Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-09-04, 21:28
  #1
Medlem
Läser en kurs om vetenskapsteori och ska ha mitt första seminarium om några dagar men har nu fastnat i uppgiften. Frågeställningen jag ska besvara är skillnaden mellan vetenskap och icke-vetenskap, varför frågan orsakar problem och även lyfta fram en aspekt som skiljer vetenskap från annan kunskap, exempelvis religiös kunskap.

Skulle varit hjälpsamt om någon har några åsikter/kunskap att dela med sig av inom detta ämne!
Citera
2013-09-04, 22:58
  #2
Medlem
Lost-Highways avatar
Du här väl kurslitteratur?

Annars brukar många ha som ideal att vetenskapliga teorier ska kunna falsifieras för att räknas som vetenskap. Det innebär att teorierna rent hypotetiskt kan motbevisas.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Falsifierbarhet
Citera
2013-09-05, 01:19
  #3
Medlem
Desto mer djupgående man försöker definiera vetenskap från icke vetenskap blir det ännu vagare.
Citera
2013-09-05, 18:58
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Highway
Du här väl kurslitteratur?

Annars brukar många ha som ideal att vetenskapliga teorier ska kunna falsifieras för att räknas som vetenskap. Det innebär att teorierna rent hypotetiskt kan motbevisas.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Falsifierbarhet

Ur kurslitteratur och föreläsningsanteckningar framgår det att ett klassiskt sätt att skilja vetenskap från icke-vetenskap är genom falsifikation, dvs att motsatsen ska kunna bevisas. Om jag utgår ifrån det och övergår till vilka problem som demarkationsproblem orsakar och varför, har jag svårt att veta vart jag ska börja.

Något jag finner intressant är starkt religiösa människors motvilja att prova sina "vetenskapliga" teorier om sin tro mot verkligheten, trots att det i många fall vore möjligt. De förnekar eller står likgiltiga inför motsägande fakta och hittar undanflykter för att slå undan "bevisen" på att deras teori inte är logisk eller rationell. Jag finner likhet i deras tankesätt med Babylonierna och deras ovilja, eller snarare okunskap att ifrågasätta varför och hur gällande kunskap.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback