2012-07-15, 20:13
  #17401
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Varför be om hjälp om du tänker ifrågasätta allt vad svar heter?

CSN har ett bra system, deras ansökningsblankett är utförlig men inte avancerad.
Det enda jag vill är att ansöka om fullt studiemedel under min studieperiod. Detta är jävligt svårt att genomföra.

Hur är ett sådant system "bra"?
2012-07-15, 20:18
  #17402
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av randomman
Det enda jag vill är att ansöka om fullt studiemedel under min studieperiod. Detta är jävligt svårt att genomföra.

Hur är ett sådant system "bra"?
Du får ange när din studieperiod är. CSNs och det allmänt bästa tipset för att få pengarna att räcka till under långa studier är att spara veckor, så där kan du ange antalet veckor. Och studietakten.

och inte alla kurser börjar samtidigt. Du ser själv att varje termin har period-1 och period-2, men det är inte heller så att alla kurser börjar samtidigt under perioden. Om du slappnar av, tar ett djupt andetag, och inser att det är en del att fylla i. Jag har då inga problem att fylla i blanketten, redan första gången så gick det fort. OCh välkommen till högskolestudier, här stöter man på motstånd...
2012-07-15, 20:22
  #17403
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Du får ange när din studieperiod är. CSNs och det allmänt bästa tipset för att få pengarna att räcka till under långa studier är att spara veckor, så där kan du ange antalet veckor. Och studietakten.

och inte alla kurser börjar samtidigt. Du ser själv att varje termin har period-1 och period-2, men det är inte heller så att alla kurser börjar samtidigt under perioden. Om du slappnar av, tar ett djupt andetag, och inser att det är en del att fylla i. Jag har då inga problem att fylla i blanketten, redan första gången så gick det fort. OCh välkommen till högskolestudier, här stöter man på motstånd...
Varför fungerar det inte att bara fylla i hela terminen 2012 och skriva "30" i poäng-rutan?
2012-07-15, 20:27
  #17404
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av randomman
Varför fungerar det inte att bara fylla i hela terminen 2012 och skriva "30" i poäng-rutan?
för att det är endast 1 blankett som används, och det gör att du söker för 3-30 hp på samma blankett, 1-20 veckor på samma blankett. Och det är inte bara kursens storlek som avgör om du får medel, det är tiden du läser den på. Därför vill de veta.
2012-07-15, 20:32
  #17405
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
för att det är endast 1 blankett som används, och det gör att du söker för 3-30 hp på samma blankett, 1-20 veckor på samma blankett. Och det är inte bara kursens storlek som avgör om du får medel, det är tiden du läser den på. Därför vill de veta.

OK. Nu har jag skickat in 2 ansökningar. En när terminen är (22 augusti -> 21 december) och en när en annan form av termin är (3 september -> 20 januari)
2012-07-15, 23:53
  #17406
Medlem
Hej!

Har studerat utomlands under flera år och fått CSN. Nu har jag haft uppehåll i studierna i nästan 6 år eftersom jag har jobbat istället.

Tänkte återuppta studierna under en period i utlandet.

Grejen är att CSN aldrig bad om bevis på mina studieresultat för den sista perioden jag pluggade (2008). Har skickat in betyg som alltid var OK för de tidigare terminerna i samband med nya ansökningar. Men som sagt, kan inte uppvisa papper för avklarade studier den allra sista perioden 2008.

Kommer CSN att efterfråga detta nu, om jag söker igen? Går det att bortförklara om man har flyttat internationellt en massa gånger efter... eller är det kört?

I värsta fall, kommer de att börja gräva i det hela? För tillfället frågar de som sagt inte efter dessa studieresultat.
2012-07-16, 00:00
  #17407
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PippaLongstrump
Hej!

Har studerat utomlands under flera år och fått CSN. Nu har jag haft uppehåll i studierna i nästan 6 år eftersom jag har jobbat istället.

Tänkte återuppta studierna under en period i utlandet.

