Citat:
Ursprungligen postat av Tjatter
Jag är snart klar med mina studier, jag har bara kvar två stycken tentor som jag ska göra i augusti. Kommer jag att få något studiemedel för det? På CSNs hemsida står det att man ska studera i minst tre veckor vilket jag totalt sett har gjort (två år) men förhoppningsvis inte kommer att behöva nästa termin. Iofs så brukar det ju ta ett par veckor innan man för resultaten på tentorna plus några veckor för att få sin examen.
Om jag skulle registrera mig som arbetssökande redan nu på AF hur blir det då med studiemedel. Jag har för mig att man måste vara registrerad som arbetssökande i x antal dagar innan man får någon ersättning från a-kassa(?) så man vill ju få dom dagarna att börja ticka så fort som möjligt.
Tentornas möjlighet till studiemedel beror på när du är/var registrerad på kurserna som tenteras. Är det sommarkurser, kan du få studiemedel. Är det omtentor från i våras, så fungerar det inte. Alltså det spelar ingen roll när examinationer är, har du läst Kurs A 15 hp och kursinformationen säger att kursen hålls jan-feb men du skriver tentan i augusti så är det ändå bara jan-feb du kan få studiemedel för den.
Angående AF så är det ju fel tråd, men du kan inte vara registrerad student (dvs att kursen enligt schemat inte är avslutad, när du faktiskt gör examinationen spelar mindre roll) och samtidigt få hjälp från annat håll än CSN. Sen är det 90 dagar registrerad som arbetslös som gäller, som jag har förstått det.