2012-06-03, 20:55
Medlem
Hej!

Ska läsa en sommarkurs på halvfart 7,5 HP som pågår från v 23-34 och endast ansöka om bidrag. Har hört att man kan få ut maximalt fem veckor - kan man antingen välja att köra hela perioden, v23-34 på 50% studiemedel, eller kan man väja fem valfria veckor på 100%?

Tack på förhand
2012-06-03, 21:03
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jenjoh
Hej!

Ska läsa en sommarkurs på halvfart 7,5 HP som pågår från v 23-34 och endast ansöka om bidrag. Har hört att man kan få ut maximalt fem veckor - kan man antingen välja att köra hela perioden, v23-34 på 50% studiemedel, eller kan man väja fem valfria veckor på 100%?

Tack på förhand
Kursen är på 50 %, så det är vad du kommer få ut. Du får själv välja om du söker för hela studieperioden eller ett färre antal veckor. Men du får aldrig mer än 50% studietakt.
2012-06-03, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Kursen är på 50 %, så det är vad du kommer få ut. Du får själv välja om du söker för hela studieperioden eller ett färre antal veckor. Men du får aldrig mer än 50% studietakt.

Okej, tack för svaret! Jag antar dock att man endast får ett visst antal veckor totalt från CSN med bidrag?
Jag planerar att göra en Master inom kort och vill inte slösa bort mina veckor, så att säga.
2012-06-03, 21:51
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Okej, tack för svaret! Jag antar dock att man endast får ett visst antal veckor totalt från CSN med bidrag?
Jag planerar att göra en Master inom kort och vill inte slösa bort mina veckor, så att säga.

240 veckor totalt, dvs 6 år eller 12 terminer
2012-06-03, 22:19
Medlem
Emerains avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av karamella
240 veckor totalt, dvs 6 år eller 12 terminer
Dina veckor är dessutom med studiemedel, och detta inkluderar både bidraget och lånet. Är dina veckor med bidrag slut så är samtidigt dina veckor med lån slut, för det är en pott där du får välja om du ska ta ut enbart bidraget eller ta ut lån också.

Och dina sommarkursveckor går också på den potten.

Det är dock värt att nämna att du kan spara veckor på 2 sätt, för att få dem att räcka längre.

1. Ta inte ut alla veckor på kursen, dvs om du studerar 20 veckor så ta inte ut 20 veckor, ta kanske ut 15.

2. Du får välja studietakt 50%, 75%, eller 100%. Studerar du 100 % så kan du ändå söka för en lägre studietakt, och på så sätt spara veckor. Du har 240 st heltidsveckor, men csn omvandlar dina veckor på lägre nivå till heltidsveckor när de tar kvoten. 10 veckor med 50 % är således bara 5 veckor 100%.
2012-06-04, 00:35
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubrik01
Någon som vet svaret?

Ingen aning. Det är nog bäst att du slänger iväg ett mail till kundtjänst och frågar.

För övrigt kan det vara en god idé att räkna ut sådant själv. Då vet man exakt vilka siffror man har stoppat in.
2012-06-04, 13:48
Medlem
Rubrik01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Husing
Ingen aning. Det är nog bäst att du slänger iväg ett mail till kundtjänst och frågar.

För övrigt kan det vara en god idé att räkna ut sådant själv. Då vet man exakt vilka siffror man har stoppat in.

Så här stod det hos Nordnet när man klickade p/e-talet och det verkar vara samma hos Avanza.

E (Earning) definieras som löpande kvartalsvis för de senaste fyra kvartalen. I de fall uppgifter saknas används senast kända vinst för helåret.
2012-06-05, 00:48
Medlem
Tek.Basår - På 1 Termin?

Hej kära Flashbackare!

Jag är 19 år gammal och tagit ett sabbatsår (gör inte det, fruktansvärt onödigt). Jag hade mer än gärna pluggat till läkare och plan B är att läsa något annat naturbaserat (Industriell.ekonomi/bio kemi etc.). Saken är att jag sökte inte teknisk basår nu till hösten (läste sam.ekonomi på gymn.) och undrar vad jag skall göra? Kan man ta ett tekniskt basår på 1 termin?

Jag har inte direkt svårt för mig, tvärt om (pretentiöst) och skulle kunna läsa allt på 1 termin (har läst Matte C). Hur skall man lägga upp allt? Jag skulle i princip kunna läsa Matte D + E i sommar. Vad fan skall jag göra? Kan man ens läsa på distans? Måste man isåfall läsa Kemi A, Fysik A och Biologi A också?
2012-06-05, 01:26
Medlem
UnderwearMans avatar
I linköping börjar basåret på höstterminen och under hösten läses alla A-kurser samt matte a-c och sedan börjar basterminen på våren och läser övriga kurser med resten av basåret så det smidigaste bör vara att ta kemi biologi fysik A på distans eller komvux och söka basterminen i vår.

Antar att det fungerar på liknande sätt på andra universitet.

*Edit för jag antar att du är sugen på garantiplatsen som basår/termin ofta ger

*Edit2 Så fungerade det iallafall när jag läste basåret förföra året, Hittar inte bastermin på antagning.se så det är möjligt att dom ändrat

*Edit3 här hittade jag liknande i uppsala som du kan läsa lite om http://www.uu.se/utbildning/utbildningar/selma/program/?pKod=BASTE&lasar=12/13
Senast redigerad av UnderwearMan 2012-06-05 kl. 01:32.
2012-06-05, 09:53
Medlem
Hur fungerar en preferensaktie?
2012-06-05, 11:27
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bullx99
Hur fungerar en preferensaktie?

En äkta preferensaktie är att likna vid en obligation (men vid konkurs har obligationsägaren företräde till eventuella tillgångar framför preferensaktieägaren). Swedbanks preferensaktie är ett mellanting av preferensaktie och en vanlig stamaktie eftersom man enligt villkoren inte kan förvänta sig en viss utdelning varje år.

Fördelen med en preferensaktie är att man vid konkurs har förtur till eventuella tillgångar jämfört med stamaktieägaren och att man kan förvänta sig en viss utdelning varje år (eller kvartal, månad, detta varierar). Det är denna "säkra" utdelning som brukar locka investerare att köpa preferensaktier.

Nackdelen är att uppsidan är begränsad då man till skillnad från stamaktieägaren inte har rätt till del av bolagets vinst, endast till preferensaktieutdelningen. Av detta följer att aktiekursen kommer att hålla sig någotsånär oförändrad, givet att ränteläget är oförändrat och att bolagets fortbestånd inte är osäkert.

Ofta finns det även ett stipulerat återköpspris/inlösenpris. Detta betyder att bolaget kan köpa tillbaka preferensaktien till detta på förhand angivna pris. Men sådana här villkor varierar och man måste därför lusläsa varje enskilt prospekt för att ta reda på vad som gäller.

Till sist kan man tillägga att "räntenivån" -- utdelningen genom aktiepriset -- kommer att variera mellan bolagen beroende på hur säkra de framstår. Vill man ha högre "ränta" kommer man antagligen också att ta en större risk.
2012-06-05, 13:45
Awaiting Email Confirmation
Etizopapayas avatar
Har en fråga om utdelning.

Nu har Ncc utdelning på dryga 8% Är det stor chans att det nästa år blir hög utdelning igen, eller är det något som är unikt just för i år?

Håller på att bygga upp en bra depå, och vill ha något som har hög direktavkastning.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in