Grejen är att CSN aldrig bad om bevis på mina studieresultat för den sista perioden jag pluggade (2008). Har skickat in betyg som alltid var OK för de tidigare terminerna i samband med nya ansökningar. Men som sagt, kan inte uppvisa papper för avklarade studier den allra sista perioden 2008.

Kommer CSN att efterfråga detta nu, om jag söker igen? Går det att bortförklara om man har flyttat internationellt en massa gånger efter... eller är det kört?

I värsta fall, kommer de att börja gräva i det hela? För tillfället frågar de som sagt inte efter dessa studieresultat.
de kommer efterfråga betygen, och dina alternativ är antingen att skicka in betygen eller att få studera en termin utan studiemedel. Kan du inte kontakta lärosätet och be om att få ett registerutdrag?

Men du kommer inte ifrån att bevisa att du tagit de poäng du behöver, antingen med nya kurser eller de gamla. Att du flyttat är ingen anledning som är god nog. Att du förvarade det i ett bankfack som blev förstört i ett rån, nej... CSN kan inget göra förrän de får betygen. Det är regler som kommer från högre ort, regler som csn bara har att arbeta efter.

lycka till!
2012-07-16, 00:03
  #17408
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av randomman
OK. Nu har jag skickat in 2 ansökningar. En när terminen är (22 augusti -> 21 december) och en när en annan form av termin är (3 september -> 20 januari)
Det känns ju lite dumt, kommer ge csn merjobb och din ansökan kommer behandlas mer manuellt och bla bla ta tid...

enkelt är det om du väntar till efter 30e juli, då avslutas alla svar efter första urvalet, csn får dessa någon arbetsdag efteråt, och det kommer synas när du söker, som förslag på vad att söka kurs för. Terminen går förövrigt från slutet på augusti till mitten på januari.
2012-07-16, 00:19
  #17409
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
de kommer efterfråga betygen, och dina alternativ är antingen att skicka in betygen eller att få studera en termin utan studiemedel. Kan du inte kontakta lärosätet och be om att få ett registerutdrag?

Men du kommer inte ifrån att bevisa att du tagit de poäng du behöver, antingen med nya kurser eller de gamla. Att du flyttat är ingen anledning som är god nog. Att du förvarade det i ett bankfack som blev förstört i ett rån, nej... CSN kan inget göra förrän de får betygen. Det är regler som kommer från högre ort, regler som csn bara har att arbeta efter.

lycka till!

Tack för svar!!!

Måste de få betygen i original eller går det bra med en kopia?
2012-07-16, 04:36
  #17410
Medlem
Kapten.Blaus avatar
Jag har nu studerat två terminer på universitet. Jag sökte studiemedel (bidrag + lån) för två terminer (60hp), men slutförde enbart 21 poäng. Om jag med hjälp av sommarkurser slutar på över 37hp (två terminer + denna sommar), har jag då fortfarande rätt till nytt studiemedel nu till hösten när jag påbörjar en annan utbildning?
2012-07-16, 08:16
  #17411
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PippaLongstrump
Tack för svar!!!

Måste de få betygen i original eller går det bra med en kopia?
vidimerad kopia
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten.Blau
Jag har nu studerat två terminer på universitet. Jag sökte studiemedel (bidrag + lån) för två terminer (60hp), men slutförde enbart 21 poäng. Om jag med hjälp av sommarkurser slutar på över 37hp (två terminer + denna sommar), har jag då fortfarande rätt till nytt studiemedel nu till hösten när jag påbörjar en annan utbildning?
Om det var dina allra första 40 veckor med studiemedel så klarar du dig, annars krävs 45 hp.
2012-07-16, 10:44
  #17412
Medlem
Finns det något sätt att få tillgång till sin lånehistorik hos CSN? Jag menar, vilka veckor man har fått studiemedel för.

Var inne på mina sidor, på deras hemsida, men hittade inget. Går det att beställa en utskrift eller så?

Tack för infon!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in