• 3
  • 4
2013-09-09, 22:14
Medlem
Torps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obscene1
10 mord är ingenting. Speciellt inte för en stad som ni kallar "Lilla Chicago". Chicago har hittills över 300 mord.

När det är 10 oskyldiga personer som dragits in i spelet eller som inte har något val annat än att mörda eller mördas, då kan vi kalla städerna för förlorade. Men i Sveriges fall är det folk som har valt ett kriminellt liv, trots alternativ.

Chicago ligger nu på ca 3 mord / 100 000 invånare, Göteborg på 1 / 100 000. I mitt huvud om vi jämför sociala förhållanden, klassklyftor, välfärd och befolkningstäthet så tycker jag att Göteborg ligger oerhört högt i jämförelse mot Chicago i frågan. Så jo, 10 mord i Göteborg är rätt mycket.
Citera
2013-09-09, 22:19
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
10 mord är ingenting. Speciellt inte för en stad som ni kallar "Lilla Chicago". Chicago har hittills över 300 mord.

Hur många bor det i det "Chicago" där man räknat in 300 mord i år? Är det hela MSA:t? Om man isåfall jämför med Göteborgs kommun så har de ca 20 ggr fler invånare. Chicago skulle alltså haft 15 mord i år hittills med jämförbara siffror.

Detta med reservation för att jag bara skummade statistiken.
Citera
2013-09-10, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torp
Chicago ligger nu på ca 3 mord / 100 000 invånare, Göteborg på 1 / 100 000. I mitt huvud om vi jämför sociala förhållanden, klassklyftor, välfärd och befolkningstäthet så tycker jag att Göteborg ligger oerhört högt i jämförelse mot Chicago i frågan. Så jo, 10 mord i Göteborg är rätt mycket.

Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Hur många bor det i det "Chicago" där man räknat in 300 mord i år? Är det hela MSA:t? Om man isåfall jämför med Göteborgs kommun så har de ca 20 ggr fler invånare. Chicago skulle alltså haft 15 mord i år hittills med jämförbara siffror.

Detta med reservation för att jag bara skummade statistiken.

I USA räknar man oftast inte med Metropolitan Area vid sån här statistik, utan City Proper, d vs i Chicago ungefär 2,7 miljoner.

I göteborg stad bor enligt samma beräkning ca 550 000. Chicago har alltså ca 5 gånger så stor befolkning som Göteborg stad. Så med andra ord har du räknat fel, Torp. Rätt siffra i nuläget är snarare 11 per 100,000 i Chicago.

Detta visar dock mest på hur sjukt hög mordfrekvensen är i just USA och inget annat.

10 är för mycket, helt klart.
Senast redigerad av Obscene1 2013-09-10 kl. 01:50.
Citera
2013-09-10, 02:00
Medlem
Torps avatar
Citat:
I USA räknar man oftast inte med Metropolitan Area vid sån här statistik, utan City Proper, d vs i Chicago ungefär 2,7 miljoner.

I göteborg stad bor enligt samma beräkning ca 550 000. Chicago har alltså ca 5 gånger så stor befolkning som Göteborg stad. Så med andra ord har du räknat fel, Torp. Rätt siffra i nuläget är snarare 11 per 100,000 i Chicago.

Detta visar dock mest på hur sjukt hög mordfrekvensen är i just USA och inget annat.

10 är för mycket, helt klart.

Vad spelar det för roll när jag valde att räkna på storstaden i båda fallen?
Citera
2013-09-10, 11:40
Medlem
johnny_viciouss avatar
Det jag börjar bli lite irriterad på är de dubbla måttstockar man använder i media när man ska beskriva situationen i Göteborg om man jämför med Malmö. Vi har svart på vitt att det både skjuts och dödas ungefär lika mycket (om inte mer) i GBG nu som det gjorde i Malmö när det var som värst. Ändå hör vi ingenting om "Gangsterstaden Göteborg".

Är inte problemen i Göteborg lika viktiga att ta hänsyn till? Med dålig publicitet kommer nämligen snabba och stora polisiära insatser.
Citera
2013-09-10, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torp
Vad spelar det för roll när jag valde att räkna på storstaden i båda fallen?

Förstår inte vad du menar överhuvudtaget. Utveckla.

300 mord på 2,7 miljoner invånare motsvarar ca 11 per 100.000
10 mord på 550 000 motsvarar ca 1 per 100.000

Chicago har 5 gånger så många invånare som Göteborg, fast 30 gånger så många mord.
Det jag ville poängtera tidigare var att Göteborg knappast är "förlorat", när inte ens städer som Chicago anses vara "förlorade".

