2021-07-24, 14:52
Medlem
TeEsErs avatar
Att försöka komma undan krav från TFF är bland det mest white trashiga och luffaraktiga man kan göra. Fick ni inte lära er något alls i "livets hårda skola"?
Citera
2021-07-25, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofyy
Hej, har fått ett betalningskrav från TFF eftersom jag glömt betala in försäkringen på bilsatan..
12 dagar x 210kr = 2520kr!

Hur i hela friden slipper jag betala detta?
Kan jag deala med försäkringsbolaget så att dem säger att bilen varit försäkrad?

Kan jag på nått sätt lösa det genom att säga att jag skickat in registreringsbeviset ifyllt att jag avsåg ställa av den, men att posten troligen slarvat bort det?

Hur kan det dröja 13 dagar innan jag får hem detta brev om att den inte är försäkrad??

Hjälp mig!

Ansök om personlig konkurs. Rym utomlands. Fejka ett beställningsmord på dig.
Citera
2021-07-25, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av --dreamer--
Jag tycker att det är fult att trafikförsäkringsföreningen bedriver sin verksamhet på det här sättet. Många oskyldiga människor drabbas av det, jag själv inkluderat. Jag förstår absolut att man vill komma åt människor som vill komma undan att betala. Samtidigt tycker jag att man ska ha med i beräkningen att en människa kan begå misstag. Om det nu ska ta så lång tid innan man blir medveten om att man är oförsäkrad och får en stor faktura som för vissa kan vara mycket och för andra bortargumenteras som läropengar så hade det varit rimligare att ha en "varningsperiod" för att sedan göra krav på stora belopp. Detta hade straffat rätt individer och gjort den som begått ett misstag uppmärksam på det och gett möjligheten att göra rätt för sig.

I mitt fall rörde det sig om att ett ägarbyte gjorts på en bil som stod på en annan person tidigare och var avställd. Bilen var i själva verket min. Vid ägarbytet kryssades rutan "ställ på vid ägarbyte" i trots uppmaning från min sida om att inte göra detta. Jag ställde lugnt bilen vid mitt garage som jag under just den perioden, eftersom att mycket saker hände i mitt liv inte besökte på flera månader. Eftersom att jag hade alla mina räkningar digitalt och betalade hyran direkt dit den skulle blev det inte så kul 40000 kr senare och en brevlåda bombad med brev från den här myndigheten.

Mitt förslag hade inte fungerat i min situation men säkerligen hjälpt många andra. Jag tycker själv allmänt inte om byråkrati speciellt mycket och hade verksamheten varit av en annan karaktär hade tiotusentalsprocentiga räntor nog ansetts vara grovt kriminella. Den får i vilket fall som helst inte näring från den som skiter i att betala eller är målvakt utan just på dem oskyldiga som snällt betalar. Och brottslingen med gigantiska skulder betalas vid skuldsaneringen av samma stackare som väljer att tro på att detta är något annat än maffia fasoner. Er, kära skattebetalare. Puss puss.
40 000kr.
Jadå, även jag har klantat mig med försäkringen men det tar ca 2 veckor innan första brevet kommer. I ditt fall fick du även nya registreringspapper där det framkommer att bilen är i trafik.
Btw. Det är inte en myndighet utan en förening, samägd av försäkringsbolagen. Den föreningens uppgift är att ta hand om skador som orsakats av oförsäkrade fordon/smitningar.
Skyll dig själv.
Citera
2021-07-25, 15:42
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
40 000kr.
Jadå, även jag har klantat mig med försäkringen men det tar ca 2 veckor innan första brevet kommer. I ditt fall fick du även nya registreringspapper där det framkommer att bilen är i trafik.
Btw. Det är inte en myndighet utan en förening, samägd av försäkringsbolagen. Den föreningens uppgift är att ta hand om skador som orsakats av oförsäkrade fordon/smitningar.
Skyll dig själv.
Ja, har man lyckats dra på sig 40 000 betyder det att man skitit i att läsa brev från TFF i över ett år.
Citera
2021-07-25, 17:24
Medlem
Bara att betala.

