Citat:
Ursprungligen postat av Klaus Kinski
Tack för svaret.
Jag bor i Norge. Efter jag läst på mer så hade jag tänkt börja handla aktier och fonder med en kapitalförsäkring. Är jag skyldig att redovisa affärerna i deklarationen eller går det genom er?
Läser under Vanliga Frågor på er sida, kan du förklara innebörden av detta för mig:
Alla Inbetalningar från och med 1 januari och till och med 30 juni ska räknas med till sitt fulla värde medan inbetalningar som görs under årets resterade månader räknas med till hälften.
Beskattas inbetalningar jag gör från mitt kreditkonto?
Ja. Om du har ett kreditkonto kopplat till din försäkring, så ingår även alla inbetalningar från det kontot i skatteunderlaget.
När jag sätter in pengar från mitt bankkonto (har Swedbank idag) till min kapitalförsäkring beskattas alltså dessa? Med hur mycket?
Hej!
Vi skickar inga kontrolluppgifter när det gäller kapitalförsäkringar.
Dessvärre vågar jag inte ge svar på hur Norge ser på det, bäst är att fråga Skatteetaten och höra med dem ifall de vill att du ska ta upp något i din norska deklaration.
Skatten för 2013 är 0,447%. Insättningar under första halvåret beskattas alltså med det beloppet (insättning x 0,447% = skatt). Gör du en insättning under andra halvåret delar du bara beloppet du får fram.
Vi kommer att dra och betala in denna skatt åt dig direkt från din depå (Svensk skatt). Som tidigare nämnt kan det dock även vara bra att höra med Skatteetaten om de vill ha några uppgifter om detta från dig.
Hälsningar,
David Avanza Bank