2015-11-10, 17:39
Medlem
presidentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Jag tror tillomed Gamle Ohly och Sjöstedt sitter på varsin sommarstuga som de inte gärna gör sig av med. Näe, någonstans måste gränsen gå och just vid sommarstugan är min gräns.
Och om Migrationsverket betalar marknadshyror för att hyra dessa tomma stugor för att rädda liv? Eller kanske t.om. flyktingarna själva kan betala hyran (med besparade pengar) när deras stater kollapsar ytterligare pga all "brain-drain" och åtstramning.
Citera
2015-11-10, 17:46
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av presidenta
Det enda du sa är "att vi arbetat hårt" - men vi har också haft tur i.om. att uppfinnare (såsom Alfred Nobel) föddes här (istället för i Norge), och att vi geografiskt ligger på en plats skonad från krig. Vi har haft mycket tur. Du kan hitta andra nationer där befolkningen "jobbat hårt", och med ditt resonemang ska man ju ge från de rika som "jobbat hårt" till de fattiga (t.ex. polackerna) som "jobbat hårt också".

Geografi och annan tur har gjort Sverige rikt idag, likaså har beslutsmakare som du aldrig träffat och som antagligen skulle ogilla din ignorans/outbildning.

Skitprat. Det är det naturliga urvalet som format svenskarna till ett arbetsamt och dugligt folk, inte tur. Dessutom är det DU som är svaret skyldig till varför importfolk skulle ha förtjänat svenskars egendom mer än svenskar. Vad exakt är det för kvalifikationer dessa skulle ha som berättigar dem till det som rätteligen är vårt? För att de lyckats våldta x antal getter och småflickor i sina hemländer? Eller tycker du helt enkelt bara synd om dem för att de är komplett odugliga på att skapa något annat än kaos?
Citera
2015-11-10, 17:52
Medlem
Skriuws avatar
Citat:
Jag visste att du var knäpp på något sätt från dina andra inlägg, men nu fick jag det svart på vitt: du tror inte Sverige är rikare/fattigare än något annat land på jorden. Alla länder är alltså lika rika enligt dig.

Jag har rest och sett fattigdom, och jag vet att dessa fattiga kommer komma till Sverige oavsett om vi ger dem bidrag eller inte. Och det är för att vi är rika.
Ja att du rest med tunnelbanan i stockholm tvivlar jag inte alls på, globetrottermössan du satte på dig nu är humor i min smak, det kan jag erkänna. Men lite mer finess och kreativitet får du komma med om du vill fortsätta leka dock.

Ett lands rikedomar beror självklart på hur dess naturtillgångar utnyttjas och hur dess statsapparat sköts, samt hur befolkningen utbildas, inget annat.
Citera
2015-11-10, 17:58
Medlem
Skriuws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Jag tror tillomed Gamle Ohly och Sjöstedt sitter på varsin sommarstuga som de inte gärna gör sig av med. Näe, någonstans måste gränsen gå och just vid sommarstugan är min gräns.
Vid ett sådant scenario så tror jag nog de gamle stasiagententerna får sina byggen klassade som ryska ambassader eller liknande

Sommarstugorna sitter nog säkert men något måste dom ta, blir väl att åldringsvården och hemtjänsten får order om att börja med mirakelkuren morfin och flunitrazepam till alla vårdtagare.
Citera
2015-11-10, 18:20
Medlem
Citat:
Det är väl rimligtvis Sverige som rikaste land som ska ge bort sina tomma bostäder på tillfälliga bidrag till mat och hygien.

Jag kan inte se att jag skulle ha något slags moralisk förpliktelse att på något sätt alls ställa tillrätta eller dämpa verkningarna av problem som jag inte har orsakat. Jag skall inte betala pengar eller avstå min egendom när jag inte har begått någon oförrätt. Anklagar du mig för att ha startat inbördeskrig i Syrien? Jag har aldrig ens satt min fot där. Du borde ha anklagat Saudi-Arabien, där ju den wahabbism som IS omhuldar uppstod och är statsreligion och lag.

Statsskicket och tillståndet i ett land är en effekt av -- för att inte säga uttryck för -- värderingar, moral, etik och kultur hos invånarna i landet. De har det som de har det därför att de är som de är. Vi har här en ström av personer som flyr från dysfunktionella länder, varav en påtaglig stor andel tycks vara länder och områden som genomsyras av islam. Det de egentligen flyr från, är sig själva och sin egen dysfunktionella kultur. Det löser inte problemet att flytta på det. Det bara sprider cancern. De är som metastaser.

Men för all del finns det undantag:
För en tid sedan blev en afghansk man nästan lynchad på en flyktingförläggning i Tyskland. Upprinnelsen var att han hade rivit sönder en koran och slängt sidorna i toaletten. Han måste ha sett ljuset. Han måste ha insett det grundläggande problemet. Denne man, kan jag upplåta gäststugan till. De som försökte lyncha honom, kan däremot dra åt helvete.
Citera
2015-11-10, 19:23
Medlem
6E303062s avatar
Citat:
Hur många procent i din by är pensionärer? Eller har barnafödandet bland 60-talisterna nått skyarna och en massa ungdomar bor hemma hos föräldrarna pga bostadsbrist, dvs har alla vuxna 10 ungar var?

