2012-04-19, 18:38
  #16201
Medlem
Har en fråga om CSN, jag ska börja plugga till hösten och vill då ta studielån. Problemet är att jag hoppade av en kurs för ett par år sen och har några hp (10 hp) som jag behöver ta igen för att kunna få CSN igen. Jag tog bara bidragsdelen då och tror jag fick tre studiebidrag, kan man betala tillbaka dom pengarna till CSN istället eller måste man läsa högskolepoängen innan man kan få pengar igen?
2012-04-19, 18:44
  #16202
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pineapplesoda
Har en fråga om CSN, jag ska börja plugga till hösten och vill då ta studielån. Problemet är att jag hoppade av en kurs för ett par år sen och har några hp (10 hp) som jag behöver ta igen för att kunna få CSN igen. Jag tog bara bidragsdelen då och tror jag fick tre studiebidrag, kan man betala tillbaka dom pengarna till CSN istället eller måste man läsa högskolepoängen innan man kan få pengar igen?
Du måste läsa upp poängen, du kan inte betala tillbaka.

och jag måste fråga, eftersom du skriver "par år sen", du är säker på att det är HP och inte bara P? För det räknar olika, 1 p = 1.5 hp. Så om du är back 10p så är du egentligen back 15hp (båda motsvarar ½ termin).
Varför jag undrar är dels för att du itne ska få en obehaglig överraskning senare, och för att 10 är en ganska udda siffra att nå. Det mesta är 3, 7.5, 15, 22.5, eller 30. Därför jag undrar.
2012-04-19, 18:50
  #16203
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Du måste läsa upp poängen, du kan inte betala tillbaka.

och jag måste fråga, eftersom du skriver "par år sen", du är säker på att det är HP och inte bara P? För det räknar olika, 1 p = 1.5 hp. Så om du är back 10p så är du egentligen back 15hp (båda motsvarar ½ termin).
Varför jag undrar är dels för att du itne ska få en obehaglig överraskning senare, och för att 10 är en ganska udda siffra att nå. Det mesta är 3, 7.5, 15, 22.5, eller 30. Därför jag undrar.

Tack då vet jag. Hösten 2010 var det, och när jag ringde och meddelade att jag skulle hoppa av kursen sa dom att det var 10 högskolepoäng som gällde, så hoppas det stämmer. Kanske värt att kolla upp en extra gång!
2012-04-19, 19:01
  #16204
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pineapplesoda
Tack då vet jag. Hösten 2010 var det, och när jag ringde och meddelade att jag skulle hoppa av kursen sa dom att det var 10 högskolepoäng som gällde, så hoppas det stämmer. Kanske värt att kolla upp en extra gång!
Om de sagt 10hp så borde det vara så. Var bara jag som blev fundersam.
2012-04-19, 20:05
  #16205
Medlem
Lactoss avatar
Är det någon som vet hur det fungerar med CSN för examensarbete under sommaren? Mer specifikt vad tillgång till handledning innebär. En och samma handledare måste finnas fysiskt tillgänglig under hela perioden? eller kan det delas upp på två stycken? räcker det med tillgänglighet via mail?
2012-04-20, 00:44
  #16206
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redbullz
Om jag vill sälja, låt kalla den AktieA. Jag har 250st och de ligger på 2.50kr/st.

Jag lägger ut hela innehavet för 2.40kr för jag vill ha pengar fort.
Måste man vänta tills en köpare behöver EXAKT 250st eller plockas 250st av mig och kanske 750st av någon annan om han egentligen vill ha typ 1000st.
det senare
2012-04-20, 14:37
  #16207
Medlem
raugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unsub
Om man har gått bastermin på kth och har en omtenta i en mattekurs som man inte klarar i Augusti är man körd då? Eller kan man ta en till omtenta på den mattekursen under hösten och söka till VT13 och utnyttja sin garantiplats då?
Det borde inte vara några problem, eftersom du får läsa basterminen hur många gånger du vill.
Citat:
Ursprungligen postat av yellow424
Hur ser studentlivet ut då man läser något basår?
Existerar knappt..
2012-04-20, 14:50
  #16208
Medlem
ihavesoldouts avatar
Jag har hört att det finns en gräns för hur många poäng man får vara registrerad på per termin.

Hur många poäng ligger det på?
2012-04-20, 14:56
  #16209
Medlem
All-Down-The-Lines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ihavesoldout
Jag har hört att det finns en gräns för hur många poäng man får vara registrerad på per termin.

Hur många poäng ligger det på?

På tiden när jag pluggade(slutade förra sommaren) kunde man bli antagen på 45p/termin genom antagning.se, borde fortfarande vara så. Finns det plats på kurserna tror jag man får läsa hur mkt man vill.
2012-04-20, 15:02
  #16210
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ihavesoldout
Jag har hört att det finns en gräns för hur många poäng man får vara registrerad på per termin.

Hur många poäng ligger det på?

Citat:
Ursprungligen postat av All-Down-The-Line
På tiden när jag pluggade(slutade förra sommaren) kunde man bli antagen på 45p/termin genom antagning.se, borde fortfarande vara så. Finns det plats på kurserna tror jag man får läsa hur mkt man vill.
Via antagning.se så kan du högst bli antagen till 45 hp. Men det finns ingen annan gräns. Vissa institutioner tillåter mer än 45 hp, andra gör inte det. Men finns ingen nationell gräns, det är skolorna själva som avgör. Vissa tillåter inte heller att du har för många oavslutade kurser, och därför kan stoppa dig, men det avgör skolorna.
2012-04-20, 16:05
  #16211
Medlem
redbullzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zekatl
det senare
men jag förstår inte, om han vill ha exakt 745st, måste de finnas en som har sälj 495st.
Om har egentligen har sälj 500st så kmr ju 5st bli över
2012-04-20, 16:22
  #16212
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rauger
Det borde inte vara några problem, eftersom du får läsa basterminen hur många gånger du vill.

Existerar knappt..
Varför då?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in