Citat:
Ursprungligen postat av
AvanzaBank
Kul att du vill flytta över till oss!
Om du ändå tänkt sälja fonderna så går det snabbare om du säljer via Nordea och sedan flyttar pengarna till oss istället för att först flytta fonderna till oss och sedan sälja. Hör efter med Nordea hur lång tid det tar innan pengarna kommer in (skiljer sig mellan olika fonder).
Något du kan tänka på är att det för Avanza Zero finns en köpgräns på 25 000 kr per dag (så om du har ett väldigt stort innehav hos Nordea så kan det en stund innan du får in allt i Zero).
För ISK är skatten 0,447% i år (väldigt lågt jämfört med vad det skulle legat på historiskt om kontotypen funnits längre - vilket är närmare 1-1,5%). En sak du kan tänka på är att det är olämpligt att flytta samma summa in och ut ur ett ISK många gånger under året eftersom insättningar räknas med vid beräkningen av kapitalunderlaget (som är det som beskattas) medan uttag inte räknas med.
Exempel är att du säljer dina värdepapper, flyttar ut till ett sparkonto, flyttar in till ISK och köper värdepapper, säljer och flyttar ut igen osv.
/Daniel, Avanza Bank
Tack för svaret!
Okej jag visste inte att det fanns en köpgräns, då kommer det ta några dagar innan jag kan få in allt i Avanza Zero.
Jag kommer inte ta ut pengar på ett tag, så det borde inte spela någon roll. Men vilket konto tycker du verkar bäst för mig? Ett vanligt eller ISK? Jag kanske kommer köpa lite aktier också, men inte jätte mycket.
Citat:
Ursprungligen postat av
annanmedlem
Ja vill du byta fonder så sälj och flytta pengarna som Daniel sade.
Huruvida du skall välja ISK eller depå är väl upp till dig. Är ju svårt att veta säkert. Beror på om pengarna skall ut och in ofta som sagt med.
Jag kommer inte flytta ut och in pengar så ofta, är ISK bättre enligt dig då?