Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2013-09-06, 01:20
Medlem
tolchockers avatar
Citat:
Anmäld till polisen för textinnehållet på “Vare Värt Det”.

I slutet av augusti polisanmäldes rapparen Näääk för hatbrott då han i låten “Vare Värt Det” uttrycker flera våldsförhärligande textrader gentemot kvinnor. Lisa Rydje som anmälde texten och dess författare säger till Nyheter24:

– Det är inte så att jag vill sätta Näääk och Nimo bakom lås och bom eller ge dem böter, det är inte alls det jag vill uppnå. Det som hänt hittills är mycket mer än jag trodde, och krävs det en anmälan för att problemet ska bli uppmärksammat kan jag gärna ta på mig att göra den anmälan.

Efter anmälan har det varit tyst från rap-duons sida – men idag tar Näääk till orda och skriver ett öppet brev via Facebook. Han meddelar även att låten kommer att plockas bort från Spotify och iTunes.

Saxat från lyricsen delen som skapat denna uppståndelse:
(OBS läs/hör gärna HELA texten innan du/ni kommenterar)
Citat:
..Nu ligger tjejen där gråter o skriker
Jag plockar fram en spliff tänder upp den när jag skiter
Precis Näääk har hjärta av is
Kanske nu hon ringer upp keffa polarna peace?
Men egentligen så ville jag bara ta hennes kropp
Dra ut i Årstaviken o begrava henne för gott
Bitch please
Var det värt det
Nu sitter jag påväg o stoppa gift i nått du äter
Dom här brudarna
Dom finns i varje stad
Skillnaden är nu har dom fått en egen ballad
Bitch please
Var det värt det..

Låten: http://www.youtube.com/watch?v=nfbhnrxyMPk
Full Lyrics: http://www.tunewiki.com/lyrics/n%C3%...e-v%C3%A4rt-de!

Och Näääken själv har svarat:
Citat:
Med anledning av det skrivits om låten “Vare värt de!”:
Jag måste bara börja med att säga att jag skrev “Vare värt de!” 2007, för nästan sju år sen, innan jag ens hade släppt min första skiva.
Jag var en väldigt mycket yngre person då och befann mig i en helt annan situation och hade ingen aning om att min musik skulle nå ut till så många människor. Sen kanske inte det är en ursäkt och sanningen är att jag kanske borde vetat bättre men vill ändå i efterhand att folk ska förstå hur jag tänkte för stunden.
Låten var visserligen aldrig menad att tolkas bokstavligt eller som nån sorts uppmaning, när jag skrev den ville jag fånga känslorna man känner efter att blivit grovt sviken i ett förhållande, känslor som inte alltid är rätt och bra men som man ändå kan känna utan att nånsin agera på dem.
Texten var, som den ofta är i rap, överdriven då jag självklart aldrig haft tankar på att begrava kvinnor i Årstaviken. …
Jag har alltid varit och kommer alltid att vara motståndare till alla sorters våld mot kvinnor, men jag inser idag att “Vare värt de!” är en låt som väldigt många kan missförstå och bli illa berörda av.
Då jag absolut inte vill att folk ska tro att jag står för våld i allmänhet, och speciellt inte mot kvinnor, så har jag bett skivbolaget som gav ut låten att plocka bort låten från Spotify och iTunes. Vill slutligen be alla som tagit illa upp om ursäkt, jag hoppas ni godtar min förklaring.
/Matar

Har det verkligen gått så långt att nu ska även musiken censureras och eventuellt tas bort?
Hur långt har Sverige kommit egentligen?

Kan man verkligen ta illa upp av låt som gjorde 7 år sedan som, tekniskt sätt, inte handlar om någon specifik utan är endast vara ett utlopp för sårade känslor av en ung kille som på den tiden inte visste han skulle bli så känd?

Varför just denna låt när de finns många andra låtar som är liknande, om inte värre?

Det är värsta är att hen som anmält,
fröken Lisa Rydje, verkar göra detta i "kvinnors!!" namn när det verkar klart och tydligt baserat på hennes kommentarer på FaceBook att hon gör det för sin egen skull.

https://www.facebook.com/LisaRydje

Samt denna kommentar från Kingsize Magazines FaceBook sida:

Lisa Rydje
Haha. Alla vita kränkta män som under dessa dagarna har sagt att jag aldrig kommer kunna förändra någonting.
Om jag skulle få välja skulle detta vara för bara er.
All respekt till Näääk för hans sätt att hantera situationen. Grymt imponerad!

