2013-06-27, 11:04
Medlem
gizmo82s avatar
Kom nyss hem från banken. Pratade om aktier.
Innan "mötet" var avslutat så pratade han om att man tjänar mest pengar på insiderinformation. Och det förstår jag också att man gör om man får rätt information. Så berättade han att det finns ett forum(kanske fler) som ger ut insiderinformation om olika företag. När jag frågade vilket forum så sa han "får ej berätta det pga jobbar just nu".

Någon som vet vilket forum han snackar om?
2013-06-27, 11:11
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Säljer du triggar det ju realisationsskatter.

Vad gör det om du får vänta ett par veckor om du nu inte behöver ha möjlighet att sälja dem under tiden?

När du får pengarna beror på, ofta dagen därpå iaf hos Avanza men beror på fonden.

Skatten är väl fortfarande under 1% men visst, kanske bra att tänka sig något sådant, nej, framförallt är det ju att kapitalet minskar år för år genom skatten medan om du skulle ha kvar en fond säg 40 år i en vanlig depå så betalade du ju förr bara skatt när du väl sålde och fick behålla lite mer pengar på vägen så att säga. Dock brukade de ju dela ut pengar som du fick betala skatt på och som sedan återinvesterades och nuförtiden har man en fondskatt istället så man betalar 0,12% per år där istället. (30% på 0,40% tror jag.)
Stämmer, dock betalar man endast denna skatt om man äger fonden i en depå/VP-konto inte i ett ISK.

/Daniel, Avanza Bank
2013-06-27, 11:36
Medlem
fuskarens avatar
Citat:
Säljer du triggar det ju realisationsskatter.

Vad gör det om du får vänta ett par veckor om du nu inte behöver ha möjlighet att sälja dem under tiden?

När du får pengarna beror på, ofta dagen därpå iaf hos Avanza men beror på fonden.

Skatten är väl fortfarande under 1% men visst, kanske bra att tänka sig något sådant, nej, framförallt är det ju att kapitalet minskar år för år genom skatten medan om du skulle ha kvar en fond säg 40 år i en vanlig depå så betalade du ju förr bara skatt när du väl sålde och fick behålla lite mer pengar på vägen så att säga. Dock brukade de ju dela ut pengar som du fick betala skatt på och som sedan återinvesterades och nuförtiden har man en fondskatt istället så man betalar 0,12% per år där istället. (30% på 0,40% tror jag.)
Jag kommer väl ändå behöva sälja sen hos Avanza eftersom jag vill byta fonder? Så då blir det ju skatt ändå? Eller?
2013-06-27, 11:46
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
Stämmer, dock betalar man endast denna skatt om man äger fonden i en depå/VP-konto inte i ett ISK.

/Daniel, Avanza Bank
Ja, alltså, grejen var ju att man fortfarande får betala lite även om man kör på vanlig depå.
2013-06-27, 11:47
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuskaren
Jag kommer väl ändå behöva sälja sen hos Avanza eftersom jag vill byta fonder? Så då blir det ju skatt ändå? Eller?
Ja vill du byta fonder så sälj och flytta pengarna som Daniel sade.

Huruvida du skall välja ISK eller depå är väl upp till dig. Är ju svårt att veta säkert. Beror på om pengarna skall ut och in ofta som sagt med.
2013-06-27, 11:55
Medlem
fuskarens avatar
Citat:
Kul att du vill flytta över till oss!

Om du ändå tänkt sälja fonderna så går det snabbare om du säljer via Nordea och sedan flyttar pengarna till oss istället för att först flytta fonderna till oss och sedan sälja. Hör efter med Nordea hur lång tid det tar innan pengarna kommer in (skiljer sig mellan olika fonder).

Något du kan tänka på är att det för Avanza Zero finns en köpgräns på 25 000 kr per dag (så om du har ett väldigt stort innehav hos Nordea så kan det en stund innan du får in allt i Zero).

För ISK är skatten 0,447% i år (väldigt lågt jämfört med vad det skulle legat på historiskt om kontotypen funnits längre - vilket är närmare 1-1,5%). En sak du kan tänka på är att det är olämpligt att flytta samma summa in och ut ur ett ISK många gånger under året eftersom insättningar räknas med vid beräkningen av kapitalunderlaget (som är det som beskattas) medan uttag inte räknas med.

