2012-06-09, 13:30
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickvaen
Text[/b]

Läs på om courtage och hur det påverkar anskaffningsvärdet. Du måste ha lågt courtage för att 500 kronor ska vara lockande att investera i en enskild aktie. Aktieinvest har en "lösning" för detta där du kan köpa andelar av aktier (http://www.aktieinvest.se/) Tycker du att 9 spänn via avanza/nordnet är ok vid köp/sälj så fungerar säkert det också. Väg allt detta mot en investering i avanza zero och gör sedan ditt val...

Lycka till
2012-06-09, 13:57
Medlem
Phillemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pringles147
hej jag är också nybörjare på aktier och gjorde min första affär på Avanza nyligen. men jag har lite problem att reda ut siffrorna de ger mig. har troligtvis gjort en dålig investering nu men måste börja nånstans. iallafall så köpte jag 18 st aktier för 5kr vardera. 90 kr av mitt kapital på 100 kr. sen dök minimi courtaget upp som jag glömde av så jag ligger back 29 kr. men på aktien jag köpt står det +6,38% men samtidigt att den gått ned -30%. Bifogar bild, har lite egna förklaringar till detta men bara teorier så kan någon kunnig förklara snälla? står 7,17 kr också som jag bara kan tolka som aktiens avgift, stämmer detta?

http://i45.tinypic.com/2q3nl04.jpg
Courtaget räknas med i din GAV-kurs, alltså genomsnittliga inköpskurs. Om du köper 10 aktier för 10kr styck och har ett courtage på 30kr så betalar du totalt 10x10kr + 30kr courtage = 130kr. Ditt snitt för 10 aktier blir då 130/10 = 13kr. Om aktuell aktiekurs då ligger på 10kr ligger du lite drygt 30% back.

Eller som i ditt fall, du har Avanza Bas gissar jag? Då har du 39kri minimicourtage (jag rekommenderar dig först att byta till Avanza mini, där courtaget ligger på 9kr).

Du köpte 18 aktier för 5kr styck, och det blir 90kr precis dom du säger. Men till det tillkommer courtaget på 39kr som fördelas på dessa, 39kr/18 aktier blir 2,17 kr per aktie ungefär. Din inköpskurs blir alltså 7,17 kr per aktie. Därför är det viktigt att antingen ha lågt courtage eller köpa en större post eftersom du nu börjar med back 30%.

Din andra fråga. +6,38% är DAGENS utveckling för aktien. Det är skillnaden mellan gårdagens stängningskurs och dagens utveckling. Det man kan utläsa ur din bild är att du köpte efter att aktien stigit lite över 6% eftersom det står att efter ditt inköp har aktien stigit +0,32% (längst till höger under avkastning). Förstår du? :P
2012-06-09, 14:01
Medlem
Phillemans avatar
Citat:
Hej, fram till förra måndagen hade jag ingen som helst kunskap kring aktie och fondhandel men har nu läst på lite. Hade varit uppskattat om någon hade lust att bolla lite frågor/funderingar med mig!

Så här hade jag tänkt att börja spara/investera:

- Varje månad spara 100kr vardera i två olika fonder. Möjligtvis en lågrisk och en låg/medelrisk.
Vilka fonder har jag inte bestämt mig för än men ska försöka hitta två stycken med mycket omtanke och ta god tid på mig.

- Sen att jag köper aktier 4 gånger om året för 500kr, önskvärt en gång under varje årstid med förutsättning att den aktuella ekonomin inte tar för mycket stryk. De aktier/aktien jag väljer att investera 500kr i ska också väljas efter noggranna analyser och rapporter. Det kommer såklart inte ske några tvångsinvesteringar om börsen går dåligt!

Jag vet inte om detta verkar lite för strukturerat men jag vill bara ha en liten plan för hur jag ska börja. Kritisera mig, jag är nybörjare!
Tjena, jag tänkte bara slänga in en kommentar som de flesta verkar missat. Jag antar att du sparar långsiktigt á pensionen? Du behöver alltså inte bekymra dig över om börsen går dåligt, du säger att du kommer undvika att köpa om börsen går dåligt. Men vill du verkligen det? En vis man sa en gång till mig att innan pensionen är man nettoköpare, du köper alltså endast, då vill man såklart ha så billigt som möjligt. Du vill alltså att börsen ska NER för att du ska få ett så lågt genomsnitt som möjligt. Sen när du sitter på altanen 90 år gammal är du nettosäljare, du säljer alltså endast, det är DÅ du vill att börsen ska gå upp. Om börsen rasar, tveka inte att köpa om du köper för tiotals år framåt. Däremot ha i åtanke att du kanske ska investera i indexfonder för att förhindra att råka sätta att pengar på ett bolag som kursar.