Jag säger som någon på Fejjan kommenterade : Låt konsten vara fri.

Källa: http://www.kingsizemagazine.se/nyhet...itala-kanaler/
Citera
2013-09-06, 01:29
Medlem
Hirvis avatar
Håller med om att konsten ska vara fri och även om jag tycker artisten i fråga verkar näst-intill efterbliven så är det bara pinsamt att polisanmäla för en sån här text.

Men vissa har ju inget bättre för sig än att vara paragrafryttare och tro att samhället blir bättre genom att förtrycka allt som är normativt och tro att det kommer bli bra i slutändan.
Skapar bara en mer hätsk stämning, mer hat mot feminister och ännu högre suckar kring vad fokuset egentligen ligger på.
Citera
2013-09-06, 01:37
Medlem
Celenos avatar
Vi lever i ett märkligt land. Invånarna gratulerar varandra när de lyckas inskränka friheten.
Citera
2013-09-06, 01:41
Medlem
nnnipzs avatar
Tycker det är skamligt att dom inte står upp för sin egen text! Jag blir äcklad av hur PK detta land är.
Citera
2013-09-06, 01:43
Medlem
tolchockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nnnipz
Tycker det är skamligt att dom inte står upp för sin egen text! Jag blir äcklad av hur PK detta land är.

Jag håller med dig, men samtidigt blir de ju svårt när anmälan redan gått igenom och bollen är i rullning så att säga..
Speciellt när de gäller något så känsligt ämne som kvinnan & hatbrott i en tid som denna..
Citera
2013-09-06, 02:01
Medlem
Den typen av texter bli ju uppmärksammade - men att låtarna tas bort är vad jag vet rätt ovanligt, då tänker jag inte på Sverige i första hand utan hela hiphop-scenen.

Sist, vad jag vet om, så blev det uppmärksammat i media att både Lil Wayne och Rick Ross hade gjort varsin låt med texter som var för stötande, enligt dem. De båda förklarade sig och gav någon sorts ursäkt. Rick Ross meningar blev borttagna från låten men inte Lil Waynes. Rick Ross blev av med sin Reebok-sponsring och Lil Wayne med sin Mountain Dew-sponsring.

Det finns ju mängder med texter i samma grad, om inte värre i vissa fall. Vem eller vad för kön texten handlar om spelar självklart stor roll. Rappar någon om att de skjuter en ovetande niggah vid den lokala bensinstationen med nio skott är det mildare än om samma rappare sänker en ratchet hoe som anfaller honom med kniv.

Tycker det var fel av de Näääk och Nimo att ta bort låtarna från de olika sidorna då det trots allt är en väg som de som artist gick för att komma dit de är idag. För dem, personligen, så kanske det inte gör så mycket - de kanske hellre visar den goda viljan, men för dem som artister är det ju fel.

Jag jämför inte Näääk & Nimo med Picassos erfarenhet eller förmåga men det hade ju varit löjligt om Picasso hade slängt tavlor som inte andra tyckte om.

Har personligen endast hört en låt av herrarna, så jag vet inte så mycket om dem.
Citera
2013-09-06, 02:50
Medlem
E14s avatar
Amenshiet, hur löjliga får man vara? Klart man får överdriva och snacka mord i låtar. Som Eminem sa: "You shouldn't take lyrics so serious, it might be confusing
Just trying to seperate the truth from entertainment
It's stupid, ain't it? I get sick of trying to explain it "
Citera
2013-09-06, 04:10
Medlem
BaalZeBubs avatar
Intet ta musiken på allvar? Jo, man ska ta det på stort allvar. Det är så kallad 'gansta rap' och texterna hyllar attt vara gangster, att mörda och misshandla människor och begå allehanda brott. Detta är inte fantasier utan har en direkt motsvarighet i en gangster- och gängkultur. Rapmusiken hjälper till att sprida denna destruktiva kultur, i minst i olika förorter med utanförskap, världen över.

Denna kriminella kultur måste bekämpas. Att det finns människor som säger sig stå för andra värderingar, t ex journalister i svensk dagspress, som ändå hyllar de kriminella kulturyttringarna tyder på en oerhörd aningslöshet.
Citera
2013-09-06, 07:03
Medlem
wilts avatar
Vilket pissigt luder även om jag totalt struntar i någon som går omkring och kallar sig för Nääk. Tvättäkta rättshaverist som borde begravas i årstaviken.

