2012-07-18, 20:00
Medlem
cobhc87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Nej, de har inte glömt dig. Kollat på dina sidor om det finns ett svar du inte sett? Eller så saknar de och väntar på mer information? Eller så ringer du in dit imorgon och frågar? Kan vara att de går på lågfart på sommaren?

Nej, inget svar på mina sidor och finns inga uppgifter de saknar heller.
På historiken har de inte ens kollat efter tidigare studieresultat, det har de tidigare gjort dagen efter jag skickat ansökan.

Får helt enkelt ringa imorgon.
2012-07-18, 20:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Studerade mellan HT10-VT11 (två terminer) och tog fullt studielån och studiemedel. Skrapade dock bara ihop 15hp, alltså 22p ifrån det jag borde. Har under våren nu börjat betalat av i den takt CSN velat (någon tusenlapp i månaden).

Tänker nu studera igen i höst (och vidare). Då kan jag alltså få bidrag+lån igen frånochmed VT13, förutsatt att jag tar minst 22p under hösten, korrekt? Kan jag också säga detta till CSN och slippa avbetalningarna nu under hösten då det ändå kommer bli kärvt ekonomiskt och jag faktiskt studerar?

Låter som att du har en del att stå i om du ska klara av att studera en hel termin utan någon form av inkomst. Hur mycket har du sparat? (jag skulle vilja säga att för de flesta program lär det krävas 5-10 000 i kurslitteratur, räkna till det en hyra på säkert 5000 per månad och mat för 2000 och du hamnar på en total av 50-60 000 som du bör ha undanstoppat).

Kan kanske i viss mån tänka mig att detta är genomnförbart om man påbörjar samma studier igen och därav inte behöver köpa ny kurslitteratur, annars har jag väldigt svårt att se att det kommer att fungera, det bästa du i din situation kan göra är helt enkelt att förlägga dina studier till att ha sin början VT 13 och använda hösten till att läsa ikapp dina missade poäng.
2012-07-18, 23:15
Medlem
Anonymous-Ferrums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zzzozo
Kan någon rekommendera en bra valutahandel/råvaruhandels plattform?
helst paypal vänlig och svensk?

Skulle oxå vara tacksam !
2012-07-18, 23:27
Medlem
OBriens avatar
Hej!

Nu till hösten skall jag läsa min första högskolepoäng och därtill låna studiemedel för första gången.

När jag fyllde i min ansökan på antagning.se så kryssade jag i att jag vill söka CSN om jag blir antagen. Det stod då att mer information skulle skickas ut senare. Jag har inte fått någon sådan information ännu!!! Har jag missförstått något? Måste jag skicka in en ansökan själv? Eller kommer information med blanketter? Beställde i alla fall en personlig kod nu.
2012-07-18, 23:29
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OBrien
Hej!

Nu till hösten skall jag läsa min första högskolepoäng och därtill låna studiemedel för första gången.

När jag fyllde i min ansökan på antagning.se så kryssade jag i att jag vill söka CSN om jag blir antagen. Det stod då att mer information skulle skickas ut senare. Jag har inte fått någon sådan information ännu!!! Har jag missförstått något? Måste jag skicka in en ansökan själv? Eller kommer information med blanketter? Beställde i alla fall en personlig kod nu.
Informationen är på gång, den brukar inte skickas örrän efter sista svarsdagen för urval-1, innan dess så har du ju inte tackat ja till en plats. (även om du svarat ja innan så kan du fortfarande ändra ditt svar utan problem)

Men det är gott att du beställt personlig kod. Gör allt mycket enklare, ansöka på hemsidan är allra enklast. =)
2012-07-18, 23:34
Medlem
OBriens avatar
Citat:
Informationen är på gång, den brukar inte skickas örrän efter sista svarsdagen för urval-1, innan dess så har du ju inte tackat ja till en plats. (även om du svarat ja innan så kan du fortfarande ändra ditt svar utan problem)

Men det är gott att du beställt personlig kod. Gör allt mycket enklare, ansöka på hemsidan är allra enklast. =)

Åh, på så vis! Jag tackar för det snabba och informativa svaret. Nu kan jag sova lugnt.
2012-07-19, 08:24
Medlem
Spiessers avatar
Så, har läst en kurs på 30 hp nu i våras på ett universitet. Tog studiemedel på 75%. Ämnet jag läste var dock helt fel, och har inte tagit en enda poäng Ska försöka fixa några kurser nu i augusti dock.

Nu har jag sökt och kommit in på tekniskt basår, ska sadla om så att säga och läsa in lite gymnasiekurser via en högskola. Nu har jag dock blivit nekad studiestöd helt pga. jag inte tagit någon poäng på högskolenivå. Trodde det rörde sig om två olika poängssystem, dvs. tekniskt basår dras från gymnasiepotten och har ingen koppling till högskolepotten.

