Citat:
Ursprungligen postat av Farmstar
Läs på om courtage och hur det påverkar anskaffningsvärdet. Du måste ha lågt courtage för att 500 kronor ska vara lockande att investera i en enskild aktie. Aktieinvest har en "lösning" för detta där du kan köpa andelar av aktier (
http://www.aktieinvest.se/) Tycker du att 9 spänn via avanza/nordnet är ok vid köp/sälj så fungerar säkert det också. Väg allt detta mot en investering i avanza zero och gör sedan ditt val...
Lycka till
Citat:
Ursprungligen postat av Philleman
Tjena, jag tänkte bara slänga in en kommentar som de flesta verkar missat. Jag antar att du sparar långsiktigt á pensionen? Du behöver alltså inte bekymra dig över om börsen går dåligt, du säger att du kommer undvika att köpa om börsen går dåligt. Men vill du verkligen det? En vis man sa en gång till mig att innan pensionen är man nettoköpare, du köper alltså endast, då vill man såklart ha så billigt som möjligt. Du vill alltså att börsen ska NER för att du ska få ett så lågt genomsnitt som möjligt. Sen när du sitter på altanen 90 år gammal är du nettosäljare, du säljer alltså endast, det är DÅ du vill att börsen ska gå upp. Om börsen rasar, tveka inte att köpa om du köper för tiotals år framåt. Däremot ha i åtanke att du kanske ska investera i indexfonder för att förhindra att råka sätta att pengar på ett bolag som kursar.
Jag rekommenderar även här, precis som i föregående post, att skaffa Avanza Mini för att få ett lågt courtage på 9kr.
Hej, pension känns väldigt avlägset men att spara för en rikare framtid är målet iallafall (30år<). Oj, jag formulerade mig nog inte så bra där, jag menar att inte köpa massa aktier i ett företag som uppenbarlig kommer att rasa i värde inom en snar framtid. Men det låter som en bra ide, det du säger, att köpa när värdet på en aktie precis rasat. Tack!
Jag har nyligen öppnat ett baskonto på avanza.se (39kr i minicourtage eller 0,15%).
Så om jag köper aktier för 1000kr så måste jag betala en courtage på 1,5kr, är det korrekt uppfattat? Finns det andra avgifter vid köp/sälj/innehav av aktier, mer än courtage, som man borde känna till?
Vad är det som gäller vid köp av en fond. Jag har förstått att det måste betalas en förvaltaravgift, men måste den betalas varje gång jag gör en insättning i fonden?
Läser ibland att tex ”PåHittadAktieX gav nyligen en utdelning på 5kr”.
Vad innebär det egentligen och hur tar man isåfall del av en utdelning som aktieägare?
Tack så mycket för svaren!