2012-06-26, 18:58
Medlem
Salames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Det är ju i och för sig ganska illa, att man kan skicka in en studieförsäkran först sju dagar före studiestart. Detta resulterar ju i att det blir väldigt tight med septemberhyran, om man inte har sparat pengar från våren, alternativt arbetat under sommaren. För det är ju tiomånaders-hyra, så man får lägga ut 3 200 kronor för augustihyran, sen 3 200 för septemberhyran, innan studiemedlen droppar in.

Låter jävligt illa! Jag har redan planerat att flytta till Uppsala nu till hösten och hade siktat in att flytta in augusti, betala då augusti hyran.. Men som det låter går det ju inte? Får väll då sikta på att flytta första september och vara hemlös en månad, får se hur det går då. Ugh.
2012-06-26, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Multikulturisten
Aliguis:
Utöver detta har jag en riktigt nybörjarfråga: jag som småsparare bör jag inhandla a- eller b-aktier? Jag har ingen aning även om jag vet skillnaden mellan dessa två. Skulle någon kunna förklara vore det tacksamt.
Handla alltid den aktien med högst omsättning, är olika beroende på bolag. På så sätt minimerar du spreadkostnaden vid köp/försäljning.
2012-06-26, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Handla alltid den aktien med högst omsättning, är olika beroende på bolag. På så sätt minimerar du spreadkostnaden vid köp/försäljning.

Tack!

Spreadkostnaden är vad jag kunnat utröna skillnaden mellan sälj- och köpkurs (vid transaktionstillfället).

Så, kan man dra slutsatsen att den aktie (A eller B) med lägst spread är den med högst omsättning? Eller måste man kolla upp omsättningen i mer absoluta tal och gå den vägen?
2012-06-26, 20:04
Medlem
Husings avatar
I de flesta fall skall du köpa den aktieserie som handlas mest, men inte om kursskillnaden är alltför stor. Som småsparare har du inte direkt några problem att gå ur en position i SHB b eller Industrivärden C. I dessa fall bör man därför köpa den aktieserie som är flera procent billigare. Kursskillnaderna kommer väl antagligen att bestå men du kommer att få högre totalutdelning.
2012-06-26, 20:14
Medlem
Skulle också vara evigt tacksam för detta, har letat och endast hittat två kurser men båda krävde Matte C som jag inte har
2012-06-26, 21:14
Medlem
ozcs avatar
Tror visserligen dessa är fulla i dagsläget, dock lätta: dinosauriekunskap, harry potter och hans världar, kärlek, lycka alt. chick lit.
2012-06-26, 21:25
Medlem
Sommarkurserna har väl redan börjat..
2012-06-26, 21:32
Medlem
ozcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angestextrem
Sommarkurserna har väl redan börjat..

indeed!
2012-06-26, 21:45
Medlem
token12s avatar
Varför ska jag använda Avenza och inte Nordea?
2012-06-26, 22:08
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salame
Låter jävligt illa! Jag har redan planerat att flytta till Uppsala nu till hösten och hade siktat in att flytta in augusti, betala då augusti hyran.. Men som det låter går det ju inte? Får väll då sikta på att flytta första september och vara hemlös en månad, får se hur det går då. Ugh.

Jo, det är ju rätt jobbigt för många, enda möjligheten är väl egentligen att lägga undan ett par tusen som du kan betala hyran med. Alternativt låna av någon god vän, pengarna kommer så fort du skickat in studieförsäkran.
2012-06-26, 22:57
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salame
Jag har för mig att kåren erbjöd nödlån förut, men jag lyckas inte hitta någon information om detta på deras hemsida, så risken finns ju att de har slutat med denna verksamhet. Men kniper det kan du alltid testa och se om det finns kvar. Lycka till!
2012-06-26, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Jag har för mig att kåren erbjöd nödlån förut, men jag lyckas inte hitta någon information om detta på deras hemsida, så risken finns ju att de har slutat med denna verksamhet. Men kniper det kan du alltid testa och se om det finns kvar. Lycka till!

Är du säker på det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in