2012-08-27, 13:38
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambulerande
Hej,

Jag är i liknande sits, behöver 1 hp innan mitten av okt. Finns det något annat att göra? Några tips?
Ett par tekniska skolor, med utbildningar inom ingenjörsyrket, driver tillsammasn en förberedande kurs i matematik över nätet. 7.5 hp är den på, du skriver proven på nätet när du känner att du är redo för proven. Du kan endast få E på kursen, men det är tilräckligt fr CSN. Varje kapitel är på ca 1.5 hp och rapporteras in när du klarat provet.
2012-08-27, 13:39
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pimmetje
Jag har tidigare haft studiemedel i 3 terminer men tänkte skippa det i höst trots att jag läser heltid. Visst behöver jag inte göra något för att INTE få studiemedel? Utan jag måste ansöka om jag trots allt skulle vilja ha det.
Vill du inte ha studiemedel så behöver du inte ansöka om det. Har du redan fått hösten beviljad så llämna ingen studerandeförsäkran.

Dock börjar din dispanstid ticka då, så har du tagit lån så måste du börja betala tillbaka efter jul. Självklart ed paus om du börjar ta studiemedel igen, men du får aldrig mer någon uppskovstid.
2012-08-27, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Ett par tekniska skolor, med utbildningar inom ingenjörsyrket, driver tillsammasn en förberedande kurs i matematik över nätet. 7.5 hp är den på, du skriver proven på nätet när du känner att du är redo för proven. Du kan endast få E på kursen, men det är tilräckligt fr CSN. Varje kapitel är på ca 1.5 hp och rapporteras in när du klarat provet.

Tack för svar. Finns det något annat som du känner till (då matematik dessvärre är min svagaste del)?
2012-08-27, 13:55
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Tack för svar. Finns det något annat som du känner till (då matematik dessvärre är min svagaste del)?
Komplettera på kurser du inte klarat. Finns väll någon kurs där du saknar ett pm eller liknande som du kan skriva för att få poängen?
2012-08-27, 13:56
Medlem
Citat:
Komplettera på kurser du inte klarat. Finns väll någon kurs där du saknar ett pm eller liknande som du kan skriva för att få poängen?

Har dessvärre varit en alldeles för ambitiös student. ALLT är klart..
2012-08-27, 14:18
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Har dessvärre varit en alldeles för ambitiös student. ALLT är klart..
Då måste jag fråga hur du kan ha hamnat under 75%-spärren?
2012-08-27, 14:23
Medlem
Citat:
Då måste jag fråga hur du kan ha hamnat under 75%-spärren?

Det har jag inte, utan jag behöver ett visst antal poäng för att hamna i första urvalsgruppen, till en viss kurs. Lyckas jag inte ta det här enda högskolepoänget innan 15 okt så måste jag vänta ett år, vilket känns trist.
2012-08-27, 14:29
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Det har jag inte, utan jag behöver ett visst antal poäng för att hamna i första urvalsgruppen, till en viss kurs. Lyckas jag inte ta det här enda högskolepoänget innan 15 okt så måste jag vänta ett år, vilket känns trist.
Då rekommenderar jag ändå mattekursen. 1 kapitel räcker för att du ska få in 1.5 hp i LADOK, och materialet finns på nätet. Bara sitt med en miniräknare, kapitlets del av kompendiet (som finns gratis på nätet), coh försök om och om igen. Obegränsat antal försök har du.

Alternativt så har uppsala universitet en kurs som heter "Vad är religion?" på 3 hp, på it-distans. Du läser en bok på ca 130 sidor och skriver ett pm på 3-4 sidor. Ring till teologiska institutionen och fråga om det går att söka / kolla på antagning.se

Du verkar ju ha motivationen till att både klara av 1 matteprov (på gymnasiematte) och läsa boken och skriva ett pm.
2012-08-27, 14:36
Medlem
Edenbelows avatar
Har en liten fundering angående studieförsäkran och när pengarna kommer. Har idag lämnat min studieförsäkran, men har första skoldag först på fredag. Betyder det att pengarna kommer komma först veckan efter, eller kan de komma redan nu i veckan? Skulle bli mycket tacksam för svar!
2012-08-27, 14:45
Medlem
Citat:
Då rekommenderar jag ändå mattekursen. 1 kapitel räcker för att du ska få in 1.5 hp i LADOK, och materialet finns på nätet. Bara sitt med en miniräknare, kapitlets del av kompendiet (som finns gratis på nätet), coh försök om och om igen. Obegränsat antal försök har du.

Alternativt så har uppsala universitet en kurs som heter "Vad är religion?" på 3 hp, på it-distans. Du läser en bok på ca 130 sidor och skriver ett pm på 3-4 sidor. Ring till teologiska institutionen och fråga om det går att söka / kolla på antagning.se

Du verkar ju ha motivationen till att både klara av 1 matteprov (på gymnasiematte) och läsa boken och skriva ett pm.

"Vad är religion?" fick det bli. Precis ett sådant upplägg jag sökte, så att jag kan göra det i min takt och således göra det så fort som möjligt. Jag får tacka så hjärtligt för tipsen och tålamodet. Det uppskattas enormt mycket, Emerain!
2012-08-27, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edenbelow
Har en liten fundering angående studieförsäkran och när pengarna kommer. Har idag lämnat min studieförsäkran, men har första skoldag först på fredag. Betyder det att pengarna kommer komma först veckan efter, eller kan de komma redan nu i veckan? Skulle bli mycket tacksam för svar!

Jag fick mina pengar exakt en vecka efter att jag skickade in försäkran. Skickade in den en måndag och fick pengarna måndagen därpå.
2012-08-27, 16:39
Medlem
chutles avatar
Om man redan är klar med gymnasiet men inte tagit några lån där, går det då att läsa om gymnasiet, eller ta nya gymnasiekurser för att få ta dessa lån?
Senast redigerad av chutle 2012-08-27 kl. 16:41.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in