2013-09-07, 10:50
Medlem
av 100 ingenjörsstudenter kanske 2 har en tanke på att någon gång doktorera men vill ändå ut i industrin där lönen och utvecklingsmöjligheterna är betydligt bättre. Av dessa är 2 av 2 riktiga kufar.
Citera
2013-09-07, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tlagnoj
Det enda jag vet är att det är tokbrist på svenska doktorander efter V&V eftersom i princip alla väljer yrkeslivet. Tror man inte mig kan man gå förbi deras hus och glo på tavlan med bilder över anställda.

1. Det där låter lite anti-PK eller nästan rasistiskt. Men det finns väl inga svenska doktorander som inte antingen har blivit utsläppta från fängelset, är prostituerade eller annars springer runt med nitar,läder och punkfrisyrer.

2. Ett utmärkt experiment för ClintMcPants och Klockan3. Är de de enda ljusen i den mörka skogen måntro?

Citat:
Ursprungligen postat av ClintMcPants
Ja, jag tycker lite synd om honom. Man kan undra over vad det ar som hant som genererat den typ av villfarelser han verkar besvaras av.
Att det ar komparativt enkelt att fixa doktorandtjanst vid de flesta teknologiska fakulteterna ar dock helt korrekt som du sager. Relativt bra med forskningsmedel jamfort med t ex humaniora och samhallsvetenskaperna bidrar utover studenternas tendens att hamna i naringslivet till att minska konkurrensen.
Det ar dock valdigt viktigt att TS etablerar goda relationer till potentiella handledare eftersom de kan ha mycket stort inflytande nar det galler att mojliggora antagning och finansiering av doktorandstudierna.

1. BehindRayban och moderatorn föreslår experimentet "att gå dit och kolla" Så att ni fattar skillnaden på villfarelser och verklighet.

2. Vanligtvis så hamnar KTH studenter nuförtiden inte i Näringslivet utan i Täringslivet. Detta beror ju förstås på att lärarna inte kommer från just Näringslivet utan Täringslivet. Ingen KTH anställd har det senaste decenniet fått en tjänst i Näringslivet, däremot finns massvis i Täringslivet. (Täringslivet - staten och företag som bara finns för att äta skattepengar ur staten).

3. Det tar väl 5minuter att övertyga en professor om att du är en lämplig doktorand.

Citat:
Ursprungligen postat av Klockan3
Även om BehindRayban är en mytoman och troll så har han en poäng i att på de flesta av KTH's fakulteter så är det inte svårt att få en doktorstjänst. De flesta vill helst ut i industrin och tjäna pengar, de som inte får något vettigt jobb börjar istället doktorera för att inte gå arbetslös. Exakt hur svårt går inte att säga då det är relativt få platser vi pratar om så det varierar otroligt mycket från år till år och beroende på vilket område du vill göra det inom.

1. Även om BehindRayban alltid har rätt så är han ett troll och en mytoman. Jag noterar förövrigt att ni smet från utmaningen samt att ni fått i uppdrag av moderatorn att studera verkligheten genom besök.

2. Det verkar som att KTH har pengar för att anställa alla sina studenter som doktorander ifall de skulle önska.
Citera
2013-09-07, 17:12
Medlem
ClintMcPantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. BehindRayban och moderatorn föreslår experimentet "att gå dit och kolla" Så att ni fattar skillnaden på villfarelser och verklighet.

2. Vanligtvis så hamnar KTH studenter nuförtiden inte i Näringslivet utan i Täringslivet. Detta beror ju förstås på att lärarna inte kommer från just Näringslivet utan Täringslivet. Ingen KTH anställd har det senaste decenniet fått en tjänst i Näringslivet, däremot finns massvis i Täringslivet. (Täringslivet - staten och företag som bara finns för att äta skattepengar ur staten).

