2005-06-27, 14:51
Medlem
Mysonoxens avatar
Har på senaste tiden blivit mer och mer fascinerad av att prova olika årgångar Bordeauxvin och tänkte pejla av med er som delar mitt intresse för ädla drycker vilka era favoriter är.

Sedan är det kul att höra vilka som föredrar äldre årgångar och vilka som gillar att dricka sina viner unga.

Personligen kan jag finna ett ungt vin tilltalande som t.ex. Château Margaux 1990 som jag avnjutit vid ett antal tillfällen. Fick prova deras 2004 och 2003 på slottet nu i veckan, mycket goda men jag är för grön på att bedöma så unga viner, lämnar sånt till min bror i branschen.

De årgångar jag mest uppskattar nu är 1945, 1949 och 1961 av vilka jag fått förmånen att prova ett antal olika producenters viner.
Citera
2005-06-27, 16:10
Medlem
FNGs avatar
Nu har jag då tyvärr inte provat några enorma mängder riktigt gamla årgångar

Men låt mig först få grattulera till att ha provat några av de "bästa" årgångarna som producerats i bordeaux, speciellt årgång 1961 och 1945 klassas ju som brillianta i just Bordeaux. Främst på västra stranden.

Där jag kan bidra med input är främst från 1970 och framåt egentligen. då många av de äldre viner som jag provat inte har varit till 100% korrekta, här kommer några som varit värda att memorera:

Ch. Mouton-Rotschild -70: Väldigt härlig och mogen.
Ch. Palmer (mgn) -55: bra men på väg att nedåt, klarar inte någon speciell lagring.

1982: Ch. Petrus, Ch. Mouton Rothschild, Ch. Latour, Ch. Lafitte, Ch. Margaux, Ch. Haut-Brion: Alla är fantastisk unga och kan och ska ligga i runt 30 år till innan de öppnar upp sig. Annars rekommenderas dekantering i minst 3-5 timmar.

1983: Ch Palmer. Lysande Merlotår och Ch. Palmer som blandades av (om jag inte minns fel) 75% merlot detta år är ett lysande vin att dricka nu, en av de absolut bästa -83:orna

1985: Ch. Margaux och Ch. Palmer är båda fantastiska att dricka nu mer ett par timmars dekantering, men speciellt Margauxen ska ligga flera år till.

1986: Ch. Mouton-Rothschild, Ch. Leoville Las Casses, Ch. Margaux, Ch. Latour Alla dessa är även de fatastiska och ska ligga länge! Här känner man verkligen skillnaderna mot föregående år som var ett betydligt bättre Merlot år.

88,89,90 Alla de stora producerade lysande viner, men mina favvisar är nog faktiskt Latour och Lafitte.

Senare årgångar jag provat har väl egentligen varit mest Mouton-Rothschild så jag har inte så mycket annat att bidra med. Vad som är intressant dock är hur de senaste åren har sett en utveckling till att Bordeauxvinerna är mer "moderniserade" de klarar av att drickas direkt, ett exempel kan vara årgångarna 99, 00 och 01 som alla var fantastiska att dricka utan dekantering precis när de släpptes, speciellt 1999 fortsätter att vara fantastisk trevlig än idag!

Mvh

//FNG
Citera
2005-06-27, 17:09
Medlem
Ballonggrevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNG
....
Där jag kan bidra med input är främst från 1970 och framåt egentligen. då många av de äldre viner som jag provat inte har varit till 100% korrekta, här kommer några som varit värda att memorera:

....

1983: Ch Palmer. Lysande Merlotår och Ch. Palmer som blandades av (om jag inte minns fel) 75% merlot detta år är ett lysande vin att dricka nu, en av de absolut bästa -83rna

Petrus 1970 är ett tokbra vin. Alla, säger alla, hår på kroppen reste sig när jag drack denna dröm.

1959 Haut-Brion ligger inte långt efter på ståpäls-skalan.

1983 Câteau Palmer är en blend av 41% merlot, 53% cabernet sauvignon, 4% cabernet franc, 2% petit verdot. Kan inte påminna mig en så hög andel som 75% av merlot. Alter Ego de Palmer brukar ha en högre andel merlot, exempelvis 1999 med 77%.
Citera
2005-06-27, 19:50
Medlem
Egentligen så smakar alla likadant men det vill ni inte erkänna
Citera
2005-06-27, 20:25
Medlem
Ballonggrevens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zaphiren
Egentligen så smakar alla likadant men det vill ni inte erkänna

Äntligen! Någon som drog fram sanningen i ljuset. Vilken lättnad! Nu slipper jag fortsätta leva en lögn.
Citera
2005-06-27, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballonggreven
Äntligen! Någon som drog fram sanningen i ljuset. Vilken lättnad! Nu slipper jag fortsätta leva en lögn.
Citera
2005-06-30, 20:05
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FNG
Men låt mig först få grattulera till att ha provat några av de "bästa" årgångarna som producerats i bordeaux, speciellt årgång 1961 och 1945 klassas ju som brillianta i just Bordeaux. Främst på västra stranden.

