Men låt mig först få grattulera till att ha provat några av de "bästa" årgångarna som producerats i bordeaux, speciellt årgång 1961 och 1945 klassas ju som brillianta i just Bordeaux. Främst på västra stranden.
Där jag kan bidra med input är främst från 1970 och framåt egentligen. då många av de äldre viner som jag provat inte har varit till 100% korrekta, här kommer några som varit värda att memorera:
Ch. Mouton-Rotschild -70: Väldigt härlig och mogen.
Ch. Palmer (mgn) -55: bra men på väg att nedåt, klarar inte någon speciell lagring.
1982: Ch. Petrus, Ch. Mouton Rothschild, Ch. Latour, Ch. Lafitte, Ch. Margaux, Ch. Haut-Brion: Alla är fantastisk unga och kan och ska ligga i runt 30 år till innan de öppnar upp sig. Annars rekommenderas dekantering i minst 3-5 timmar.
1983: Ch Palmer. Lysande Merlotår och Ch. Palmer som blandades av (om jag inte minns fel) 75% merlot detta år är ett lysande vin att dricka nu, en av de absolut bästa -83

rna
1985: Ch. Margaux och Ch. Palmer är båda fantastiska att dricka nu mer ett par timmars dekantering, men speciellt Margauxen ska ligga flera år till.
1986: Ch. Mouton-Rothschild, Ch. Leoville Las Casses, Ch. Margaux, Ch. Latour Alla dessa är även de fatastiska och ska ligga länge! Här känner man verkligen skillnaderna mot föregående år som var ett betydligt bättre Merlot år.
88,89,90 Alla de stora producerade lysande viner, men mina favvisar är nog faktiskt Latour och Lafitte.
Senare årgångar jag provat har väl egentligen varit mest Mouton-Rothschild så jag har inte så mycket annat att bidra med. Vad som är intressant dock är hur de senaste åren har sett en utveckling till att Bordeauxvinerna är mer "moderniserade" de klarar av att drickas direkt, ett exempel kan vara årgångarna 99, 00 och 01 som alla var fantastiska att dricka utan dekantering precis när de släpptes, speciellt 1999 fortsätter att vara fantastisk trevlig än idag!
Mvh
//FNG