3. Det tar väl 5minuter att övertyga en professor om att du är en lämplig doktorand.
Jag har inget intresse att argumentera med nagon som har sadana grava storningar som du har. Det ar endast sloseri med min tid. Mitt enda intresse i denna trad ar att se till att rookies som TS far balanserad information.

TS: Det tar betydligt langre an 5 minuter i genomsnitt att overtyga en professor om att du ar en lamplig doktorand. Som handledare forvantas du jobba med en doktorand i manga ar och doktoranders misslyckanden reflekterar mycket negativt pa dig. Darfor valjer man ut doktorander med stor omsorg.
Citera
2013-09-07, 18:33
Medlem
Citat:
Jag har inget intresse att argumentera med nagon som har sadana grava storningar som du har. Det ar endast sloseri med min tid. Mitt enda intresse i denna trad ar att se till att rookies som TS far balanserad information.

TS: Det tar betydligt langre an 5 minuter i genomsnitt att overtyga en professor om att du ar en lamplig doktorand. Som handledare forvantas du jobba med en doktorand i manga ar och doktoranders misslyckanden reflekterar mycket negativt pa dig. Darfor valjer man ut doktorander med stor omsorg.

1. Du är ingen match för mig och föredrar att fylla TS med falsk information.

2. Det tar 5 minuter att övertyga professorn. ha en vanlig frisyr. Ta professorn i hand, buga lite artigt (eller nig) prata om något trevligt med professorn. Se till att professorn förstår att du är student på stället. Inom 5 minuter kommer du att få frågan ifall du vill doktorera.

3. Dig, sa du dig. Hahahaha. Så här är det, en handledare får de doktorander som de förtjänar. Väldigt många av KTHs professorer är mer kända för sina doktoranders misslyckanden än för sina egna succeer. Givetvis kommer inte en A-student som C-professorn lyckats fånga och förslava att producera någon A-avhandling utan snarare en D/E-avhandling. Vad en D/E-doktorand producerar för en C/D- professor som fångat denne vill man egentligen inte läsa även om "svininfluensan skapades av några missnöjda sådana som hämnd på vetenskapen för "fångsten".

4. Ifall du tror att doktorander väljs på några kriterier alls är du bra korkad. "Uppfyller kriterierna för högskolestudier, oftast". Är det enda kriterie som alla doktorander uppfyller.
Citera
2013-09-07, 20:17
Medlem
ClintMcPantss avatar
Citat:
1. Du är ingen match för mig och föredrar att fylla TS med falsk information.
Som sagt var har jag inget intresse av att debattera med dig. Den information jag ger TS ar inte falsk, hur desperat du an onskar att sa vore fallet. Uppenbarligen har nagot hant som helt forvridit din syn pa den svenska universitetsvarlden (samt KTH i synnerhet verkar det som) eftersom en stor del av dina asikter verkar vara helt avskilda fran verkligheten, vilket jag och ett antal andra papekat i flera sammanhang nar dessa amnen avhandlats och du valt att delge dina asikter.
Citera
2013-09-08, 13:52
Medlem
Citat:
Som sagt var har jag inget intresse av att debattera med dig. Den information jag ger TS ar inte falsk, hur desperat du an onskar att sa vore fallet. Uppenbarligen har nagot hant som helt forvridit din syn pa den svenska universitetsvarlden (samt KTH i synnerhet verkar det som) eftersom en stor del av dina asikter verkar vara helt avskilda fran verkligheten, vilket jag och ett antal andra papekat i flera sammanhang nar dessa amnen avhandlats och du valt att delge dina asikter.

1. Det är ju faktiskt som så att du ljuger. Givetvis kommer TS att få en doktorand tjänst på KTH, ifall han har IQ 75+ och inte lider av grava läs&skrivproblem.

2. Du, gör ett fältbesök på stället. Gå runt och titta in i de små cellerna där doktoranderna sitter, se dem i ögonen. Växla några ord.
Citera
2013-09-08, 14:07
Medlem
ClintMcPantss avatar
Citat:
1. Det är ju faktiskt som så att du ljuger. Givetvis kommer TS att få en doktorand tjänst på KTH, ifall han har IQ 75+ och inte lider av grava läs&skrivproblem.

