2013-05-27, 11:52
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lergrop
Tack! Så det var helt enkelt så att mitt courtage för nuvarande konto var mycket högt, och att det då räknades med i avkastningen?
Ja det stämmer. Du har förmodligen betalat 99 kr i courtage (vilket är minimicourtage för Premiumkunder), det går att byta till Bas via denna länk eller skapa ett Minikonto här.

/Daniel, Avanza Bank
2013-05-27, 12:26
Medlem
Doftpelargons avatar
Ska handla aktier i ett litet mindre bolag där det inte görs så många avslut per dag varför det kan ta lite tid att få igenom sin affär. Noterar genom en titt på tidigare gjorda avslut under dagen att många av avsluten gäller ett hyfsat jämnt antal aktier, t.ex. 10 000, 4500 eller 8000. Är det enklare att få igenom en affär men ett jämnt antal aktier? Tänkte nämligen själv försöka köpa ett hyfsat ojämnt antal aktier, typ 13 387, men kanske är smartare att försöka köra ett något jämnare antal?
2013-05-27, 12:29
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doftpelargon
Ska handla aktier i ett litet mindre bolag där det inte görs så många avslut per dag varför det kan ta lite tid att få igenom sin affär. Noterar genom en titt på tidigare gjorda avslut under dagen att många av avsluten gäller ett hyfsat jämnt antal aktier, t.ex. 10 000, 4500 eller 8000. Är det enklare att få igenom en affär men ett jämnt antal aktier? Tänkte nämligen själv försöka köpa ett hyfsat ojämnt antal aktier, typ 13 387, men kanske är smartare att försöka köra ett något jämnare antal?

Spelar ingen roll.
2013-05-27, 12:41
Medlem
Doftpelargons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1979
Spelar ingen roll.
Tack för svar! Tänkte om det var något psykologiskt som spelade in. Tydligen inte då.
2013-05-27, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Isei
Jaså, de är det? Alla säger tvärtom. Nä, skoja bara. Får ringa dem då, tusen tack för hjälpen du!

OBS att du, som emerain säger, förmodligen "bara" får nedsatt betalning och inte blir helt fri från återbetalning. Det faktum att du studerar utan studiemedel betyder ju lite per automatik att du har en annan sysselsättning, och då finns det ingen anledning till att du inte skulle kunna betala tillbaka ditt lån. Det är under de perioder då du får studiemedel (dvs inte har annan finansiering) som du "slipper" betala tillbaka.
2013-05-27, 16:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
OBS att du, som emerain säger, förmodligen "bara" får nedsatt betalning och inte blir helt fri från återbetalning. Det faktum att du studerar utan studiemedel betyder ju lite per automatik att du har en annan sysselsättning, och då finns det ingen anledning till att du inte skulle kunna betala tillbaka ditt lån. Det är under de perioder då du får studiemedel (dvs inte har annan finansiering) som du "slipper" betala tillbaka.

Och om man inte har poäng då?
2013-05-27, 17:34
Medlem
teamforce2s avatar
Har en fråga angående Tekniskt basår och CSN. Om man inte behöver en kurs och därför bestämmer sig för att inte skriva tentan i denna kurs, blir man då avskriven från kursen? Ifall så är fallet, vad får detta för konsekvenser hos CSN?
MVH
2013-05-28, 01:04
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isei
Och om man inte har poäng då?
Då får du försöka med att du har för låg inkomst, vilket CSN faktiskt ofta ger med sig för.
Citat:
Ursprungligen postat av teamforce2
Har en fråga angående Tekniskt basår och CSN. Om man inte behöver en kurs och därför bestämmer sig för att inte skriva tentan i denna kurs, blir man då avskriven från kursen? Ifall så är fallet, vad får detta för konsekvenser hos CSN?
MVH
Oftast dåliga för dig, för du har då inte studerat den mängd du angivit och sedan fått ersättning för.
2013-05-28, 10:39
Bannlyst
Varför skjuter CSN på utbetalningsdagen hela tiden? Jag skulle ha fått den 27:e och skjuter en dag framåt hela tiden. Nu får jag den 30:e. Jag kan inte vänta sådär länge. Vad kan man göra?
2013-05-28, 15:27
Medlem
ArzeniXs avatar
Hej,

Jag har en fråga som jag försökt få svar på genom att läsa på csn-hemsidan, men inget där verkar finnas i klartext.

Jag hade tänkt läsa en sommarkurs 7,5HP på 50%. Min inkomst till idag har ungefär varit ~105000K.
Kommer dom bevilja mig studielån när jag jobbat såpass mycket eller är det kört?
2013-05-28, 15:47
Medlem
nins avatar
Vad ser ni för fördelar och nackdelar med månadsparande via autogiro? Har tänkt spara ca 15K i månaden och funderar om jag ska välja att månadsspara i några fonder och ta en del som jag själv bestämmer över. Eller är det en större fördel om man väljer helt själv, månad för månad?
2013-05-28, 16:31
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nin
Vad ser ni för fördelar och nackdelar med månadsparande via autogiro? Har tänkt spara ca 15K i månaden och funderar om jag ska välja att månadsspara i några fonder och ta en del som jag själv bestämmer över. Eller är det en större fördel om man väljer helt själv, månad för månad?
Vad menar du med väljer själv? Fördelen är väl att det sker.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in