Var glad att inget hände under tiden du var oförsäkrad.
Kunde stått dig MYCKET MYCKET DYRT!
Omvänt - tänk om DU blivit påkörd av en oförsäkrad bil och blivit allvarligt skadad.

Gör som jag - lägg försäkringen på autogiro.

B t w så råkade jag i delo med skattemyndigheten för några år sedan.
Hade inte fått någon avi om att betala in registerhållningsavgiften på min över 30 år gamla och skattebefriade bil - 35:- om jag minns rätt.
Skattemyndigheten bekräftade att de erhållit tusentals påringningar och mejl från andra bilägare som var i min situation.
Myndigheten förmodade att det var Posten som fallerat men kunde inte göra något för att mildra min ekonomiska förlust.
En vecka hann gå.
100:- i straffavgift är inte mycket att orda om.
Det värsta var att jag fick körförbud på bilen, vilket tog veckor att häva.
Jag vet nu att man är skyldig att själv se till att skatt och registerhållningsavgift betalas i rätt tid.
Citera
2021-07-25, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Bara att betala.

Var glad att inget hände under tiden du var oförsäkrad.
Kunde stått dig MYCKET MYCKET DYRT!
Omvänt - tänk om DU blivit påkörd av en oförsäkrad bil och blivit allvarligt skadad.

Gör som jag - lägg försäkringen på autogiro.

B t w så råkade jag i delo med skattemyndigheten för några år sedan.
Hade inte fått någon avi om att betala in registerhållningsavgiften på min över 30 år gamla och skattebefriade bil - 35:- om jag minns rätt.
Skattemyndigheten bekräftade att de erhållit tusentals påringningar och mejl från andra bilägare som var i min situation.
Myndigheten förmodade att det var Posten som fallerat men kunde inte göra något för att mildra min ekonomiska förlust.
En vecka hann gå.
100:- i straffavgift är inte mycket att orda om.
Det värsta var att jag fick körförbud på bilen, vilket tog veckor att häva.
Jag vet nu att man är skyldig att själv se till att skatt och registerhållningsavgift betalas i rätt tid.
Fel myndighet? Registerhållningsavgiften liksom fordonsskatten skall betalas till Transportstyrelsen, inte Skatteverket.
Citera
2021-07-25, 19:42
Medlem
Man kan nog utgå ifrån att det för TS bara är att betala och se glad ut, reglerna är stenhårda.

Dock har jag själv vid flera tillfällen förr i tiden lyckats kunna pruta eller trixa mig ifrån avgift till Trafikförsäkringsföreningen helt eller delvis. Antingen genom att ha en dialog med mitt försäkringsbolag, som ”backat” datum etc, eller med TFF som varit förstående och hjälpt till med att lösa saken med försäkringsbolaget. Det är dock ett gäng år sedan nu så jag tvivlar på att man har nån chans med detta idag.
Citera
2021-07-26, 00:04
Medlem
killawifes avatar
Förr i tiden innan internet så var detta ett väl förekommande problem då man inte kunde teckna en försäkring under helger eller när försäkringsbolagen hade stängt. Men idag finns det ju ingen ursäkt när man kan teckna en försäkring på en minut i sin mobiltelefon. Är man då så trög att man inte klarar av detta otroligt enkla och inte heller kan läsa breven man får där man ombeds teckna en försäkring på sitt fordon, ja, då förtjänar man att få betala 40.000:-.