Det är ju precis det här som är problemet med kvinnor. Enkelt vilseledda våp som tror att dom för "den goda kampen" men som egentligen bara förstör för alla andra. Finns oftast inget konsekvenstänk alls med dom där. Kritiskt tänkande lyser ofta med sin frånvaro.

Söndercurlade kärringjävlar som borde omyndigförklaras omedelbart när dom gör bort sig såhär. Då skulle man slippa Schyman, Ask och idiotluder som anmälaren här.

Sådär. Näthatat för idag? Jawohl.
Citera
2013-09-06, 10:43
Medlem
Resurrecteds avatar
Nån som vet hur det gick med anmälan mot Turteaterns pjäs för SCUM-manifestet? Där hävdade man också kulturfrihet för att kunna utöva pjäsen, men i det fallet riktades hatet mot männen istället.

http://genusnytt.wordpress.com/2011/...av-turteatern/
Citera
2013-09-06, 12:41
Medlem
tolchockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Intet ta musiken på allvar? Jo, man ska ta det på stort allvar. Det är så kallad 'gansta rap' och texterna hyllar attt vara gangster, att mörda och misshandla människor och begå allehanda brott. Detta är inte fantasier utan har en direkt motsvarighet i en gangster- och gängkultur. Rapmusiken hjälper till att sprida denna destruktiva kultur, i minst i olika förorter med utanförskap, världen över.

Denna kriminella kultur måste bekämpas. Att det finns människor som säger sig stå för andra värderingar, t ex journalister i svensk dagspress, som ändå hyllar de kriminella kulturyttringarna tyder på en oerhörd aningslöshet.

Jag kan förstå din poäng, och håller med dig till en viss gräns.
Anser själv att musiken som sagt är konst, och att konsten bör stå fri.
Som någon annan sa det var inte som Picasso skulle slängt en av sina tavlor bara för att någon inte tyckte om de eller kände sig "kränkt av den just DEN blå nyansen" exempelvis, men å andra sidan romantiserar inte Picasso kriminalitet och dylikt.

Dilemmat som uppstår då är var går gränsen för vad som känns kränkande,
var går gränsen vad som bör och inte bör censureras?

Ska jag nu anmäla t.ex.Björn Rosenström för att jag tycker hans texter om kvinnor är objektifierande?

(Från FaceBook)

Lisa Rydje
för 4 timmar sedan
Vaknar med fyra missade samtal från Sveriges Radio. Ska vara där om 1h. Mer info om det senare. GODMORGON!

Är det bara jag som stör mig så enormt på att detta nu kommer bli väääärsta grejen,
och tjejen verkar bara göra de för sin "egen vinnings" skull?
Citera
2013-09-06, 13:20
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tolchocker
Jag kan förstå din poäng, och håller med dig till en viss gräns.
Anser själv att musiken som sagt är konst, och att konsten bör stå fri.
Som någon annan sa det var inte som Picasso skulle slängt en av sina tavlor bara för att någon inte tyckte om de eller kände sig "kränkt av den just DEN blå nyansen" exempelvis, men å andra sidan romantiserar inte Picasso kriminalitet och dylikt.

Dilemmat som uppstår då är var går gränsen för vad som känns kränkande,
var går gränsen vad som bör och inte bör censureras?

Ska jag nu anmäla t.ex.Björn Rosenström för att jag tycker hans texter om kvinnor är objektifierande?

(Från FaceBook)

Lisa Rydje
för 4 timmar sedan
Vaknar med fyra missade samtal från Sveriges Radio. Ska vara där om 1h. Mer info om det senare. GODMORGON!

Är det bara jag som stör mig så enormt på att detta nu kommer bli väääärsta grejen,
och tjejen verkar bara göra de för sin "egen vinnings" skull?

Ja, de flesta mår bara bra av att bli mer kränkta.

Det finns egentligen ingen lag som säger att man ska få vara okränkt. Och givetvis ska ingen lagstiftning se till att människor får gå omkring i sina egna små inskränkta bubblor, utan att någon häcklar deras idiotiska religioner.

På samma sätt ska man inte behöva gå omkring och hålla för sig själv om man tycker något är skit. Som gansta rap. Vill Nääk och Nimo slå tjejer får de stå för det, som de kräk de är.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in