• 1
  • 2
2013-09-05, 16:02
Medlem
apan76s avatar
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.as...icleId=7835929

Citat:
Ursprungligen postat av NSD
Båda bränderna i Kårhuset var anlagda. Nu jagar polisen en misstänkt pyroman.

P-O Andersson, kriminalkommissarie, uppger att polisens tekniker nu hittat fynd som slår fast att de båda bränderna på fjärde och åttonde våningen var anlagda.

– Vi är övertygade om att bränderna är anlagda, säger han.

– De här bränderna har inte startat av sig själva.

Polisen ska nu knacka dörr bland studenterna för att få fram mer information om händelserna. P-O Andersson uppmanar alla som har gjort iakttagelser att höra av sig till polisen på 11414.

Ingen misstänkt

Ett vanligt mönster vid pyromani är att gärningsman stannar i anslutning till branden för att få se det kaos som uppstår.

P-O Andersson uppger att polisen har dokumenterat omgivningarna på grund av detta.

– Vi har dokumenterat saker och ting på plats, säger han.

Det finns däremot ingen misstänkt gärningsman ännu.

Två bränder i samma byggnad på 2 dagar och bara några dagar innan dess brann det ordentligt i en annan byggnad med studentlägenheter. Otroligt läskigt med denna typen av brott, någon som vet något?
Citera
2013-09-05, 16:07
Medlem
Fruktlimpas avatar
Bor i Luleå men en bra bit ifrån studentlägenheterna, dock har jag en vän som bor i närheten, ska fråga henne om hon vet något om det.
Skulle även ha varit lite intressant att traska dit någon gång mot kvällen och hålla utkik. Synd bara att jag mest troligt hade blivit tagen själv som misstänkt.

Det pratas om två bränder, en på fjärde våningen och en på åttonde våningen.
En startade i ett torkskåp och den andra i ett kök i en lägenhet.

Så jag undrar då, hur kom GM in i lägenheten på fjärde våningen och startade en brand? Båda anses ju vara anlagda så då måste ju ägaren av lägenheten veta vem GM är.

Eller har jag missat något?
Senast redigerad av Fruktlimpa 2013-09-05 kl. 16:25.
Citera
2013-09-05, 16:41
Medlem
Luskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fruktlimpa
Bor i Luleå men en bra bit ifrån studentlägenheterna, dock har jag en vän som bor i närheten, ska fråga henne om hon vet något om det.
Skulle även ha varit lite intressant att traska dit någon gång mot kvällen och hålla utkik. Synd bara att jag mest troligt hade blivit tagen själv som misstänkt.

Så jag undrar då, hur kom GM in i lägenheten på fjärde våningen och startade en brand? Båda anses ju vara anlagda så då måste ju ägaren av lägenheten veta vem GM är.

Brand 1, Lördag (kallkällan): Startade enligt rykten i ett kök hos en student som skulle laga mat på fyllan men somnat.

Brand 2, Tisdag (kårhuset, v.8): Startade enligt uppgifter från NSD (samt från studenter som bor i huset) i en mangel i en tvättstuga. Dem trodde då det var ett elfel och slängde ut alla manglar samma kväll!

Brand 3, Onsdag (Kårhuset v.4): Även denna brand startade i en tvättstuga men denna gång i ett torkskåp. Notera att alla manglar var avlägsnade vid denna tidpunkt.

---

Troligtvis var brand 1 en olycka som triggade detta beteende hos pyromanen som därefter försökte bränna ner kårhuset.

En annan teori är ju att pyromanen även ligger bakom brand 1 men den känns mindre trolig då branden startade inne en lägenhet (förvisso olåst).

Att ta sig in i kårhuset är nog inga problem trots kod. Det är ju bara att vänta på att någon annan går in.
Citera
2013-09-05, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fruktlimpa

Branden på åttonde våningen (och även den på fjärde), började i ett allrum där studenter delar kök och tvättstuga. Förmodligen har ingen i husen eget kök, utan de delar sannolikt med andra. Att GM själv är student och sannolikt själv bor i studentbostäderna är det nog rätt låga odds på.
Citera
2013-09-05, 16:46
Medlem
Torps avatar
Vilket jävla ofog att göra detta i början av läsåret också, som att inte nya studenter har det svårt som det är med att komma in i en ny fas i livet.
Citera
2013-09-05, 17:11
Medlem
Ironghosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jenlov
Branden på åttonde våningen (och även den på fjärde), började i ett allrum där studenter delar kök och tvättstuga. Förmodligen har ingen i husen eget kök, utan de delar sannolikt med andra. Att GM själv är student och sannolikt själv bor i studentbostäderna är det nog rätt låga odds på.

Alla lägenheter har egen kokplatta och lite kyl med frysfack. Men precis som du skriver används de stora köken av alla som bor i korridorerna.
Citera
2013-09-05, 18:24
Medlem
waste0ftimes avatar
I vintras så brann det även i studentbostäderna som lulebo har kallat porsögården.

Har för mig att den branden också blev klassad som anlagd brand.
Citera
2013-09-05, 18:27
Medlem
Var det inte en ung tjej som dömdes för ett par mordbränder i ett studentområde norröver för något/några år sedan?
Utländsk härkomst, eventuellt var hon ensamkommande.
Någon som minns?
Citera
2013-09-05, 18:29
Medlem
Luskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av waste0ftime
I vintras så brann det även i studentbostäderna som lulebo har kallat porsögården.

Har för mig att den branden också blev klassad som anlagd brand.

Det var i samband med att ett gäng från Chalmers var på besök, lappfejden. Dessa vidriga människor bodde då bland annat i det huset som brann. Uppenbart att det var någon av dom som anlade branden. Såvitt jag vet så fick aldrig polisen fast någon.
Citera
2013-09-05, 18:42
Medlem
Krasigts avatar
Vi blev informerade igår att det var ett gammalt torkskåp som hade börjat brinna i något av de senare tillfällena, dvs den andra eller tredje gången.
Citera
2013-09-05, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luskan
Det var i samband med att ett gäng från Chalmers var på besök, lappfejden. Dessa vidriga människor bodde då bland annat i det huset som brann. Uppenbart att det var någon av dom som anlade branden. Såvitt jag vet så fick aldrig polisen fast någon.

Kan intyga då jag själv deltog i denna bravad, att de som bodde på Porsögården 26 flyttade ut dagen innan branden. Samt att polisen kom fram till att det var en olycka, någon hade glömt något på spisen.
Och innan du säger att det är omöjligt så har jag själv vart boende på en av porsögårdarna, och detta hände ständigt.

Ang bränderna på Kårhuset så tror jag faktiskt att det är en av de som blev hemlösa i klintbranden och saknade hemförsäkring. Tror dom försöker få polisen att klassificera klint som mordbrand, för att få ut skadestånd.
Citera
2013-09-05, 18:50
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luskan
D6 säger att man inte ska skylla på dom. Det var ett gäng (har glömt vad den kåren hette), men de blev bannlysta av andra anledningar. Självklart kan man spekulera, men det finns ju faktiskt inga bevis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in