Jag rekommenderar även här, precis som i föregående post, att skaffa Avanza Mini för att få ett lågt courtage på 9kr.
2012-06-09, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philleman
Courtaget räknas med i din GAV-kurs, alltså genomsnittliga inköpskurs. Om du köper 10 aktier för 10kr styck och har ett courtage på 30kr så betalar du totalt 10x10kr + 30kr courtage = 130kr. Ditt snitt för 10 aktier blir då 130/10 = 13kr. Om aktuell aktiekurs då ligger på 10kr ligger du lite drygt 30% back.

Eller som i ditt fall, du har Avanza Bas gissar jag? Då har du 39kri minimicourtage (jag rekommenderar dig först att byta till Avanza mini, där courtaget ligger på 9kr).

Du köpte 18 aktier för 5kr styck, och det blir 90kr precis dom du säger. Men till det tillkommer courtaget på 39kr som fördelas på dessa, 39kr/18 aktier blir 2,17 kr per aktie ungefär. Din inköpskurs blir alltså 7,17 kr per aktie. Därför är det viktigt att antingen ha lågt courtage eller köpa en större post eftersom du nu börjar med back 30%.

Din andra fråga. +6,38% är DAGENS utveckling för aktien. Det är skillnaden mellan gårdagens stängningskurs och dagens utveckling. Det man kan utläsa ur din bild är att du köpte efter att aktien stigit lite över 6% eftersom det står att efter ditt inköp har aktien stigit +0,32% (längst till höger under avkastning). Förstår du? :P

Solklart nu. Tack så mycket för den ypperliga förklaringen. Ska genast byta till mini.
2012-06-09, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pringles147
Solklart nu. Tack så mycket för den ypperliga förklaringen. Ska genast byta till mini.

Du bör dessutom tänka på att göra större köp än 100kr även om du använder minikontot. När jag var ny så var mina minsta köp runt 5'000kr för att courtaget inte skulle äta upp vinsten.

Ex. ditt tidigare köp på 18st aktier. Med mini hade kostnaden blivit 99kr.

99/18 = 5.5kr per aktie Alltså måste aktien gå upp 10% för att hamna på din inköpsnivå. Därefter måste aktien upp drygt 9% till för att du ska gå +/- 0 eftersom du har courtage på 9kr vid sälj.

Kan du inte avsätta dessa pengar och tycker det är tråkigt att spara på konto så kan jag tipsa om att spara i avanza zero som är en fond utan avgifter.
2012-06-09, 23:50
Medlem
Flickvaens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmstar
Läs på om courtage och hur det påverkar anskaffningsvärdet. Du måste ha lågt courtage för att 500 kronor ska vara lockande att investera i en enskild aktie. Aktieinvest har en "lösning" för detta där du kan köpa andelar av aktier (http://www.aktieinvest.se/) Tycker du att 9 spänn via avanza/nordnet är ok vid köp/sälj så fungerar säkert det också. Väg allt detta mot en investering i avanza zero och gör sedan ditt val...

Lycka till
Citat:
Ursprungligen postat av Philleman
Tjena, jag tänkte bara slänga in en kommentar som de flesta verkar missat. Jag antar att du sparar långsiktigt á pensionen? Du behöver alltså inte bekymra dig över om börsen går dåligt, du säger att du kommer undvika att köpa om börsen går dåligt. Men vill du verkligen det? En vis man sa en gång till mig att innan pensionen är man nettoköpare, du köper alltså endast, då vill man såklart ha så billigt som möjligt. Du vill alltså att börsen ska NER för att du ska få ett så lågt genomsnitt som möjligt. Sen när du sitter på altanen 90 år gammal är du nettosäljare, du säljer alltså endast, det är DÅ du vill att börsen ska gå upp. Om börsen rasar, tveka inte att köpa om du köper för tiotals år framåt. Däremot ha i åtanke att du kanske ska investera i indexfonder för att förhindra att råka sätta att pengar på ett bolag som kursar.

Jag rekommenderar även här, precis som i föregående post, att skaffa Avanza Mini för att få ett lågt courtage på 9kr.

