2012-06-05, 18:54
Medlem
Husings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etizopapaya
Har en fråga om utdelning.

Nu har Ncc utdelning på dryga 8% Är det stor chans att det nästa år blir hög utdelning igen, eller är det något som är unikt just för i år?

Håller på att bygga upp en bra depå, och vill ha något som har hög direktavkastning.

Det är ju 10.000-kronorsfrågan, det.

Til syvende og sist handlar det om hur mycket pengar företaget tjänar på sista raden. Om resultatet efter skatt inte minskar finns alla förutsättningar för en bibehållen utdelningsnivå.

Men man bör även titta på hur stor del av vinsten bolaget har delat ut. Har de delat ut kanske endast 30-40% skulle de kunna klara av att dela ut lika mycket även om vinsten sjunker lite grand. Du får nog titta tillbaka några år och se hur de har gjort vid tidigare konjunkturnedgångar: har de varit snabba med att minska utdelningen eller ser man det som en prestigesak att inte sänka?
2012-06-05, 21:11
Medlem
Biancocelestes avatar
Vad krävs för att få studiebidraget indraget på gymnasienivå, egentligen? Har hört att det bara ska kunnas dras in om man har för mycket ogiltig frånvaro.
Jag hade dock ca 5 % ogiltigt, 30 % giltig och 65 % närvaro mellan Januari och april, men fick ändå studiebidraget indraget och blev återbetalningsskyldig. Detta utan att skolan begärt att få sjukintyg. Kan de verkligen göra så, eller ska jag överklaga?
2012-06-05, 21:24
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biancoceleste
Vad krävs för att få studiebidraget indraget på gymnasienivå, egentligen? Har hört att det bara ska kunnas dras in om man har för mycket ogiltig frånvaro.
Jag hade dock ca 5 % ogiltigt, 30 % giltig och 65 % närvaro mellan Januari och april, men fick ändå studiebidraget indraget och blev återbetalningsskyldig. Detta utan att skolan begärt att få sjukintyg. Kan de verkligen göra så, eller ska jag överklaga?
Tidigare har det funnits en regel med en fastslagen siffra, 20%. Den avskaffades vid årsskiftet, så nu ska all frånvaro rapporteras och de drar in när de anser sig finna systematisk skolk. Så det kan räcka med att du skippar en lektion i veckan, om det går att se mönster i vilken lektion. T ex samma ämne eller första/sista lektionen en viss dag.

men du kan begära ut din frånvarorapport som skolan rapporterat ikn (den får du av skolan) och se till att de anmält din sjuktid som sjuktid.

men skolan behöver bara begära sjukintyg om de ifrågasältter din sjukanmälan, CSN kan mycket väl gå på dina 5% ogiltiga. Men överklaga du, du har inget att förlora.
2012-06-05, 22:05
Medlem
Tekniskt basår - Vilken stad passar mig bäst?

I vilken stad skulle ni rekommendera mig att läsa tekniskt basår?

Jag vill även ha möjligheten att stanna på skolan om jag ändrar mig och väljer att hoppa på en civ. ing efter basåret. Men frågan är vilken stad jag ska välja att läsa basåret på.

Just nu så har jag absolut ingenting, inget socialt liv, inga polare, känner absolut ingen i den lilla byhålan som jag bor i. Jag hoppas på något sätt att kunna ändra på detta när jag väl börjar studera på högskolan. Hoppas kunna hitta några schyssta själar att bli polare med i alla fall.

Chalmers är närmast för mig, men jag har en känsla av att det blir svårare att hitta folk där av någon anledning. Tror att väldigt många redan känner massa folk innan dom börjar plugga där som bor i närheten. Men jag vet som sagt inget så därför vänder jag mig till er.

Tycker ni att jag ska ta Chalmers eller ska jag flytta till en "studentstad" istället? Linköping eller Lund exempelvis. Är det verkligen så stor skillnad? Jag är som sagt inte den socialaste personen man kan hitta, och uppfattas nog ofta som blyg och tillbakadragen. Fördelen med att stanna här är ju att jag slipper flytta, vilket är både till en för och nackdel. Jag är lite rädd för att jag flyttar någonstans för att jag tror att jag kommer att trivas bättre där och således kommer jag att ångra mig efter basåret är slut och önska att jag hade valt ett annat lärosäte istället. Fråga gärna mer om jag är otydlig.

Tack på förhand!
Senast redigerad av Xiao 2012-06-05 kl. 22:08.
2012-06-05, 22:11
Bannlyst
WTF!!! Studeras Tekniskt basår på HÖGSKOLA numera??

När jag gick det så var det ett utbytbart 3:e år på gymnasiet (jo jag är gammal och detta var då tekniskt basår hette NTK, natur/teknisk-komplettering.)

Snacka om att skolan failerar år för år, då bytte och klarade jag ändå mitt 3:e år från en praktiskt gymnasielinje (som ses som muppskola nuförtiden), vi var flera stycken som gjorde likadant.
2012-06-05, 23:27
Medlem
Biancocelestes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Tidigare har det funnits en regel med en fastslagen siffra, 20%. Den avskaffades vid årsskiftet, så nu ska all frånvaro rapporteras och de drar in när de anser sig finna systematisk skolk. Så det kan räcka med att du skippar en lektion i veckan, om det går att se mönster i vilken lektion. T ex samma ämne eller första/sista lektionen en viss dag.

men du kan begära ut din frånvarorapport som skolan rapporterat ikn (den får du av skolan) och se till att de anmält din sjuktid som sjuktid.

men skolan behöver bara begära sjukintyg om de ifrågasältter din sjukanmälan, CSN kan mycket väl gå på dina 5% ogiltiga. Men överklaga du, du har inget att förlora.