2. Du, gör ett fältbesök på stället. Gå runt och titta in i de små cellerna där doktoranderna sitter, se dem i ögonen. Växla några ord.
Ha ha, ok. Din asikt ar noterad.
Citera
2013-09-14, 02:28
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
1. Det där låter lite anti-PK eller nästan rasistiskt. Men det finns väl inga svenska doktorander som inte antingen har blivit utsläppta från fängelset, är prostituerade eller annars springer runt med nitar,läder och punkfrisyrer.

Nej inte om man tänker efter, utländska doktorander försvinner i otroligt mycket högre grad till den utländska arbetsmarknaden och det handlar om en bransch där våra förhållanden och kunskapen som behövs är väldigt beroende på vår geografiska placering. Det är ett problem att vi inte får in svenska doktorander som är intresserade av att senare stanna i Sverige och vara yrkesverksamma.
Citera
2013-09-14, 03:49
Medlem
ClintMcPantss avatar
Citat:
Nej inte om man tänker efter, utländska doktorander försvinner i otroligt mycket högre grad till den utländska arbetsmarknaden och det handlar om en bransch där våra förhållanden och kunskapen som behövs är väldigt beroende på vår geografiska placering. Det är ett problem att vi inte får in svenska doktorander som är intresserade av att senare stanna i Sverige och vara yrkesverksamma.
Forskare ar i ganska hog grad villiga att flytta dit de basta arbetsforhallandena finns. Om svenska universitet kan erbjuda konkurrenskraftiga loner och forskningsmedel kommer man att kunna attrahera samt behalla hogpresterande doktorander (samt post-docs och professorer) oavsett nationalitet.
Citera
2013-09-30, 19:26
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Forskare ar i ganska hog grad villiga att flytta dit de basta arbetsforhallandena finns. Om svenska universitet kan erbjuda konkurrenskraftiga loner och forskningsmedel kommer man att kunna attrahera samt behalla hogpresterande doktorander (samt post-docs och professorer) oavsett nationalitet.

Syftade inte på människor som stannar i det akademiska utan som vandrar vidare ut i arbetslivet men sysslar med spjutspets.
Citera
2013-09-30, 21:47
Medlem
Bara for att klargora lite:
Pa KTH anstalls doktorander generellt efter en provtid pa runt halvaret. Da far den antagne bevisa formaga med projekt/forstudie. Runt 50% droppas darefter, innan de kvarvarande erbjuds en doktorandtjanst. Sa aven om man kan fjaska in sig med ratt stil etc, sa racker det inte speciellt langt.

Det sker for narvarande en forandring inom svenska hogskolor, mot en mer internationellt anpassad process. Det innebar mer artikelskrivande, mer teoretiserande, farre foretagskontakter etc, men också mer strukturerat urval da doktorander maste producera mer for att institutionen de tillhor ska se bra ut i utvarderingar. Inte allt av godo, men sa ar det. Sa andelen typer kanske bestar, men de lar arbeta desto hardare i framtiden.

Sedan ar det nog sa att stil och forhallning hos forskare skiljer sig fran studenter generellt. Vill man till MC/Pharma/storforetag sa ar man kanske inte sa intresserad av kunskapsskapande etc. Men valdigt stor andel fd studenter brukar langta tillbaks nar de arbetat nagra ar och sett hur slitsamt och ofta hjarnslott det ar, med en massa meningslosa moten etc.
Senast redigerad av 219 2013-09-30 kl. 21:57.
Citera
2013-09-30, 22:07
Medlem
ClintMcPantss avatar
Citat:
Syftade inte på människor som stannar i det akademiska utan som vandrar vidare ut i arbetslivet men sysslar med spjutspets.
Aven de brukar vara ganska flyttbenagna aven om de rakar vara svenska medborgare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in