Citat:
Ursprungligen postat av
Tlagnoj
Det enda jag vet är att det är tokbrist på svenska doktorander efter V&V eftersom i princip alla väljer yrkeslivet. Tror man inte mig kan man gå förbi deras hus och glo på tavlan med bilder över anställda.
1. Det där låter lite anti-PK eller nästan rasistiskt. Men det finns väl inga svenska doktorander som inte antingen har blivit utsläppta från fängelset, är prostituerade eller annars springer runt med nitar,läder och punkfrisyrer.
2. Ett utmärkt experiment för ClintMcPants och Klockan3. Är de de enda ljusen i den mörka skogen måntro?
Citat:
Ursprungligen postat av
ClintMcPants
Ja, jag tycker lite synd om honom. Man kan undra over vad det ar som hant som genererat den typ av villfarelser han verkar besvaras av.
Att det ar komparativt enkelt att fixa doktorandtjanst vid de flesta teknologiska fakulteterna ar dock helt korrekt som du sager. Relativt bra med forskningsmedel jamfort med t ex humaniora och samhallsvetenskaperna bidrar utover studenternas tendens att hamna i naringslivet till att minska konkurrensen.
Det ar dock valdigt viktigt att TS etablerar goda relationer till potentiella handledare eftersom de kan ha mycket stort inflytande nar det galler att mojliggora antagning och finansiering av doktorandstudierna.
1. BehindRayban och moderatorn föreslår experimentet "att gå dit och kolla"

Så att ni fattar skillnaden på villfarelser och verklighet.
2. Vanligtvis så hamnar KTH studenter nuförtiden inte i Näringslivet utan i Täringslivet. Detta beror ju förstås på att lärarna inte kommer från just Näringslivet utan Täringslivet. Ingen KTH anställd har det senaste decenniet fått en tjänst i Näringslivet, däremot finns massvis i Täringslivet. (Täringslivet - staten och företag som bara finns för att äta skattepengar ur staten).
3. Det tar väl 5minuter att övertyga en professor om att du är en lämplig doktorand.
Citat:
Ursprungligen postat av
Klockan3
Även om BehindRayban är en mytoman och troll så har han en poäng i att på de flesta av KTH's fakulteter så är det inte svårt att få en doktorstjänst. De flesta vill helst ut i industrin och tjäna pengar, de som inte får något vettigt jobb börjar istället doktorera för att inte gå arbetslös. Exakt hur svårt går inte att säga då det är relativt få platser vi pratar om så det varierar otroligt mycket från år till år och beroende på vilket område du vill göra det inom.
1. Även om BehindRayban alltid har rätt så är han ett troll och en mytoman. Jag noterar förövrigt att ni smet från utmaningen samt att ni fått i uppdrag av moderatorn att studera verkligheten genom besök.
2. Det verkar som att KTH har pengar för att anställa alla sina studenter som doktorander ifall de skulle önska.