2012-01-02, 17:48
Medlem
hestisydvests avatar
Tjena, jag vill ha tips på aktuella och matnyttiga investerarbloggar.
Jag har min favorit http://miljon1.blogspot.com/ som är både trevlig att läsa och informativ.
Obs. aktiebloggar och inga fondbloggar.

Ha det gott!
2012-01-02, 18:11
Medlem
noxiouss avatar
Vi två polare som skulle vilja lära oss mer om aktier och funderar på att gå ihop med lite pengar och dela en aktieportfölj.

Är det möjligt att ha en delad portfölj?
Finns det några för/nackdelar med det såsom extra avgifter när man köper/säljer?
Hur fungerar det?

tips på var man kan hitta information osv tas gärna emot!

tacksam för svar!
2012-01-02, 18:17
Medlem
kalasetistans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noxious
Vi två polare som skulle vilja lära oss mer om aktier och funderar på att gå ihop med lite pengar och dela en aktieportfölj.

Finns det några för/nackdelar med det såsom extra avgifter när man köper/säljer?
Hur fungerar det?

tacksam för svar!

Ohh... skulle själv aldrig dela med någon. För stor risk för massa konflikter.

Ena parten vill sälja och får lite cash, andra vill vänta.
2012-01-02, 19:28
Medlem
lazors avatar
hur fasiken vet CSN till vilket konto de skall betala pengarna? har inte fått ett brev i lådan, förutom meddelandet på nätet att min ansökan var godkänd?
2012-01-02, 20:09
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazor
hur fasiken vet CSN till vilket konto de skall betala pengarna? har inte fått ett brev i lådan, förutom meddelandet på nätet att min ansökan var godkänd?
det gör de inte. antingen har du någon gång innan anmält till csn, ex när du blev 18 och skulle få bidraget i gymnasiet till ditt egna konto, och då minns de det. eller så anmäler du själv på deras hemsida. om inget av detta händer så får du hem en utbetalningsavi för första utbetalningen som du får hämta ut på banken och med den får du en lapp om kontoanmälning.

sen är ditt beslut är inte slutgiltigt, du måste fortfarande lämna din studieförsäkran innan pengar betalas ut.
2012-01-02, 20:27
Medlem
zoccers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noxious

Hur fungerar det?

tacksam för svar!
Aktiesparklubb is da shit!
http://www.aktiespararna.se/lar-dig-mer/Aktiesparklubb/
2012-01-02, 20:30
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melonmos
Hej!

Jag har pluggat i en termin nu och ska hoppa av då jag har fått jobb. jag har "avbeställt" csnbidraget för vårterminen men undrar hur det är med höstens bidrag. Kan csn få för sig att kräva tillbaka pengarna av någon anledning? Jag har tagit typ 22 poäng (av de 26 som jag har haft examination på). Hur kommer detta påverka i framtiden? kan jag bli nekad csn om jag börjar plugga om ett par år med hänvisning till att jag bara tagit knappt en termin eller nåt annat jävelskap?

Edit: när jag anmälde studieavbrott fick jag uppge min inkomst för terminen som kommer. Den överstiger de 49000 kronorna som man får tjäna. Varför vill csn veta det och hur kan det att användas mot mig? (vid framtida ansökningar)
vårterminen börjar inte förrän den 16e ungefär. du kan bli återkravsskyldig om du inte "avbeställde" för de sista veckorna också, om du slutade på kursen alltså. annars har du fått pengar för uteblivna studier och det blir återkrav på det. (med hög ränta). annars så är trixet att csn inte anser att su klarat din %-kvot på dina stydier och därför vägrar betala tills du tagit rätt antal poäng.

de vill veta för du får inte tjäna för mycket under studietiden. kan hamna i att du nekas studiemedel terminen efter att du jobbat för att du haft för hög inkomst.
2012-01-02, 20:47
Medlem
x3mnrj4u2cs avatar
Är bara nyfiken på en sak. Hur kan det komma sig att man nästan alltid får igenom sin affär, även om företaget går ut med en positiv nyhet samma dag, vilket logiskt sätt borde få många fler att vilja köpa än sälja. Hur kommer det sig att det jämt finns säljare?
2012-01-02, 21:16
Medlem
lazors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
det gör de inte. antingen har du någon gång innan anmält till csn, ex när du blev 18 och skulle få bidraget i gymnasiet till ditt egna konto, och då minns de det. eller så anmäler du själv på deras hemsida. om inget av detta händer så får du hem en utbetalningsavi för första utbetalningen som du får hämta ut på banken och med den får du en lapp om kontoanmälning.

sen är ditt beslut är inte slutgiltigt, du måste fortfarande lämna din studieförsäkran innan pengar betalas ut.

ok! tror jag fick mina studiepengar till min konto då jag fyllde 18. var, när och hur lämnar man in denna studieförsäkran?
2012-01-02, 21:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av x3mnrj4u2c
Är bara nyfiken på en sak. Hur kan det komma sig att man nästan alltid får igenom sin affär, även om företaget går ut med en positiv nyhet samma dag, vilket logiskt sätt borde få många fler att vilja köpa än sälja. Hur kommer det sig att det jämt finns säljare?

Behöver pengar snabbt, tror att det kommer att gå ner osv osv
2012-01-02, 21:17
Medlem
zoccers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x3mnrj4u2c
Det finns alltid dom som tolkar informationen annorlunda än du gör. Småbolag brukar ibland ha en marketmaker som tillgodoser tillgång på aktier.
2012-01-02, 21:21
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lazor
ok! tror jag fick mina studiepengar till min konto då jag fyllde 18. var, när och hur lämnar man in denna studieförsäkran?
Var... olika platser.
När... efter din registrering och upprop i början på terminen, ohc att din skola anmält det till csn (så en eller två dagar efter uppropet).
Hur... Antingen en skriftlig blankett du skaffar, skriver under och skickar till csn, eller att du loggar in på csns hemsida med e-legitimation och gör det där, och då blir den registrerad direkt också. (dvs detta alternativ ger dig pengarna fortare). Jag föreslår att du använder e-legitimation (tala med din bank om det) så kan du också på csns hemsida aktivt fixa vilket konto pengarna ska till.

Pengarna börjar betalas ut senast 1 vecka efter registrerad studieförsäkran.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in