Exempel är att du säljer dina värdepapper, flyttar ut till ett sparkonto, flyttar in till ISK och köper värdepapper, säljer och flyttar ut igen osv.

/Daniel, Avanza Bank
Tack för svaret!
Okej jag visste inte att det fanns en köpgräns, då kommer det ta några dagar innan jag kan få in allt i Avanza Zero.
Jag kommer inte ta ut pengar på ett tag, så det borde inte spela någon roll. Men vilket konto tycker du verkar bäst för mig? Ett vanligt eller ISK? Jag kanske kommer köpa lite aktier också, men inte jätte mycket.

Citat:
Ja vill du byta fonder så sälj och flytta pengarna som Daniel sade.

Huruvida du skall välja ISK eller depå är väl upp till dig. Är ju svårt att veta säkert. Beror på om pengarna skall ut och in ofta som sagt med.
Jag kommer inte flytta ut och in pengar så ofta, är ISK bättre enligt dig då?
2013-06-27, 11:58
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuskaren
Tack för svaret!
Okej jag visste inte att det fanns en köpgräns, då kommer det ta några dagar innan jag kan få in allt i Avanza Zero.
Jag kommer inte ta ut pengar på ett tag, så det borde inte spela någon roll. Men vilket konto tycker du verkar bäst för mig? Ett vanligt eller ISK? Jag kanske kommer köpa lite aktier också, men inte jätte mycket.
Dessvärre så får jag inte säga vad jag tycker att du ska välja. Kika gärna in på följande länkar och läs om de olika produkterna så kanske du får en bild av vad som kan vara bäst för dig:

Aktie- och fondkonto
Investeringssparkonto

Jag hjälper gärna till att svara på alla möjliga frågor du har om dessa kontotyper men jag får alltså inte ge dig råd kring vilket du bör välja utan det beslutet behöver du ta själv.

/Daniel, Avanza Bank
2013-06-27, 12:07
Medlem
fuskarens avatar
Citat:
Dessvärre så får jag inte säga vad jag tycker att du ska välja. Kika gärna in på följande länkar och läs om de olika produkterna så kanske du får en bild av vad som kan vara bäst för dig:

Aktie- och fondkonto
Investeringssparkonto

Jag hjälper gärna till att svara på alla möjliga frågor du har om dessa kontotyper men jag får alltså inte ge dig råd kring vilket du bör välja utan det beslutet behöver du ta själv.

/Daniel, Avanza Bank
Okej tack ändå, det blir nog ISK om ingen annan kommer med några invändningar.
2013-06-27, 12:10
Medlem
Jag har frågat samma sak innan, men har inte riktigt fått det svar jag önskar, så försöker igen:

Om jag skiter i/inte har möjlighet att göra sista hemtentan på en kurs, vad händer med CSN då? Får jag helt enkelt underkänt på kursen? (vilket inte är något problem för mig) Eller räknas kursen då som avbruten och man blir således återbetalningsskyldig till CSN? Någon som har erfarenhet av att hoppa över moment i kurser och vad som då händer?

Kan jag rent potentiellt lämna in några sidor rappakalja och kassera in mitt underkända betyg?
2013-06-27, 13:54
Medlem
Hej!

Jag undrar om det är någon slags nollning när man börjar i höst som det är för dom andra programmen, eller är basår lite "speciellt" och skippar den delen?
2013-06-27, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sabaton94
Hej!

Jag undrar om det är någon slags nollning när man börjar i höst som det är för dom andra programmen, eller är basår lite "speciellt" och skippar den delen?

Svårt att säga då du inte nämner vilken skola. Men förvänta dig inget storslaget då det bara är en 1 års utbildning, inte ett riktigt program och ingen sektion. Vi hade ingen och det var bara att sätta igång direkt med plugget.
2013-06-27, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sabaton94
Hej!

Vi hade det på Chalmers minns jag, samtidigt som några veckors introduktionsmatte

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in