Hej, pension känns väldigt avlägset men att spara för en rikare framtid är målet iallafall (30år<). Oj, jag formulerade mig nog inte så bra där, jag menar att inte köpa massa aktier i ett företag som uppenbarlig kommer att rasa i värde inom en snar framtid. Men det låter som en bra ide, det du säger, att köpa när värdet på en aktie precis rasat. Tack!

Jag har nyligen öppnat ett baskonto på avanza.se (39kr i minicourtage eller 0,15%).
Så om jag köper aktier för 1000kr så måste jag betala en courtage på 1,5kr, är det korrekt uppfattat? Finns det andra avgifter vid köp/sälj/innehav av aktier, mer än courtage, som man borde känna till?

Vad är det som gäller vid köp av en fond. Jag har förstått att det måste betalas en förvaltaravgift, men måste den betalas varje gång jag gör en insättning i fonden?

Läser ibland att tex ”PåHittadAktieX gav nyligen en utdelning på 5kr”.
Vad innebär det egentligen och hur tar man isåfall del av en utdelning som aktieägare?

Tack så mycket för svaren!
Senast redigerad av Flickvaen 2012-06-10 kl. 00:31.
2012-06-10, 00:00
Medlem
1979s avatar
Citat:
Hej, pension känns väldigt avlägset men att spara för en rikare framtid är målet iallafall (30år<). Oj, jag formulerade mig nog inte så bra där, jag menar att inte köpa massa aktier i ett företag som uppenbarlig kommer att rasa i värde inom en snar framtid. Men det låter som en bra ide, det du säger, att köpa när värdet på en aktie precis rasat. Tack!

Jag har nyligen öppnat ett baskonto på avanza.se (39kr i minicourtage eller 0,15%).
Så om jag köper aktier för 1000kr så måste jag betala en courtage på 150kr, är det korrekt uppfattat? Finns det andra avgifter vid köp/sälj/innehav av aktier, mer än courtage, som man borde känna till?

Vad är det som gäller vid köp av en fond. Jag har förstått att det måste betalas en förvaltaravgift, men måste den betalas varje gång jag gör en insättning i fonden?

Vad innebär det egentligen och hur tar man isåfall del av en utdelning som aktieägare?

39 kr. 0,0015 * 1000 = 1,5 så då betalar du minimicourtage. 9 kr med mini. Man kan inte ha ISK med mini. Inga andra avgifter förutom om du vill delta i eventuella nyemissioner. Det behöver man inte men sälj isf teckningsrätterna.

Nej, avgiften dras löpande och det är nettot som är kursen.

Du får utdelningen insatt på ditt aktiekonto.
2012-06-10, 01:37
Medlem
Phillemans avatar
Citat:

När du köper aktier köper du ägandeskap i ett företag, som ägare vill du få del av vinsten. Det är ju hela poängen! Vinsten som delas ut kallas för utdelning. Direktavkastning är den procentuella delen utdelningen ger räknat på aktuell aktiekurs. Om utdelningen ligger på 5kr och aktien handlas för 100kr är direktavkastningen 5% (5/100=0,05 eller 5%). Så du ska inte bara kolla på kronor, 5kr utdelning i MTG som handlas för runt 300kr är inte lika mycket som 5kr i Peab som handlas kring 30kr .

Utdelningen åker in automatiskt på ditt konto, skattat och klart!
2012-06-10, 13:21
Medlem
EcstasyOfGolds avatar
hur räknas studiemedlet som inkomst? Är det bidrag som ses som inkomst, eller både bidrag + lån?
2012-06-10, 14:36
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EcstasyOfGold
hur räknas studiemedlet som inkomst? Är det bidrag som ses som inkomst, eller både bidrag + lån?

Nä, ingetdera är en inkomst. Du har 0:- i inkomst om du tar CSN.
2012-06-10, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Nä, ingetdera är en inkomst. Du har 0:- i inkomst om du tar CSN.

80% av bidraget ses som inkomst när du söker bostadsbidrag.
2012-06-10, 15:42
Medlem
EcstasyOfGolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cloud2
80% av bidraget ses som inkomst när du söker bostadsbidrag.

fast stämmer det verkligen? för när jag kollade min inkomst från förra året så fanns ju inte csn med..
för fk kollar väl bara upp med skatteverket vilken inkomst man har haft? och det syntes som sagt inte hos skatteverket

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in