2013-09-06, 00:26
Medlem
Pumbass avatar
Hej!

Bytte nyligen ut mitt moderkort, dock mot ett likadant nytt. Vad jag har förstått så ska inte moderkortet påverka mjukvaran och minnet osv på datorn och jag hade ju kvar alla filer och så vidare men nu har vissa spel och program slutat samarbeta och vill inte starta (det handlar alltid om att de rakt av inte vill starta, inte att de krashar eller dylikt), trots att jag aldrig haft dessa problem tidigare innan bytet. Jag undrar då vad som kan påverkas när man byter moderkort och eventuella lösningar till mitt problem.

Ominstallationer och diverse försök att fixa programmen i sig har gjorts!

Tack på förhand!

EDIT: Kan vara nämnvärt att det är en laptop. Krävs mer information är det bara hojta till!
ADMIN: Osäker om tråden främst är relaterat till hård- eller mjukvara och kan därför vara felplacerad.
Citera
2013-09-06, 06:09
Medlem
christerys avatar
Mja, om OSet överlevt så får du väl bita i det sura äpplet och avinstallera+manuellt radera den mjukvara som inte fungerar. Dra in den om igen. Avinstallationen tar inte bort allt.

Men innan det, är det så att enheter (ljud/bild/USB) som krävs inte funkar så gräv där istället.

Du ger inte mycket info om vad för program (spel kanske har sitt favvografikkort som du råkat byta) som inte fungerar, men är det excel så är det bara riva ur och installera om - är det skype så kan problemet (kanske) vara en ljud/bildenhet som inte vill vara med. Låter långsökt även det, men datorer är ibland lite kinkiga.
Citera
2013-09-06, 08:18
Moderator
Arne.Ankas avatar
Gått igenom bios/uefi?
Citera
2013-09-06, 10:02
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Har du uppgraderat BIOS??

Det kan vara skillnader även på "samma" moderkort, dvs, att de är av olika versioner.. då kan biosuppgradering krävas samt ev. uppdatering av drivrutiner..

I värsta fall, säkerhetskopiera de filer du önskar spara, Ladda ner korrekta drivrutiner från tillverkarens webbplats, Spara dessa på USB-pinne etc. och installera om genom att i installationens inledning välja Avancerat när det visas, radera tidigare partitioner och skapa ny, alternativt kör ominstallationen som sker via knapptryck för att "återställa Windows".
Citera
2013-09-06, 12:58
Medlem
Pumbass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Gått igenom bios/uefi?

Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Har du uppgraderat BIOS??

Det kan vara skillnader även på "samma" moderkort, dvs, att de är av olika versioner.. då kan biosuppgradering krävas samt ev. uppdatering av drivrutiner..

I värsta fall, säkerhetskopiera de filer du önskar spara, Ladda ner korrekta drivrutiner från tillverkarens webbplats, Spara dessa på USB-pinne etc. och installera om genom att i installationens inledning välja Avancerat när det visas, radera tidigare partitioner och skapa ny, alternativt kör ominstallationen som sker via knapptryck för att "återställa Windows".
Hur gör jag detta?
Kan detta stämma?

EDIT: Har frågat en kompis med likadan dator och han har version A17 medans jag har A14 på BIOS version så kommer testa uppdatera detta så fort jag kommer hem. Återkommer med resultat!
Senast redigerad av Pumbas 2013-09-06 kl. 13:12.
Citera
2013-09-06, 13:54
Medlem
Pumbass avatar
Okej, har nu uppdaterat BIOS utan resultat. Ska jag rakt av köra en full reset på datorn? Finns det andra saker jag kan prova?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in