam som jag har haft i nästan ett år nu där jag sparar 400kr per månad. Den är placerad i folksams förvaltningsfond men jag märker att den inte ger så hög avkastningen och jag vill ta högre risker. Personligen har jag ingen koll på vad som "gäller" i dagsläget när det kommer till fonder.

Så det jag undrar är , vilken fond skulle ni investera i för dom pengarna jag har?

Är inte så duktigt inom det här området men jag har läst aktiekunskap så jag har lite koll.
Avkastning har den ju gett iaf:
https://www.avanza.se/aza/fonder/fondguiden.jsp?orderbookId=238

Vill du ta större risker får du ju minska ner på räntorna, vill du ta ännu större risker kanske även på den globala delen.

Kan du bara välja på Folksams fonder?
Av deras så hade ju hälften:
https://www.avanza.se/aza/fonder/fondguiden.jsp?orderbookId=2331
och hälften:
https://www.avanza.se/aza/fonder/fondguiden.jsp?orderbookId=1914

Varit högre risk och gått bättre det senaste året. Men de är ju även mer riskfyllda som sagt.

SPP har motsvarande fonder som är billigare.

Här kan du jämföra alla fyra (välj ett år):
https://www.avanza.se/aza/fonder/jamforfonder.jsp?historyType=7&orderbooks=1914&ord erbooks=1950&orderbooks=2332&orderbooks=2331&actio n=add&company=&category=&subcategory=Alla+underkat egorier&type=TRADEABLE&searchWord=

Med Avanza Zero:
https://www.avanza.se/aza/fonder/jamforfonder.jsp?historyType=7&orderbooks=1914&ord erbooks=1950&orderbooks=41567&orderbooks=2332&orde rbooks=2331&action=add&company=&category=&subcateg ory=Alla+underkategorier&type=TRADEABLE&searchWord =
2013-03-07, 21:28
Medlem
moarlemonpledges avatar
Har varit sjuk hela veckan, så har inte kunnat gå till skolan. Gick dock på ett seminarium i tisdags för att kunna få bonuspoäng till en tenta, men annars har jag legat utslagen i soffan och hostat nåt otroligt. Lite oturligt iom tentaveckan som kommer nu, men vad vore livet utan motgångar?

I alla fall, har inte tänkt fortsätta läsa på den här utbildningen efter våren, utan läsa nåt annat. Men för att kunna få studiestöd nästa läsår måste jag samla 36 HP, vilket kommer bli precis på håret. Läste nånstans att man kan sjukanmäla sig på försäkringskassan, och således skulle bidraget/lånet (nyttjar bara bidragsdelen just nu) inte räknas för den veckan eller nåt sånt.

Hur fungerar egentligen det där, och påverkar det gränsen för hur många poäng man måste få? En vecka är ju 1,5 HP, så nåt poäng mindre att skramla ihop gör ju mycket. Eller kommer det inte göra någon skillnad? Tveksam på att jag kommer klara tentorna då jag inte kunnat plugga nåt nu.

Side note: Vad händer om man är sjuk under tentaveckan (csn-mässigt)?
2013-03-08, 11:06
Medlem
Har aldrig tidigare varit med i en nyemission så jag är inte säker på hur det här med TR fungerar. Jag har ju nu X antal TR i C-RAD med teckningsration 1:6. Det jag undrar är hur jag utnyttjar dessa TR så jag får faktiskt innehav i aktien?
2013-03-08, 11:20
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
Tack igen.
Så om jag sätter över 10 000 skattar jag 44,70 kr på insättningen om det är under första halvåret och 22,35 kr om jag sätter in under andra halvåret, om jag förstår dig rätt.

Jag ska höra med Skatteetaten, men i vanliga fall, i Sverige, så slipper man tänka på att deklarera affärerna?
Det stämmer.