Nu är vi väldigt off-topic i vilket fall som helst, ber om ursäkt till mod för det.
Senast redigerad av Obscene1 2013-09-10 kl. 14:49.
Citera
2013-09-14, 02:23
Medlem
LostGenerals avatar
Citat:
En pistol och en revolver. Det är de enda skjutvapen som tullen i Göteborg lyckats stoppa från att nå stadens gator i år. Samtidigt säger polisen att de helt har tappat kontrollen över vapentillförseln.

Ingen vet hur många vapen som finns i Göteborg. Men de som finns där fortsätter att skörda offer. I år har vapnen redan varit inblandade i nästan 30 skjutningar i staden. Förra veckan kostade de en 17-årig pojke och en 28-årig man livet.

Länspolismästare Sven Ahlbin säger utan omsvep att polisen helt har förlorat kontrollen över vapnen på Göteborgs gator.

– Det är ett jätteproblem som vi inte har någon som helst kontroll över. Det finns ingen möjlighet till det, ingen kan ha det, säger han.

De dödliga skottlossningarna har fått många att protestera. Kommunstyrelsens ordförande Anneli Hulthén krävde i SVT:s Västnytt ett stopp på vapentillförseln och hårdare lagar.

– Här flödar det in vapen i det svenska samhället. De hamnar på Göteborgs gator och torg. De hamnar definitivt i händer som inte borde ha dem.

Men om vapnen flödar in från utlandet så gör Tullverket ett dåligt jobb med att stoppa den införseln. Myndighetens egna siffror som DN tagit del av visar att tullen i västra Götaland bara har hittat två skjutvapen i år.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/tul...alt-tva-vapen/
Citera
2013-09-14, 02:24
Medlem
LostGenerals avatar
Citat:
Drygt en vecka efter dödsskjutningarna vilar ett bedrägligt lugn över Biskopsgården. Medan många boende är oroliga och vill flytta, anser områdespolisen att stadsdelen är på rätt väg. Efter dödsskjutningarna av en 28-årig man och en 17-årig pojke i Biskopsgården i förra veckan har politiker, tjänstemän och polisen i Göteborg på måndag bjudit in allmänheten till stormöte för att diskutera åtgärder. Är skottlossningarna på väg att hamna utom kontroll?

Ja, anser fembarnspappan ”Ali”. Vi kan kalla honom så, för liksom många av de boende här i det invandrartäta området på Hisingen vill han varken medverka med namn eller på bild.

– Då vet man inte vad som händer. Jag är orolig för mina barn och folk känner sig inte säkra här, säger Ali, som bott här i tolv år.

Nu har han fått nog och vill flytta, men det är svårt att hitta en annan lägenhet. Ali anser att våldet blivit grövre.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/vi-...a-stolta-over/
Citera
2013-09-15, 15:46
Medlem
LostGenerals avatar
Citat:
Två personer i 30-årsåldern greps i morse på Hisingen i Göteborg misstänkta för grovt vapenbrott.

Polisen har efter den senaste tidens skottlossningar en ökad närvaro i de oroliga stadsdelarna och genomförde under natten ett flertal kontroller.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/tva...or-vapenbrott/
Citera
2013-09-16, 23:46
Medlem
LostGenerals avatar
Citat:
Segregationen, arbetslösheten, och fattigdomen är grundläggande orsaker till den senaste tiden våld i Göteborgs invandrartäta förorter. Men flera boende i Biskopsgården menar att det inte bara är samhället som kan lösa situationen utan kräver ett större föräldraansvar. Flera hundra boende i Biskopsgården hade på måndagskvällen samlats i områdets nya idrottshall, Sjumilahallen, för att få prata med politiker, tjänstemän från kommunen och polis om den senaste tidens våld.

För två veckor sedan sköts en 28-årig man och en 17-årig pojke till döds i Biskopgården, ett dubbelmord som bekräftade bilden av att skottlossningar med kriminella gäng inblandade blivit allt vanligare de senaste åren och blev startpunkten för en ökad debatt.

Flera mötesdeltagare riktade även kritik mot politiker på riksnivå, som tillåter att samhället ”dumpar” invandrare i storstädernas förorter och därmed förvandlar dem till problemområden.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/hun...biskopsgarden/
Citera
2015-07-16, 02:58
Medlem
Spionorganisations avatar
Läste i GP att de enda dödsskjutningarna som klarats upp sen 2011 är två relationsmord. En trebarnsmamma som sköts på på Oxledsvägen i Sävedalen 2010 och Susanne Hasselsjö som mördades av sitt ex på Tolvskillingsgatan i Högsbo 2013.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in