Citat:
Ursprungligen postat av
presidenta
Det är väl rimligtvis Sverige som rikaste land som ska ge bort sina tomma bostäder på tillfälliga bidrag till mat och hygien.
Jag kan inte se att jag skulle ha något slags moralisk förpliktelse att på något sätt alls ställa tillrätta eller dämpa verkningarna av problem som jag inte har orsakat. Jag skall inte betala pengar eller avstå min egendom när jag inte har begått någon oförrätt. Anklagar du mig för att ha startat inbördeskrig i Syrien? Jag har aldrig ens satt min fot där. Du borde ha anklagat Saudi-Arabien, där ju den wahabbism som IS omhuldar uppstod och är statsreligion och lag.
Statsskicket och tillståndet i ett land är en effekt av -- för att inte säga uttryck för -- värderingar, moral, etik och kultur hos invånarna i landet. De har det som de har det därför att de är som de är. Vi har här en ström av personer som flyr från dysfunktionella länder, varav en påtaglig stor andel tycks vara länder och områden som genomsyras av islam. Det de egentligen flyr från, är sig själva och sin egen dysfunktionella kultur. Det löser inte problemet att flytta på det. Det bara sprider cancern. De är som metastaser.
Men för all del finns det undantag:
För en tid sedan blev en afghansk man nästan lynchad på en flyktingförläggning i Tyskland. Upprinnelsen var att han hade rivit sönder en koran och slängt sidorna i toaletten. Han måste ha sett ljuset. Han måste ha insett det grundläggande problemet. Denne man, kan jag upplåta gäststugan till. De som försökte lyncha honom, kan däremot dra åt helvete.