Citat:
Ursprungligen postat av FecutyZ
Har aldrig tidigare varit med i en nyemission så jag är inte säker på hur det här med TR fungerar. Jag har ju nu X antal TR i C-RAD med teckningsration 1:6. Det jag undrar är hur jag utnyttjar dessa TR så jag får faktiskt innehav i aktien?
Du behöver anmäla att du vill utnyttja dina teckningsrätter och sedan betala för de nya aktierna. Hör efter med din bank om hur du går tillväga (det kan skilja sig mellan olika banker och framförallt om du är depåkund eller innehavare av VP-konto). Skulle du vara kund hos oss så får du ett meddelande med information om att du har ett nytt erbjudande att ta ställning till. Du anmäler dig då för teckning via hemsidan och sedan räcker det med att se till att tillräckligt med likvida medel finns som saldo på samma konto som teckningsrätterna ligger på likviddagen den 22 mars.

Du kommer då att få BTA:er inbokade på kontot (Betald Tecknad Aktie) som, efter det att bolaget registrerat aktiekapitalshöjningen hos Bolagsverket, sedan omvandlas till vanliga aktier (tar vanligtvis 3-4 veckor).

Hälsningar,
Daniel, Avanza Bank
2013-03-08, 11:27
Medlem
Citat:
Det stämmer.

Du behöver anmäla att du vill utnyttja dina teckningsrätter och sedan betala för de nya aktierna. Hör efter med din bank om hur du går tillväga (det kan skilja sig mellan olika banker och framförallt om du är depåkund eller innehavare av VP-konto). Skulle du vara kund hos oss så får du ett meddelande med information om att du har ett nytt erbjudande att ta ställning till. Du anmäler dig då för teckning via hemsidan och sedan räcker det med att se till att tillräckligt med likvida medel finns som saldo på samma konto som teckningsrätterna ligger på likviddagen den 22 mars.

Du kommer då att få BTA:er inbokade på kontot (Betald Tecknad Aktie) som, efter det att bolaget registrerat aktiekapitalshöjningen hos Bolagsverket, sedan omvandlas till vanliga aktier (tar vanligtvis 3-4 veckor).

Hälsningar,
Daniel, Avanza Bank

Det är det jag har gjort hittills, och mina TR syns ju klart och tydligt i min depå vilket ju känns skönt. Så egentligen räcker det med följande två steg?
1: Anmäl utnyttjandet av TR (och eventuell extrateckning)
2: Ha tillräckligt med pengar den 22 Mars i depån.

Jag har fullföljt steg nummer 1.
2013-03-08, 11:29
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FecutyZ
Det är det jag har gjort hittills, och mina TR syns ju klart och tydligt i min depå vilket ju känns skönt. Så egentligen räcker det med följande två steg?
1: Anmäl utnyttjandet av TR (och eventuell extrateckning)
2: Ha tillräckligt med pengar den 22 Mars i depån.

Jag har fullföljt steg nummer 1.
Då har du gjort helt rätt, det bara att vänta tills att nyemissionen är över så sköter sig resten av sig själv. Notera att teckningsrätterna handlas fram till och med den 19 mars, det innebär att du kan köpa på dig fler rätter eller sälja dina rätter om du skulle ångra dig. Säljer du inte dina rätter innan handelsperioden är slut så kommer de förfalla värdelösa. Köper du på dig fler rätter så behöver du göra din anmälan på nytt så att även de nya teckningsrätterna kommer med.

/Daniel, Avanza Bank
2013-03-08, 11:34
Medlem
Citat:
Då har du gjort helt rätt, det bara att vänta tills att nyemissionen är över så sköter sig resten av sig själv. Notera att teckningsrätterna handlas fram till och med den 19 mars, det innebär att du kan köpa på dig fler rätter eller sälja dina rätter om du skulle ångra dig. Säljer du inte dina rätter innan handelsperioden är slut så kommer de förfalla värdelösa. Köper du på dig fler rätter så behöver du göra din anmälan på nytt så att även de nya teckningsrätterna kommer med.

/Daniel, Avanza Bank

Du är ju en klippa! Kanontack. Har även en sista fråga, när får man svar om man får de extratecknade aktierna som man anmälde intresse i?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in