2012-06-29, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredligh
Ja, verkar mer och mer som att MDH försöker sabotera för mig i och med att jag inte behöver Kemi A på MDH men jag behöver det på KTH eller Chalmers vilket gör mig obehörig på de två sistnämnda och behörig på MDH.

Efter en del mailande/tjat säger MDH att de skickat en motsvarandebedömning som "relativt snart" skall fixa problemet, vet inte fan om jag vågar lita på det. Egentligen vill jag bara ta två telefoner och ringa upp VHS i ena och MDH i andra och sedan tejpa ihop.

Kommer bli så jävla sur om jag missar det här för att ansvarig varit en fitta. Visst skulle jag ha skickat in manuellt också men samtidigt vågar jag säga att ingen i min klass har skickat in papper manuellt i och med att de informerat oss om att skolan skickar in våra betyg direkt efter kursens slut.

Segt jag hade tänkt att läsa alla B kurser och matematik till E under min basårsperiod så jag har behörighet till allt sen när jag bestämt mig helt.
2012-06-29, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sputnicken
Hade tänkt att köpa aktier i HM men nu har den gått upp en del senaste två veckorna. Bör man avvakta om man ska köpa HM? Det är nämligen en aktie jag näst intill bestämt mig för att köpa, frågan är bara när.
Det vet ju inte vi. Vad sägs om att köpa för hälften nu och hälften om det går mer?

Månadsskifte nu, en del bryr sig väl inte om det men det håller kanske börsen uppe lite extra.

Tekniskt är ju trenden upp på börsen nu så det finns ju en risk att det fortsätter om du väntar. Känns det trist efter dagens uppgång och du hoppas på återtest av 1005-1010 / någon liten nedgång kan du väl handla då / kanske ta 25 på måndag och 25% mot slutet av veckan om det har fallit mer då.

Vad vet jag eller någon annan. Ingen av oss vet hur framtiden ser ut eller vart kurserna skall.
2012-06-29, 22:26
Medlem
k4d9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k4d9
Hej!
Jag söker en sida där man kan skriva in vilka aktier man har och följa, ungefär som DI Trader. Men jag vill kunna jämföra min fortfölj mot index i ett linje diagram. Måste jag räkna ut det själv eller finns det nån sida som man kan göra det på? . jag har inte avanza
bump
2012-06-29, 23:43
Medlem
CarrieBradshaws avatar
Jag har pluggat under våren och fått studiemedel från CSN, nu är det så att jag jobbat en del och slöat med Pluggandet (jag vet, jag är en dålig människa) och därför inte tagit tillräckligt med poäng. Jag ska plugga i höst igen så därför måste jag ju fixa det här. Programmet jag ska läsa börjar den 26e aug så om jag nu under sommaren ser till att ta de här poängen typ att det blir klart runt den 15 aug eller ngt sånt, får jag då nytt studiemedel för hösten? Har mailat CSN och frågat då deras hemsida inte gör mig klokare.

Jag menar alltså inte att jag ska plugga klart mina poäng som sommarkurser och få CSN för det utan bara se till att få dom färdiga. Det är 15 poäng (en kurs) jag måste fixa, kan man göra det i efterhand tror ni? Jag är registrerad på kursen men har inte gjort en enda uppgift och kursen slutade egentligen 3/6.. Är en distanskurs så det borde ju gå.
2012-06-29, 23:50
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Hur funkar det om man läser 250 poäng i Komvux (50% CSN.) men också 30 HP på en högskoleutbildning, blir det 100% CSN då?
Du får studiemedel för den ena utbildningen bara, du kan bara få för en utbildning vid varje given dag, och du väljer själv vilken av dem du söker för. Vad du bör ta i beaktning är att det är två olika kvoter som räknas ner ch att det blir två olika summor du får.
2012-06-29, 23:52
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieBradshaw
Jag har pluggat under våren och fått studiemedel från CSN, nu är det så att jag jobbat en del och slöat med Pluggandet (jag vet, jag är en dålig människa) och därför inte tagit tillräckligt med poäng. Jag ska plugga i höst igen så därför måste jag ju fixa det här. Programmet jag ska läsa börjar den 26e aug så om jag nu under sommaren ser till att ta de här poängen typ att det blir klart runt den 15 aug eller ngt sånt, får jag då nytt studiemedel för hösten? Har mailat CSN och frågat då deras hemsida inte gör mig klokare.

