Citat:
Ursprungligen postat av Okandanvandare
Men men, blir ett basår för mig. Haha, uppdatera gärna med vilken garantiplats du valt, och om du valt ngn civ. ing., hur svår du tycker matten är där i jämförelse med basåret

Uppmaning till mig för över ett år sedan.
Blev lite sugen på att dela med mig av erfarenheter. Mest för att jag själv hade velat läsa ett sånt här inlägg innan jag började.
Jag läste alltså LiTH´s basår.
Erfarenheter av basår:
Det är ett högt tempo och mycket högre krav än i gymnasiet. Kurserna är svårare och mer djupgående. Som normalbegåvad klarar du ett basår, bara du ligger i och ser till att göra vad du ska!
Tips: Repetera matten redan nu! Vill du verkligen förbereda dig så repetera liggande stolen (du kommer använda denna till att dividera polynom), läs lite om kvadratkomplettering om du inte stött på det innan (på basår kvadratkompletterade vi redan typ tredje lektionen, och hela resten av året).
Träna massor huvudräkning, och kolla gärna igenom övriga avsnitt i matte B en gång till.
På LiTH hade vi ett par lektioner direkt vid starten som repeterade matten från grunden, dvs lågstadiet till matte B. Låt dig inte luras av den låga nivån. Det blir värre. Mycket värre.
Förbered dig på att ägna dig åt skolan omkring åtta timmar om dagen. Det vill säga, vanlig arbetsdag.
Efter basåret:
Att ta sig in:
Om du söker till samma universitet har du oftast garantiplats. Då konkurrerar du dels i den vanliga gruppen med gymnasiebetyg/HP, och dels i basårsgruppen där du slåss om garantiplatserna med övriga kursare. Där konkurrerar du med dina basårsbetyg.
Du kan söka till andra universitet med basårsbehörighet, men ditt snitt från gymnasiet kommer inte förändras.
Som vanligt är populära utbildningar svårare att ta sig in på, men har du ett grymt snitt/HP kan du knipa en av originalplatserna även om du inte får en garantiplats.
Utbildningarna:
Jag läste fysikkandidat efter basåret, men slutade för några månader sedan på grund av att det var stenhårt, och jag insåg väl att jag vill ha ett liv utanför plugg och framtida yrke. Kommer istället md stor sannolikhet plugga till kemiingenjör denna eller nästa höst.
Vad du har att vänta dig:
(Pratar främst om utbildningar med mycket fysik och matte, exempelvis fysikkandidat eller Teknisk Fysik, vilka vi läste mycket gemensamt med.)
Det är nu man börjar inse hur mysigt och enkelt basåret var.
Förbered dig på att:
* Alltid ligga efter.
* Köra på vissa tentor.
* Inte fatta ett ord av vad föreläsaren säger.
* Seriöst börja fundera på att skaffa en madrass och bädda på campus - du är ju aldrig hemma ändå!
* Uppfinna nya svordomar för att beskriva hur svår matten är och hur hård rättningen är.
För att lugna lite. Detta gäller så klart inte alla, och inte hela tiden. Men det kommer bli hårt. Dock kommer du ha grymt kul också.
Matten kommer vara svårare än på basåret, MEN du är väldigt mycket bättre förberedd efter ett basår, än om du kommer direkt från gymnasiet.
Angående matten på LiTH:
Rykten säger att LiTH är särdeles hårda med matten, och vad jag har lyckats luska mig till (genom konversationer med studenter från andra tekniska högskolor) verkar det ligga en del i det.
Min sambo hade skrivit en tenta med noggranna, utförliga och korrekta lösningar på varje uppgift, men glömt en liten detalj. Han fick 0 poäng.
Nivån är hög, och examinatorerna är stenhårda. Fördelen är att du kommer vara en konkurrenskraftig och duktig matematiker när du går ut, så länge du hänger med.
Vad gäller LiTH på arbetsmarknaden:
LiTH har mycket gott rykte på arbetsmarknaden. Vad jag har hört (från relevanta arbesgivare) står sig en person med LiTH-examen minst lika bra som en person med examen från Chalmers eller KTH.
På LiTH studerar du bokstavligt talat med världsledande forskning pågående runt hörnet.
Fråga om ni undrar något mer!
Lycka till med basåret allihop!