2013-09-05, 20:44
Medlem
Kånkels avatar
Hej!
Jag har nyss skaffat en HP-laptop med förinstallerat win 8. Jag har en skiva med win 7 och vill kunna installera det på min dator, men lyckas inte. När jag kör "boot from CD/DVD" går det bra till en början, men när jag ska välja vilken hårddisk jag ska installera OS på går det inte att välja ett enda alternativ. Kan det vara att min dator inte har drivrutiner för win 7 och hur skaffar jag då det. Tror ni att det är något annat som är fel.

Tack på förhand.
Citera
2013-09-05, 21:09
Medlem
avestas avatar
Formatera hårddisken som win8 ligger på och försök igen
Citera
2013-09-05, 21:10
Medlem
Kånkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avesta
Men hjälper det tror du? Datorn är ju helt ny.
Citera
2013-09-05, 21:37
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Kolla först hos tillverkaren så det finns drivrutiner till win7 för modellen.
Det låter som att du behöver drivrutiner till controllerkortet för hårddisken.
Citera
2013-09-05, 21:50
Medlem
Andreasvbs avatar
Vad är fel på Windows 8, enligt dig?

En del tar inte reda på hur man ska använda något och tror det är sämre bara för att det ser främmande ut när det är många förbättrade funktioner och det vanliga skrivbodet är kvar.

Lösningen är inte alltid att nedgradera.
Citera
2013-09-05, 21:51
Medlem
Skadat godss avatar
Om du har HDD/hårddisk så plocka ur den och lägg undan den. Smidigt att återvända till Win8 i framtiden då du antagligen vill det då Köp en SSD och installera Win7 på, grym prestandaboost med SSD.

Om du redan har SSD i din nya dator så se till att bränna ut DVD-skivor så att du kan återställa ditt original-OS senare i livet.

Prova att lägga över Win7-installationsDVDn till USB och installera via det istället.
Ev kan det även vara någon inställning i BIOS som strular för dig. Googla din datormodell och se hur andra har löst det.

Citat:
Ursprungligen postat av avesta
Senast redigerad av Skadat gods 2013-09-05 kl. 21:56.
Citera
2013-09-05, 23:33
Medlem
Polyklorfenols avatar
Jag vill bara varna lite, efter att ha sett skräckexempel på de som sopat rent sina nya Windows 8-bestyckade laptops, för att upptäcka att tillverkaren inte har drivrutiner för Windows 7.

Ladda ner Start Menu 8 eller liknande, så får du i princip samma funktionalitet som Windows 7, fast med den säkrare kärna som Windows 8 har.
Citera
2013-09-06, 00:13
Medlem
Skadat godss avatar
Man bör även känna till att spel i Win8 funkar lite hipp som happ fortfarande, ganska mycket lotto över det hela tyvärr. Ett Win-OS brukar väl komma någorlunda i ordning efter SP1, och ännu bättre vid SP2 (om det nu blir nåt SP2 till 8:an).
Citera
2013-09-06, 10:10
Medlem
Pajkanons avatar
Kom ihåg att du har uefi BIOS o då måste hitta en Windows 7 guide för uefi :P

Detta innebär bara att man måste flytta runt lite filer på USB stickan eller CD Skivan som du installerar med
Citera
2013-09-06, 10:43
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajkanon
Kom ihåg att du har uefi BIOS o då måste hitta en Windows 7 guide för uefi :P

Detta innebär bara att man måste flytta runt lite filer på USB stickan eller CD Skivan som du installerar med
Eller också stänga av UEFI i BIOS, tror att det valet finns i de flesta burkar.
Citera
2013-09-06, 11:52
Medlem
Pajkanons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Eller också stänga av UEFI i BIOS, tror att det valet finns i de flesta burkar.

Är ju onödigt
Citera
2013-09-12, 22:14
Medlem
Kånkels avatar
Tack för svaren.
Jag gjorde som så att jag laddade ner en startmeny (windows 7-tema) istället. På så sätt kan jag samtidigt lära mig win 8.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in