Citat:
Ursprungligen postat av
Facemash
Har tappat min datorkunnighet omkring mjukvaror och vad man skall använda sig utav efter Windows Xp i princip. Därför ber jag er som är lite mer kunniga om hjälp.
I min förbannade burk har jag:
Intel core i5 2300cpu @2,8gig @2,8
12gb ddr3 ram
Nvida gtx 570
2x HDD på 1tb vardera.
1. Upplever att min dator är otroligt seg, speciellt vid uppstart. Den tänker och tänker och när jag öppnar kontrollpanelen så är cpu uppe i ca 7%. Känns ibland som att jag kunde öppna pdf-filer snabbare på datorn jag hade för 15 år sedan. Tycker det borde gå att öppna på momangen nu när man har köpt en dator med qvadtrippelkärnig processor fan och hans moster och flera gig's ram. Blir så irriterad när man startar datorn så får man vänta skitlänge innan internet laddar samtidigt som man öppnar något annat. När jag öppnar systemhanteraren så står det att jag har 98 processer igång, hur är det möjligt. Här har man lagt ut kanske 10 papp allt som allt när jag köpte den för cirka 1år sedan lite mer, känns som att farmors dator piskar min i väntetid?
2. Använder panda cloud antivirus, är det tillräckligt skydd tillsammans med windows brandvägg?
Tack på förhand! /En förbannad datoranvändare.
1. Gamla mekaniska hårddiskar blir sega efter ett tag, särskilt om de inte är defragmenterade. Filer ligger på olika platser på skivan som datan skrivs in på. Dvs måste den likt en grammofon hitta rätt spår vilket ger upphov till väntetider ibland.
PC kan behöva formateras ibland, dvs installera om operativsystemet och gärna radera hårddisken i processen. Testa även att defragmentera disken, finns inbyggda program för detta i alla versioner av windows. I det långa loppet skulle jag råda dig till att köpa en SSD-disk och ha program, operativsystem och t.ex. pdf-filer på. Det kommer snabba på uppstart, minska öppningstider, laddningstider etc. dramatiskt. Din dator har bra komponenter i övrigt så det är garanterad hårddisken som är flaskhalsen.
2. Det tillhör inte det absoluta toppskiktet, men räcker för vardaglig användning av PC utan massa känslig info. BitDefender och Emsisoft ska ligga i toppen, bägge har gratisversioner. Brandvägg ingår om man köper programvaran. Har inte så bra koll på vad det finns för brandväggar som är bra men det går nog lätt att googla sig till
Lycka till med allt!