Trafikförsäkringsföreningen finns till av en anledning och anledningen är att ingen ska bli utblottad pga att en annan idiot inte klarat av att teckna en försäkring. Jag har själv förbannat denna myndighet tidigare då jag också var dum i huvudet och inte klarade av att teckna en försäkring. Som tur var gick det över.
Jag fick faktiskt en gång en räkning på 1400:- från TFF och blev mäkta förvånad då jag hade tecknat en försäkring på MC'n det handlade om. När jag ringde upp försäkringsbolaget så visade det sig att de hade skickat papper jag skulle skriva på och skicka in till en adress som jag inte bott på sen 9 år tillbaka och när de inte fått dessa papper trott att jag inte skulle ha försäkringen. Jag var inte heller skriven där och hade uppgett en helt annan adress när jag tecknade försäkringen. De insåg direkt sitt misstag och fixade detta med TFF.
Citera
2021-07-26, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Förr i tiden innan internet så var detta ett väl förekommande problem då man inte kunde teckna en försäkring under helger eller när försäkringsbolagen hade stängt. Men idag finns det ju ingen ursäkt när man kan teckna en försäkring på en minut i sin mobiltelefon. Är man då så trög att man inte klarar av detta otroligt enkla och inte heller kan läsa breven man får där man ombeds teckna en försäkring på sitt fordon, ja, då förtjänar man att få betala 40.000:-.

Trafikförsäkringsföreningen finns till av en anledning och anledningen är att ingen ska bli utblottad pga att en annan idiot inte klarat av att teckna en försäkring. Jag har själv förbannat denna myndighet tidigare då jag också var dum i huvudet och inte klarade av att teckna en försäkring. Som tur var gick det över.
Jag fick faktiskt en gång en räkning på 1400:- från TFF och blev mäkta förvånad då jag hade tecknat en försäkring på MC'n det handlade om. När jag ringde upp försäkringsbolaget så visade det sig att de hade skickat papper jag skulle skriva på och skicka in till en adress som jag inte bott på sen 9 år tillbaka och när de inte fått dessa papper trott att jag inte skulle ha försäkringen. Jag var inte heller skriven där och hade uppgett en helt annan adress när jag tecknade försäkringen. De insåg direkt sitt misstag och fixade detta med TFF.

Förr gick det oftast bra att teckna försäkring kvällar och helger via ombud, så inte så stor skillnad egentligen. Nu kan du i många fall göra det på valfri tid på dygnet, det var inte riktigt aktuellt då förstås!
Har råkat på att bli påkörd samma dag som bilen inhandlats en gång, då frågade försäkringsbolaget om vilket klockslag som försäkringen tecknats. Det var då man ringde ett försäkringsombud.
Citera
2021-07-26, 22:31
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Förr gick det oftast bra att teckna försäkring kvällar och helger via ombud, så inte så stor skillnad egentligen. Nu kan du i många fall göra det på valfri tid på dygnet, det var inte riktigt aktuellt då förstås!
Har råkat på att bli påkörd samma dag som bilen inhandlats en gång, då frågade försäkringsbolaget om vilket klockslag som försäkringen tecknats. Det var då man ringde ett försäkringsombud.
Om jag inte minns helt galet kunde man gå/ringa till sitt ombud och teckna en "blank" försäkring, t.ex. om man hade för avsikt att köpa en bil en helg. Vill också minnas att man kunde ringa till en telefonsvarare och uppge regnummer och att man önskade försäkra det fordonet.
Citera
2021-07-26, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Om jag inte minns helt galet kunde man gå/ringa till sitt ombud och teckna en "blank" försäkring, t.ex. om man hade för avsikt att köpa en bil en helg. Vill också minnas att man kunde ringa till en telefonsvarare och uppge regnummer och att man önskade försäkra det fordonet.
Olika lösningar från olika bolag.
Vet inte riktigt vad du menar med "blank" försäkring, försäkring vari ej bilnummer anges?
Citera
2021-07-26, 23:39
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Olika lösningar från olika bolag.
Vet inte riktigt vad du menar med "blank" försäkring, försäkring vari ej bilnummer anges?
Ungefär så ja. Har klart för mig att det gick att göra så om man inte visste exakt vilken bil det blev affär på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in