Jag menar alltså inte att jag ska plugga klart mina poäng som sommarkurser och få CSN för det utan bara se till att få dom färdiga. Det är 15 poäng (en kurs) jag måste fixa, kan man göra det i efterhand tror ni? Jag är registrerad på kursen men har inte gjort en enda uppgift och kursen slutade egentligen 3/6.. Är en distanskurs så det borde ju gå.
Har du tagit poängen du behöver (och fått de införda i systemet) innan terminsstart så kan du få studiemedel från terminsstart.

Och om du kan fxa kursen i efterhand... Det borde du kunna. Men det får du höra med skolan om hur det sker rent praktiskt. Exempelvis så har lärarna nu troligen semester, vilket nedprioriterar att rätta och betygsätta eftersläntrare, så det kan ta tid.
2012-06-30, 00:04
Medlem
CarrieBradshaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Har du tagit poängen du behöver (och fått de införda i systemet) innan terminsstart så kan du få studiemedel från terminsstart.

Och om du kan fxa kursen i efterhand... Det borde du kunna. Men det får du höra med skolan om hur det sker rent praktiskt. Exempelvis så har lärarna nu troligen semester, vilket nedprioriterar att rätta och betygsätta eftersläntrare, så det kan ta tid.

Det låter ju bra, och ah jag förstår ju att jag inte direkt är högprioriterad men lärarna lär ju komma tillbaka innan slutet av Augusti hoppas jag

En annan sak också, när jag upptäckte att jag inte skulle klara poängen så tänkte jag typ "äh fuck it" och ändrade på CSN att jag läste mindre poäng (från 37.5 till 22.5) kan jag ändra en gång till tillbaka till det jag hade innan? Blev rätt mkt att betala tillbaka annars, vilket iofs inte är hela världen men ändå. Tänkte ifall CSN tycker det är underligt att jag först läser ett antal poäng, sen ändrar till mindre och sen ändrar tillbaka till det ursprungliga.
2012-06-30, 00:06
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieBradshaw
Det låter ju bra, och ah jag förstår ju att jag inte direkt är högprioriterad men lärarna lär ju komma tillbaka innan slutet av Augusti hoppas jag

En annan sak också, när jag upptäckte att jag inte skulle klara poängen så tänkte jag typ "äh fuck it" och ändrade på CSN att jag läste mindre poäng (från 37.5 till 22.5) kan jag ändra en gång till tillbaka till det jag hade innan? Blev rätt mkt att betala tillbaka annars, vilket iofs inte är hela världen men ändå. Tänkte ifall CSN tycker det är underligt att jag först läser ett antal poäng, sen ändrar till mindre och sen ändrar tillbaka till det ursprungliga.
Inte lär de tycka det är underligt, för vad du gör är inte att ändra antalet poäng du är registrerad på (dvs läser), du ändrar antalet poäng ud vill ha studiemedel för. Och om CSN kommer godta det eller inte är... Ingen aning. Telefontid på måndag...
2012-06-30, 00:31
Medlem
Vad ligger studiebidraget på i högskolan?
2012-06-30, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LL9
Vad ligger studiebidraget på i högskolan?

Har du testat att kolla CSN:s hemsida?
http://www.csn.se/hogskola/hur-mycket-kan-du-fa
2012-06-30, 07:18
Medlem
Just nu sitter jag med alldeles för lite poäng, men som det ser ut just nu kommer dessa poäng att vara fixade till slutet av sommaren vilket fungerar rent ekonomiskt för mig då jag inte har tänkt att studera i höst. Tar igen dessa poäng med hjälp av nya kurser samt lite rester.

Min fråga är följande: Vissa av kurserna jag inte har klarat examinerades jag aldrig i, dvs, jag gick på föreläsningarna/seminarierna, men lämnade exempelvis inte in en av hemtentorna eller gick på en av tentorna, detta då jag visste att jag inte skulle bli godkänd i vilket fall som. Nu när jag har läst igenom tråden ser jag en hel del info om bidragsfusk och kan inte låta bli att få en klump i magen; kan csn få för sig att det är vad jag har gjort när inte har medverkat i examinationerna (trots att jag har deltagit under resterande), eller kommer de inte att bry sig när jag väl fått ihop poängen?

Ifall de nu skulle anse detta vara bidragsfusk, kan jag på något sätt påvisa min närvaro (eller helt enkelt springa förbi en omtenta och få minst U) på de kurser jag faktiskt har närvarat på men inte klarat av?

Jag har alltid haft uppfattningen att så länge man tar sina poäng så skiter CSN i resterande kurser; hur ligger det till?
2012-06-30, 08:29
Medlem
Trillskes avatar
Hört om en klassiker, dinosauriekunskap, där facit florerat rätt fritt åtminstone tidigare år.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in