2012-06-08, 05:26
Medlem
Hej,

Jag saknar poäng och kommer därför inte få beviljat studielån efter sommaren. Därför ska jag läsa nu under sommaren.

För cirkus två år sedan så läste jag dubbelt, och registrerade mig på en kurs som jag inte fullföljde. Denna var dock med i den tidens studiemedelsansökan (som blev beviljad). Jag vet att det inte spelar någon roll vilka kurser man tar poäng i, normaltvis. Men i detta fall så är det en kurs som jag redan fått beviljat studiemedel för... förvisso för några år sen men ändå.

Kort sagt; kan jag läsa denna gamla kurs, ta poängen och få beviljat studiemedel till hösten? Alltså, använda dessa poäng för att nå upp till detta läsårs krav?

tacksam för svar!
2012-06-08, 05:53
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putslustig
Hej,

Jag saknar poäng och kommer därför inte få beviljat studielån efter sommaren. Därför ska jag läsa nu under sommaren.

För cirkus två år sedan så läste jag dubbelt, och registrerade mig på en kurs som jag inte fullföljde. Denna var dock med i den tidens studiemedelsansökan (som blev beviljad). Jag vet att det inte spelar någon roll vilka kurser man tar poäng i, normaltvis. Men i detta fall så är det en kurs som jag redan fått beviljat studiemedel för... förvisso för några år sen men ändå.

Kort sagt; kan jag läsa denna gamla kurs, ta poängen och få beviljat studiemedel till hösten? Alltså, använda dessa poäng för att nå upp till detta läsårs krav?

tacksam för svar!

Jajamen.
2012-06-08, 09:34
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zxq
Tjenare.
Ska börja plugga till hösten, och det kommer till att bli att flytta en bit längre upp i landet.

Hur tidigt är det möjligt att få första CSN utbetalningen? Låt säga att jag den 12e juli får reda på att jag kommer in, och accepterar min plats, kommer jag redan då kunna reda ut med CSN så att första utbetalningen kommer samma månad som jag börjar plugga?

Tänkte mest, jag är arbetslös och jag kommer inte kunna ta en studentlägenhet förrän när jag vet att jag kommer få pengarna.
Du får första utbetalningen ungefär en vecka efter terminsstarten.
2012-06-08, 09:57
Medlem
zxqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Du får första utbetalningen ungefär en vecka efter terminsstarten.
Finemang, ingen anledning att oroa sig med andra ord!
2012-06-08, 10:42
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zxq
Finemang, ingen anledning att oroa sig med andra ord!
när du fått ditt antagningsbesked kan du söka CSN, så går det fortare i höst när du vill få dina pengar.
2012-06-09, 01:26
Medlem
Hej, har nu i vår gått två kurser på ett universitet, en på 15p och en på 30p. 15p kursen gick jag klart, 30p däremot bestod av tre olika delar på 7,5p vardera, fördelade över 2 terminer. Eftersom att jag i höst inte tänk fortsätta med 30p kursen lade jag inte alltför mycket energi på den och klarade endast 7,5p av de sammanlagt 30 poängen (av 15 möjliga denna terminen). Till hösten har jag sökt till ett program och undrar om jag i framtiden kommer att få problem med mitt CSN, då jag endast klarade av den ena kursen. Någon som kan hjälpa mig?

Skrev till CSN men fick bara som svar att de inte skulle kolla igenom mina studieresultat förrän till vintern eftersom att jag sökt CSN tills dess.
2012-06-09, 01:30
Medlem
Flickvaens avatar
Hej, fram till förra måndagen hade jag ingen som helst kunskap kring aktie och fondhandel men har nu läst på lite. Hade varit uppskattat om någon hade lust att bolla lite frågor/funderingar med mig!

Så här hade jag tänkt att börja spara/investera:

- Varje månad spara 100kr vardera i två olika fonder. Möjligtvis en lågrisk och en låg/medelrisk.
Vilka fonder har jag inte bestämt mig för än men ska försöka hitta två stycken med mycket omtanke och ta god tid på mig.

- Sen att jag köper aktier 4 gånger om året för 500kr, önskvärt en gång under varje årstid med förutsättning att den aktuella ekonomin inte tar för mycket stryk. De aktier/aktien jag väljer att investera 500kr i ska också väljas efter noggranna analyser och rapporter. Det kommer såklart inte ske några tvångsinvesteringar om börsen går dåligt!