Det är jag medveten om. Tycker dock att reglerna verkar lite luddiga.

Vissa veckor har jag tagit sovmorgon/slutat tidigare än vad mitt schema säger. Måhända lite för ofta.

Fick hem ett brev från CSN där det stod vilka dagar som hade gjort att jag inte längre hade rätt till studiebidraget och där var även alla sjukanmälda dagar inräknade som ogiltiga. Antar att det är skolan som har sett till så att de anmälda frånvarodagarna blivit ogiltiga? Och det var därför jag undrade om de verkligen kunde ändra från anmäld frånvaro till oanmäld utan att kräva sjuktintyg.

Vår skola använder sig för övrigt av Schoolsoft.
2012-06-05, 23:32
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Det är jag medveten om. Tycker dock att reglerna verkar lite luddiga.

Vissa veckor har jag tagit sovmorgon/slutat tidigare än vad mitt schema säger. Måhända lite för ofta.

Fick hem ett brev från CSN där det stod vilka dagar som hade gjort att jag inte längre hade rätt till studiebidraget och där var även alla sjukanmälda dagar inräknade som ogiltiga. Antar att det är skolan som har sett till så att de anmälda frånvarodagarna blivit ogiltiga? Och det var därför jag undrade om de verkligen kunde ändra från anmäld frånvaro till oanmäld utan att kräva sjuktintyg.

Vår skola använder sig för övrigt av Schoolsoft.
Då är det något anmärkningsvärt, sjukanmälning är för att det ska bli giltig frånvaro. Så du bör ta dig ett snack med skolan och höra varför det stod som ogiltig frånvaro.

Schoolsoft? Vet jag inte vad det är.
2012-06-05, 23:46
Medlem
Biancocelestes avatar
Citat:
Då är det något anmärkningsvärt, sjukanmälning är för att det ska bli giltig frånvaro. Så du bör ta dig ett snack med skolan och höra varför det stod som ogiltig frånvaro.

Schoolsoft? Vet jag inte vad det är.

Ja precis, det är mycket upprörande. Tvivlar verkligen på att de kan göra så utan att kräva sjukintyg. Ska gå till rektor och SYV på torsdag morgon och höra hur det ligger till.

Här har du bra information om Schoolsoft.
2012-06-05, 23:51
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ja precis, det är mycket upprörande. Tvivlar verkligen på att de kan göra så utan att kräva sjukintyg. Ska gå till rektor och SYV på torsdag morgon och höra hur det ligger till.

Här har du bra information om Schoolsoft.
CSN är inte de som förändrat din närvaro, de tar bara emot statistiken och arbetar utifrån den.

Skolan får inte ändra giltig sjukfrånvaro till ogiltig frånvaro utan att begära läkarintyg. De är dock i sin fulla rätt att kräva läkarintyg för att godkänna sjukfrånvaron.
2012-06-06, 00:49
Medlem
Biancocelestes avatar
Citat:
CSN är inte de som förändrat din närvaro, de tar bara emot statistiken och arbetar utifrån den.

Skolan får inte ändra giltig sjukfrånvaro till ogiltig frånvaro utan att begära läkarintyg. De är dock i sin fulla rätt att kräva läkarintyg för att godkänna sjukfrånvaron.

Ingen har krävt något läkarintyg av mig. Därav min förvåning. Men om jag nu konfronterar dem på torsdag så kan de väl inte kräva ett läktarintyg så här långt efter mitt indragna studiebidrag?

Jag går i alla fall dit och frågar nu på torsdag för att få klarhet i det hela. Tack för hjälpen
2012-06-06, 00:54
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ingen har krävt något läkarintyg av mig. Därav min förvåning. Men om jag nu konfronterar dem på torsdag så kan de väl inte kräva ett läktarintyg så här långt efter mitt indragna studiebidrag?
Jag vet inte, men jag skulle inte bli förvånade om de kräver läkarintyg. Men visst, läkarintyget ska begäras in innan eller under sjukperioden. Så det finns möjlighet att ordna läkarintyg. Jag själv går inte till läkaren alla gånger jag ligger hemma pga migrän, även om jag skulle få ett läkarintyg utan tvivel.

Citat:
Jag går i alla fall dit och frågar nu på torsdag för att få klarhet i det hela. Tack för hjälpen
Lycka till.

och jo, en sak till. Du har rätt, CSN har fått möjligheten till mer godtyckliga bedömningar, för att motverka att elever har system i att skolka men håller sig precis under fastslagna gränsen. Typ Kalle som inte kan hålla tider och alltid ligger på 18 % och därför klarar sig för gränsen är på 20%.
2012-06-06, 01:13
Medlem
karamellas avatar
Citat:

och jo, en sak till. Du har rätt, CSN har fått möjligheten till mer godtyckliga bedömningar, för att motverka att elever har system i att skolka men håller sig precis under fastslagna gränsen. Typ Kalle som inte kan hålla tider och alltid ligger på 18 % och därför klarar sig för gränsen är på 20%.

Otroligt olycklig utveckling imo, det bättre att sova på lektionen än att plugga hemma. Själv hade jag en (1) vecka i gymnasiet med perfekt närvaro. Alla övriga veckor hade sina brister. För den sakens skull gick jag ändå ut med väldigt bra betyg, jag skötte mina studier alldeles utmärkt när det gällde prov, uppsatser etc. Och var närvaron relevant var jag ju där, men vi hade massor av lektioner där vi var tillsagda att sitta och skriva uppsatser på egen hand, t.ex.

Jag studerade förstås i det gamla CSN-systemet, och skulle aldrig kunnat fortsätta studierna om jag inte alltid haft CSN-bidraget. Jag hade inackorderingstillägg från CSN också, med samma närvarovillkor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in