2011-09-28, 23:12
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Så betyder f.eks H&M att det är 9,5 i utdelning per aktie till aktieägarna , och isåfall, när och hur ofta?

https://www.nordnet.se/mux/web/marknaden/kurslista/aktier.html?marknad=Sverige&lista=1_1&large=on&sek tor=0&subtyp=key_ratios&sortera=&sorteringsordning =

Eventuell utdelning beslutas om vid bolagsstämman så 9.5 SEK är senaste utdelningen. Vanligtvis sker utdelning en gång om året, oftast under våren.
2011-09-29, 15:03
Medlem
Hejsan.
Går det att läsa naturvetenskaploigt basår på distans när man befinner sig utanför Sverige?
Jag har bara skummat igenom lite om det nu men det verkar som att man trots att man läser på distans måste åka in och skriva tentor + göra några laborationer på studieort.
Någon skrev dock att man kunde göra tentorna på annan ort än på det universitetet som man läser på men går det att göra om man är utomlands?

Jag har en flickvän som studerar i Skottland och det vore guld om jag kunde läsa mitt basår på distans i Skottland med henne, går det?
Senast redigerad av skoskavet 2011-09-29 kl. 15:10.
2011-09-29, 17:20
Medlem
Visdomsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoskavet
Hejsan.
Går det att läsa naturvetenskaploigt basår på distans när man befinner sig utanför Sverige?
Jag har bara skummat igenom lite om det nu men det verkar som att man trots att man läser på distans måste åka in och skriva tentor + göra några laborationer på studieort.
Någon skrev dock att man kunde göra tentorna på annan ort än på det universitetet som man läser på men går det att göra om man är utomlands?

Jag har en flickvän som studerar i Skottland och det vore guld om jag kunde läsa mitt basår på distans i Skottland med henne, går det?
Ja, bl.a.a Jönköping och Linnéuniversitetet erbjuder basår på distans. Annars kanske du kan läsa ett s.k. "foundational year" med inriktning science/math i Skottland om du inte tänkt på det? (Är ju avgiftsfritt, precis som här i Sverige)
2011-09-29, 23:21
Medlem
Vilken fond ska jag investera i? Har pengar, men vill ha en relativt säker fond, för är ju student och vill ju inte bli för fattig!
2011-09-30, 00:35
Medlem
adddicts avatar
Tror ni att CSN godkänner att man tar kort på sitt betyg och bifogar det i ens ansökan? Eller måste det scannas?
2011-09-30, 00:48
Medlem
Infinitums avatar
Ligger inte CSN bidraget på ~3000:- ? (Heltidsstudier). Fick in dagersättningen idag och den ligger på 1300:-, fuck is that all about?
2011-09-30, 09:39
Medlem
megablast1s avatar
någon som kan svara på frågorna?
2011-09-30, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visdomsmannen
Ja, bl.a.a Jönköping och Linnéuniversitetet erbjuder basår på distans. Annars kanske du kan läsa ett s.k. "foundational year" med inriktning science/math i Skottland om du inte tänkt på det? (Är ju avgiftsfritt, precis som här i Sverige)

Jo jag har sett att det går att läsa det på distans men jag har läst att man ändå måste åka in ibland för tentor vilket inte är så jobbigt om man befinner sig på annan ort i Sverige men lite jobbigare om du är i Skottland och måste flyga hem varje gång för en tenta. Är det någon som vet hur det fungerar?
Foundational year lät ju faktiskt intressant. Det som gör Sveriges så nice är ju dock att man kan "klippa och klistra" lite hur som helst i de ämnen man läser, t.ex så tänkte jag läsa upp Biologi och Kemi nu i vår så att jag inte behöver göra det i basåret men det kanske kan ordnas i Skottland också?
2011-09-30, 15:12
Medlem
Scherbatskys avatar
Citat:
Jo jag har sett att det går att läsa det på distans men jag har läst att man ändå måste åka in ibland för tentor vilket inte är så jobbigt om man befinner sig på annan ort i Sverige men lite jobbigare om du är i Skottland och måste flyga hem varje gång för en tenta. Är det någon som vet hur det fungerar?
Foundational year lät ju faktiskt intressant. Det som gör Sveriges så nice är ju dock att man kan "klippa och klistra" lite hur som helst i de ämnen man läser, t.ex så tänkte jag läsa upp Biologi och Kemi nu i vår så att jag inte behöver göra det i basåret men det kanske kan ordnas i Skottland också?

Där jag läste mitt basår kunde man inte göra så. Hade läst biologi A innan men kunde inte välja bort den kursen.
2011-09-30, 17:59
Medlem
Visdomsmannens avatar
Citat:
Aha, fattade inte detta.
Citat:
Har ingen aning hur det fungerar, vet bara att många universitet i UK erbjuder något sådant, och det går nog säkert att få lite valfrihet, beroende på vad du väljer att inrikta dig mot. Finns ju en UCAS-tråd som du kan ställa frågor i angående studier i UK. Annars kan du väl bara kolla med de lokala universiteten och se om de erbjuder något intressant?
2011-09-30, 19:49
Medlem
thefiremans avatar
Någon som vet vad som hänt med Niscayahs aktier? Av någon anledning blev de sålda automatiskt i min depå.
2011-09-30, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thefireman
Någon som vet vad som hänt med Niscayahs aktier? Av någon anledning blev de sålda automatiskt i min depå.

De blev uppköpta av Black and Decker tror jag..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in