Jag skulle gissa på ca. 20% pensionärer här. De ungdomar som är i arbetsför ålder jobbar - mestadels inom jordbrukssektorn.

Får jag be dig svara på min fråga? Baserar du ditt påstående om 20000 lediga ödekåkar på egna observationer, eller har du någon statistik för det här som du kan länka till.
Citera
2015-11-10, 20:33
Medlem
presidentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6E303062
Jag skulle gissa på ca. 20% pensionärer här. De ungdomar som är i arbetsför ålder jobbar - mestadels inom jordbrukssektorn.

Får jag be dig svara på min fråga? Baserar du ditt påstående om 20000 lediga ödekåkar på egna observationer, eller har du någon statistik för det här som du kan länka till.
20% av husen i din bo kommer stå tomma?

Och ingen har någon bättre idé än att gamlingarnas barn (som bor i storstaden) ska ha dem som uppvärmda sommarhus?

I den byn jag var i var 50+% av bostäderna besatta av gamlingar. Dvs en halv by så aldrig kommer fyllas såvida inte med flyktingar.

Kul för ungarna om 20 år när priserna fallit till nära noll och uppvärmningskostnaderna på vintern är flera tusen; då har mormor och morfan donerat ett svart hål som slukar pengar.

Och girigt som fan att inte ta in flyktingar där; klart Migrationsverket borde betala några tusenlappar i hyra för att inhysa migranter i ödebyarna. Allt annat vore inhumant. Tomma hus som bara står och aldrig besöks...
Citera
2015-11-10, 21:19
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skriuw
Vid ett sådant scenario så tror jag nog de gamle stasiagententerna får sina byggen klassade som ryska ambassader eller liknande

Sommarstugorna sitter nog säkert men något måste dom ta, blir väl att åldringsvården och hemtjänsten får order om att börja med mirakelkuren morfin och flunitrazepam till alla vårdtagare.

Läs uvells blogg. Det finns rejält med boplatser ägda av LO, men dessa verkar inte vara aktuella! http://www.uvell.se/2015/10/22/solidaritet-n%C3%A4r-det-inte-kostar-n%C3%A5got--28883478
Senast redigerad av Salorm 2015-11-10 kl. 21:33.
Citera
2015-11-11, 20:40
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Du snackar ur röven; bussar och tåg går från landsbygsbyarna, dock så har ju de flesta bilar. Som tur är är begagnade bilar billiga även för flyktingar. Men bilar behövs bara för att komma till storstaden (100 000 pers). Mataffären ligger såklart i centrum och är nära alla i 10 000-människorsbyn. Så flyktingarna har allt de behöver. Och uppvärmning är ju superenkelt att lära sig att sköta: bara vrida på en "knapp" för att sätta temperaturen.

Kolla hemnet. Finns många bilder på villor. Varför skulle du inte kalla en 5-rummare på 100+ kvm "en villa"?

Vad har din röv med detta att göra?

Ja det finns många hus på landsbygden till salu, i mina trakter vet jag en villa som stått tom och ute till försäljning i säkert 2-3 år minst, omodern ja men helt funktionell, ligger max 10-15 min med bil till centralorten, bussar går ja... fast ca 3-4 km till huvudvägen/busstopp.
Märkligt den inte sålts då den är billig, men kan finnas något "fel" som inte framkommer på hemnet.
Absolut något för migrationsverket japp...
Citera
2015-11-12, 17:59
Medlem
rojass avatar
Även den öppet kommunistiska publikationen ETC är nu inne på samma språk och förespråkar att gemene medborgare ska ta "sitt ansvar" för regeringens vänsterinternationalistiska invandringspolitik:
http://unvis.it/www.etc.se/ledare/hyr-ut-hyr-ut
http://unvis.it/www.etc.se/inrikes/dagens-etcs-lasare-vi-vill-oppna-vara-hem

ETC uppger sig ha hittat hela 446 personer som kan tänka sig dela bostad med en integrationsutmaning från tredje världen,vilket innebär att de ordat boende åt alla migranter som anländer till Sverige under ca. 8 timmars tid (med dagens "volymer" på ca. 1500 beviljade uppehållstillstånd/dag).

Citera
2015-11-12, 18:12
Medlem
Quorthons avatar
Hur mycket administrativt arbete skulle det innebära för migrationsverket om de ansvarade för att förmedla flyktingar till fritidshus och lediga sängplatser i lägenhet, en eller två flyktingar åt gången?

De som vill inhysa flyktingar får själva ta kontakt med bostadslösa flyktingar och ta hyra direkt från den asylsökande om det ens ska vara realistiskt.
Citera
2015-11-13, 12:48
Medlem
M Nordströms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skriuw

Nu när systemkollapens inträffat så vet man inte vad 7 klöverpartierna kommer att komma med för förslag?

Citat:
Boendekrisen är nu så akut att asylsökande kan tvingas sova på gatan – redan i helgen.

Migrationsverket har informerat berörda myndigheter om läget.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/paflykt/article21757638.ab

(Vet tyvärr inte hur man fixar till länkar som gör att man ej sponsrar Aftonbladet tyvärr)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in