2012-07-16, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
de kommer efterfråga betygen, och dina alternativ är antingen att skicka in betygen eller att få studera en termin utan studiemedel. Kan du inte kontakta lärosätet och be om att få ett registerutdrag?

Men du kommer inte ifrån att bevisa att du tagit de poäng du behöver, antingen med nya kurser eller de gamla. Att du flyttat är ingen anledning som är god nog. Att du förvarade det i ett bankfack som blev förstört i ett rån, nej... CSN kan inget göra förrän de får betygen. Det är regler som kommer från högre ort, regler som csn bara har att arbeta efter.

lycka till!

Vad menar du med "få studera en termin utan studiemedel"?

Är de ute efter specifika poäng eller går det bra att hoppa på någon nästan kostnadsfri distanskurs och sedan presentera betyg från detta?
2012-07-16, 11:04
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PippaLongstrump
Finns det något sätt att få tillgång till sin lånehistorik hos CSN? Jag menar, vilka veckor man har fått studiemedel för.

Var inne på mina sidor, på deras hemsida, men hittade inget. Går det att beställa en utskrift eller så?

Tack för infon!
du kan titta på dina beslut (borde finnas under meddelanden) alternativt kontakta dem. Det går också att se hur du förbrukat av dina kvoter, dvs antalet veckor kvar.

Citat:
Ursprungligen postat av PippaLongstrump
Vad menar du med "få studera en termin utan studiemedel"?

Är de ute efter specifika poäng eller går det bra att hoppa på någon nästan kostnadsfri distanskurs och sedan presentera betyg från detta?
Jag menar som det låter. Du får plugga men inte få pengar från csn under den tiden. csn är inte ute efter specifika kurser, men de är ute efter ett specifikt antal poäng. Ja du kan läsa ett par distanskurser för att kunna samla och visa upp poängen som krävs.

det är inte ovanligt att läsa sommarkurser just av den anledningen, samla poäng så de kan få medel på hösten.
2012-07-16, 12:18
Medlem
Hej, jag undrar bara snabbt hur länge man måste äga en aktie för att få ta del av utdelningen?
Mvh
2012-07-16, 12:45
Medlem
zorzes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 19931207
Hej, jag undrar bara snabbt hur länge man måste äga en aktie för att få ta del av utdelningen?
Mvh
Du kan köpa en aktie dagen före bolagsstämma och ta del av utdelningen,då företagen meddelar datum för årsstämman och vad som ska tas upp meddelar de också en avstämningsdag, dag då de kollar vilka som är aktieägare. Det finns några företag som gett ut preferensaktier,där utdelning i vissa fall görs 4ggr/år.
2012-07-16, 13:06
Medlem
Embas avatar
Bara en snabb fråga!

Hur mycket får jag tjäna per termin brutto om jag erhåller studiemedel för helfart?

Tack på förhud.
2012-07-16, 13:08
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emba
Bara en snabb fråga!

Hur mycket får jag tjäna per termin brutto om jag erhåller studiemedel för helfart?

Tack på förhud.
bara ett snabbt svar! Gå in på hemsidan din latmask. Du hittar svaret på kortare tid än att leta upp och skriva i denna tråd, och speciellt innan att vänta på svar.

edit: 13:08, nu har jag också hittat svaret. Så det går fort, så du klarar av det här.
2012-07-16, 13:37
Medlem
Embas avatar
Citat:
bara ett snabbt svar! Gå in på hemsidan din latmask. Du hittar svaret på kortare tid än att leta upp och skriva i denna tråd, och speciellt innan att vänta på svar.

edit: 13:08, nu har jag också hittat svaret. Så det går fort, så du klarar av det här.

Missnöjda människa. Varför denna ton? Du hade väl kunnat skriva "svaret" då, när du väl tog dig tid att leta fram det?
2012-07-16, 13:40
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Missnöjda människa. Varför denna ton? Du hade väl kunnat skriva "svaret" då, när du väl tog dig tid att leta fram det?
Nej. Det skulle hindrat dig i din personliga utveckling, och jag vill inte vara ansvarig för att du inte lär dig att titta på csns hemsida innan du ställer en fråga.

Tolkningsproblem, specifika frågor på luddiga saker, mer luddiga frågor om luddiga saker. Hade du haft en fråga om vad som är inkomst så hade jag gärna sagt direkt, men inte nu, inte när fribeloppet är något väldigt vanligt och csn har väldigt tydlig info om.
2012-07-16, 13:43
Medlem
Embas avatar
Citat:
Nej. Det skulle hindrat dig i din personliga utveckling, och jag vill inte vara ansvarig för att du inte lär dig att titta på csns hemsida innan du ställer en fråga.

Tolkningsproblem, specifika frågor på luddiga saker, mer luddiga frågor om luddiga saker. Hade du haft en fråga om vad som är inkomst så hade jag gärna sagt direkt, men inte nu, inte när fribeloppet är något väldigt vanligt och csn har väldigt tydlig info om.

Haha! pratar du som du skriver? Tack iaf för icke befintlig hjälp..
2012-07-16, 13:47
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Haha! pratar du som du skriver? Tack iaf för icke befintlig hjälp..
Nej, när jag pratar så använder jag mig mer av talspråk.

Och visst, du får hjälp: http://www.csn.se/ och sök på fribelopp. Att kunna göra en enkel sökning på google och myndighetens hemsida håller jag inte som förmycket begärt av någon som ska plugga.
2012-07-16, 15:59
Medlem
GurkhakrigareNs avatar
Edit: läste lite ytterligare på sidan och märke att man måste vara registrerad på kursen/programmet man ska plugga för att ta studielån. Nvm
Senast redigerad av GurkhakrigareN 2012-07-16 kl. 16:02.
2012-07-16, 17:34
Medlem
Basår KTH vs. Lith.

Jag har kommit in på Lith och står som reserv på KTH. Målet är att knipa en plats på insekt efter avslutat basår. Någon som har koll på om konkurrensen om I platserna skiljer sig åt mellan lärosätena? Sen undrar jag hur Lith står sig konkurrensmässigt inom andra civ.ing inriktningar?

Ska göra lite egen research men skulle uppskatta lite input från folk med erfarenhet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in