2013-09-05, 09:37
Medlem
Nu vet jag inte om jag la tråden i rätt ämne men men
Att vara med på möten och skapa reklam för att nå ut till olika sorters människor verkar ju väldigt spännande. Men hur kommer man in på den arbetsmarknaden. Vad för slags utbildning krävs det?
Jag är lite små intresserad av detta yrket. Dock har jag inte så höga betyg, och undrar om det finns någon slags liknande yrkeslinje som man kan gå på?
Citera
2013-09-05, 11:27
Medlem
DELLAKGs avatar
Bergs högskola typ
Citera
2013-09-06, 08:56
Medlem
Poke53281s avatar
Talang.
Hårt arbete.
Goda kontakter.

Det är svårt att få praktik i dom stora bolagen. Jag startade med SMÅ företag, då får man lättare en chans. Så blir man mera intressant hos dom stora bolagen NÄR man har succé hos dom SMÅ företagen.

Jobba med så många uppdrag som möjligt, acceptera tråkiga jobbs med, allt räknas - att göra annonser för små tidningar är kanske inte dom mest spännande uppdrag, men det ger klirr i kassan, och erfarenhet. Så tänk - Jag ska göra det bästa jag kan, även med dom minsta uppdrag, så upptäcks man för eller sen.
Citera
2013-09-06, 16:40
Medlem
Infrastrukturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DELLAKG
Bergs högskola typ

Berghs School of Communication är självtitulerat som "världens bästa kommunikationsskola" och en utbildning där lär antagligen öppna fler dörrar och ge dig som elev fler kontakter än någon annan skola i Sverige. Det är dock hård konkurrens på att komma in på Berghs och dessutom får du pröjsa utbildningen från din egna ficka.

Trots det finns det många fler vägar än genom Berghs. Själv pluggar jag kommunikation/marknadsföring i Göteborg på en skola jag inte tänker nämna vid namn, men en typisk medelstor skola som är utbredd i hela Sverige och i viss mån Norge. Detta lär ge mig en god grund men frågan är om det räcker för att göra mig tillräckligt attraktiv på arbetsmarknaden.

Mitt råd till alla unga kommunikatörer där ute är att LÄSA ALLT, allt som egentligen är relevant för din framtid och då behöver det inte nödvändigtvis behöva vara kurser som i hand i hand går ihop mest just kommunikation. Svenska på högskolenivå skulle antagligen inte vara helt fel.

Gå din egen väg, man behöver inte gå via Berghs för att bli en skicklig kommunikatör! Lycka till med studierna nu TS och hoppas att detta kanske hjälpt dig i dina utbildningsfunderingar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in