Jag vet inte om detta verkar lite för strukturerat men jag vill bara ha en liten plan för hur jag ska börja. Kritisera mig, jag är nybörjare!
2012-06-09, 01:41
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prinde
Hej, har nu i vår gått två kurser på ett universitet, en på 15p och en på 30p. 15p kursen gick jag klart, 30p däremot bestod av tre olika delar på 7,5p vardera, fördelade över 2 terminer. Eftersom att jag i höst inte tänk fortsätta med 30p kursen lade jag inte alltför mycket energi på den och klarade endast 7,5p av de sammanlagt 30 poängen (av 15 möjliga denna terminen). Till hösten har jag sökt till ett program och undrar om jag i framtiden kommer att få problem med mitt CSN, då jag endast klarade av den ena kursen. Någon som kan hjälpa mig?

Skrev till CSN men fick bara som svar att de inte skulle kolla igenom mina studieresultat förrän till vintern eftersom att jag sökt CSN tills dess.

Du skulle kunnat ha formulera dig bättre. Jag antar att du läst alla kurser på samma termin, dvs endast under vårterminen och att du sökt studiemedel på heltid hela vårterminen. Du har klarat 15+7,5 hp vilket räcker fint.
2012-06-09, 02:03
Medlem
Tjatters avatar
Jag är snart klar med mina studier, jag har bara kvar två stycken tentor som jag ska göra i augusti. Kommer jag att få något studiemedel för det? På CSNs hemsida står det att man ska studera i minst tre veckor vilket jag totalt sett har gjort (två år) men förhoppningsvis inte kommer att behöva nästa termin. Iofs så brukar det ju ta ett par veckor innan man för resultaten på tentorna plus några veckor för att få sin examen.

Om jag skulle registrera mig som arbetssökande redan nu på AF hur blir det då med studiemedel. Jag har för mig att man måste vara registrerad som arbetssökande i x antal dagar innan man får någon ersättning från a-kassa(?) så man vill ju få dom dagarna att börja ticka så fort som möjligt.
Senast redigerad av Tjatter 2012-06-09 kl. 02:09.
2012-06-09, 02:35
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjatter
Jag är snart klar med mina studier, jag har bara kvar två stycken tentor som jag ska göra i augusti. Kommer jag att få något studiemedel för det? På CSNs hemsida står det att man ska studera i minst tre veckor vilket jag totalt sett har gjort (två år) men förhoppningsvis inte kommer att behöva nästa termin. Iofs så brukar det ju ta ett par veckor innan man för resultaten på tentorna plus några veckor för att få sin examen.

Om jag skulle registrera mig som arbetssökande redan nu på AF hur blir det då med studiemedel. Jag har för mig att man måste vara registrerad som arbetssökande i x antal dagar innan man får någon ersättning från a-kassa(?) så man vill ju få dom dagarna att börja ticka så fort som möjligt.

Tentornas möjlighet till studiemedel beror på när du är/var registrerad på kurserna som tenteras. Är det sommarkurser, kan du få studiemedel. Är det omtentor från i våras, så fungerar det inte. Alltså det spelar ingen roll när examinationer är, har du läst Kurs A 15 hp och kursinformationen säger att kursen hålls jan-feb men du skriver tentan i augusti så är det ändå bara jan-feb du kan få studiemedel för den.

Angående AF så är det ju fel tråd, men du kan inte vara registrerad student (dvs att kursen enligt schemat inte är avslutad, när du faktiskt gör examinationen spelar mindre roll) och samtidigt få hjälp från annat håll än CSN. Sen är det 90 dagar registrerad som arbetslös som gäller, som jag har förstått det.
2012-06-09, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Du skulle kunnat ha formulera dig bättre. Jag antar att du läst alla kurser på samma termin, dvs endast under vårterminen och att du sökt studiemedel på heltid hela vårterminen. Du har klarat 15+7,5 hp vilket räcker fint.

Tack för svaret! Läste 15 + 7,5 + 7,5hp och klarade 15 + 7,5hp, dvs hela den ena kursen, samt 1 av de tre olika delkurserna. Den tredje delkursen i den kursen jag inte tänkt slutföra är på 15p, hela är alltså på 30hp och den jag klarade är på 15hp.

Antagligen dåligt formulerat igen men är lite trött
2012-06-09, 13:28
Medlem
hej jag är också nybörjare på aktier och gjorde min första affär på Avanza nyligen. men jag har lite problem att reda ut siffrorna de ger mig. har troligtvis gjort en dålig investering nu men måste börja nånstans. iallafall så köpte jag 18 st aktier för 5kr vardera. 90 kr av mitt kapital på 100 kr. sen dök minimi courtaget upp som jag glömde av så jag ligger back 29 kr. men på aktien jag köpt står det +6,38% men samtidigt att den gått ned -30%. Bifogar bild, har lite egna förklaringar till detta men bara teorier så kan någon kunnig förklara snälla? står 7,17 kr också som jag bara kan tolka som aktiens avgift, stämmer detta?

http://i45.tinypic.com/2q3nl04.jpg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in