Ch. Mouton-Rotschild -70: Väldigt härlig och mogen.
Ch. Palmer (mgn) -55: bra men på väg att nedåt, klarar inte någon speciell lagring.

1982: Ch. Petrus, Ch. Mouton Rothschild, Ch. Latour, Ch. Lafitte, Ch. Margaux, Ch. Haut-Brion: Alla är fantastisk unga och kan och ska ligga i runt 30 år till innan de öppnar upp sig. Annars rekommenderas dekantering i minst 3-5 timmar.

1983: Ch Palmer. Lysande Merlotår och Ch. Palmer som blandades av (om jag inte minns fel) 75% merlot detta år är ett lysande vin att dricka nu, en av de absolut bästa -83rna

1985: Ch. Margaux och Ch. Palmer är båda fantastiska att dricka nu mer ett par timmars dekantering, men speciellt Margauxen ska ligga flera år till.

1986: Ch. Mouton-Rothschild, Ch. Leoville Las Casses, Ch. Margaux, Ch. Latour Alla dessa är även de fatastiska och ska ligga länge! Här känner man verkligen skillnaderna mot föregående år som var ett betydligt bättre Merlot år.

88,89,90 Alla de stora producerade lysande viner, men mina favvisar är nog faktiskt Latour och Lafitte.

Senare årgångar jag provat har väl egentligen varit mest Mouton-Rothschild så jag har inte så mycket annat att bidra med. Vad som är intressant dock är hur de senaste åren har sett en utveckling till att Bordeauxvinerna är mer "moderniserade" de klarar av att drickas direkt, ett exempel kan vara årgångarna 99, 00 och 01 som alla var fantastiska att dricka utan dekantering precis när de släpptes, speciellt 1999 fortsätter att vara fantastisk trevlig än idag!

Mvh

//FNG

Tackar! Även högra starnden lyckades utmärkt '45 och '61. drack en '45 La Conseillante för icke så länge sedan, ett mycket utsökt vin fortfarande med otroligt ungdomlig kraft efter över 50 år. '61:ans Pomeroler är också goda och Cheval Blancs '61:a är utsökt även om inte St. Emilion i synnerhet hämtat sig från den svåra frosten 1956 som ödelade vinstockarna.

Jag håller definitivt med om din uppfattning om 80-talet. Det var definitivt det bästa decenniet sedan 40-talet som gav oss 45, 47, 48 (tokunderskattad) och 49, kanske kan det bara jämföras med 20-talet...

Vad gäller 1982' s ungdom drack jag häromdagen just en Haut-Brion som mycket märkligt nog hade en nära nog purpurfärgad ton i kanten då jag lutade glaset, så här kan vi verkligen snacka unga viner trots år på nacken...

...och gillade du Palmers fantastiska '83:a så måste du bara testa "grannen" Château Margaux från detta år. Personligen håller jag inte med Robert Parker då han sätter '82: ans Margaux framför '83:an. Om man kan definiera elegans i ett glas är detta vin en stark kandidat!

'86:ans Léoville har jag ännu icke hunnit med så man tackar verkligen för tipsat!!!

Härligt att se att så många vinintresserade människor dykt upp på FB nu förresten.
Citera
2005-06-30, 20:07
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballonggreven
Petrus 1970 är ett tokbra vin. Alla, säger alla, hår på kroppen reste sig när jag drack denna dröm.

1959 Haut-Brion ligger inte långt efter på ståpäls-skalan.

1983 Câteau Palmer är en blend av 41% merlot, 53% cabernet sauvignon, 4% cabernet franc, 2% petit verdot. Kan inte påminna mig en så hög andel som 75% av merlot. Alter Ego de Palmer brukar ha en högre andel merlot, exempelvis 1999 med 77%.

Pétrus '70 Ännu ett tips man tackar för. Men att komma över den pavan utan att göra över med en och en halv månadslön blir tufft.
Jag minns ännu då jag inhandlade en 1986: ans Pétrus för "futtiga" 600 spänn pavan. tror det var 1993/94 om jag icke missminner mig...
Citera
2005-12-14, 22:00
Medlem
Singapore Slims avatar
Jag har fått en låda Bordeauxvin i present av min svärfar, då jag itne är någon kännare av dessa viner har jag en fråga till de kunniga näsor och gommar som frekventerat tråden tidigare...

Vinet i fråga är Château Margaux -90 och av trådens första inlägg tycker jag mig kunna utläsa att vinet funkar att dricka nu men vinner på lite längre lagring. Var ju visserligen ett gäng flaskor i lådan så jag skulle ju kunna testa och bedöma själv men jag undrar ändå hur länge de, generellt sett bör lagras?

Alltså, bör man vänta till det (ännu ofödda) barnets konfirmation eller funkar det lika bra att servera det till lammet nu på nyårsafton?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in