Vet folk som läst tekniskt basår, inte tagit en poäng men sedan inte haft några problem med att få studiemedel när de senare sökt in på högskolan. Har jag fel?
2012-07-19, 09:48
Medlem
Rennetts avatar
Kan förmodligen googla fram svaret, men har litet bråttom nu så jag frågar här. Om jag köper en aktie i en vanlig depå och den faller i värde innan jag hivar in den på mitt ISK, kommer jag att få göra avdrag för kreditförlust i min deklaration?
2012-07-19, 09:50
Medlem
1979s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rennett
Kan förmodligen googla fram svaret, men har litet bråttom nu så jag frågar här. Om jag köper en aktie i en vanlig depå och den faller i värde innan jag hivar in den på mitt ISK, kommer jag att få göra avdrag för kreditförlust i min deklaration?

Yea.
2012-07-19, 11:24
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spiesser
Så, har läst en kurs på 30 hp nu i våras på ett universitet. Tog studiemedel på 75%. Ämnet jag läste var dock helt fel, och har inte tagit en enda poäng Ska försöka fixa några kurser nu i augusti dock.

Nu har jag sökt och kommit in på tekniskt basår, ska sadla om så att säga och läsa in lite gymnasiekurser via en högskola. Nu har jag dock blivit nekad studiestöd helt pga. jag inte tagit någon poäng på högskolenivå. Trodde det rörde sig om två olika poängssystem, dvs. tekniskt basår dras från gymnasiepotten och har ingen koppling till högskolepotten.

Vet folk som läst tekniskt basår, inte tagit en poäng men sedan inte haft några problem med att få studiemedel när de senare sökt in på högskolan. Har jag fel?
Det är rätt att det dras från två olika potter, men de är ändå gemensamma i kraven på att klaras. Du har fått studiemedel 1 gång och måste klara av det åtagandet innan du kan få mer, i vissa fall så gör csn ingen prövning av tidigare resultat, men det är undantag. Och ett av undantagen är att CSN inte testar studieresultaten för högskolestudier om det ENDA du studerat med studiemedel innan var ett basår.

Dock så måste ud inte läsa allt i den kvot du tog i. Du läste högskola 30hp, och tog för 75 % och måste klara 75 % av detta, så motsvarande 16hp vill csn att du tar. Detta kan du läsa och ta under/genom ditt basår. Du måste alltså bli godkänd på studier motsvarande 11 veckor.
2012-07-19, 14:03
Medlem
Throughs avatar
Behöver svar på några ytterligare frågor. Hehe.

Undrade bara, ifall jag väljer att gå tekniskt bastermin vilket är följande kurser; Ma D+E och Fysik B. Om jag då exempelvis söker till Civilingenjörsprogrammet(inriktning kvittar) som kräver Kemi A vilket jag inte läser under basterminen, täcks den då upp av Naturkunskap A+B som jag läste på gymnasiet?

Ponera att jag får spikar G i alla kurser på basterminen, söker jag då med de betygen alltså urvalsgruppen T20 eller med mina gymnasiebetyg inklusive behörigheten som jag nu fått?
2012-07-19, 15:01
Medlem
Spiessers avatar
Citat:
Det är rätt att det dras från två olika potter, men de är ändå gemensamma i kraven på att klaras. Du har fått studiemedel 1 gång och måste klara av det åtagandet innan du kan få mer, i vissa fall så gör csn ingen prövning av tidigare resultat, men det är undantag. Och ett av undantagen är att CSN inte testar studieresultaten för högskolestudier om det ENDA du studerat med studiemedel innan var ett basår.

Dock så måste ud inte läsa allt i den kvot du tog i. Du läste högskola 30hp, och tog för 75 % och måste klara 75 % av detta, så motsvarande 16hp vill csn att du tar. Detta kan du läsa och ta under/genom ditt basår. Du måste alltså bli godkänd på studier motsvarande 11 veckor.

Ville bara tacka för ditt svar. Siktar nog på att ta några omtentor nu i augusti.

En sista fråga: jag läste in en gymnasiekurs på 100 poäng på komvux för några år sedan, utan att ta något studiemedel. Kan man tillgodogöra denna på något sätt vid en prövning av studiemedel? Tänker att om så är fallet borde 100 p på gymnasienivå motsvara 7,5 hp på högskolenivå, vilket gör att jag endast behöver bli godkänd på studier motsvarande 11-4=7 veckor. Gud vilken krånglig mening, men hoppas ni förstår vad jag menar?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in