2013-09-03, 16:07
Medlem
Sheephunters avatar
Som rubriken lyder så hade vi avstängt vatten i huset idag. Min sambo visste inte detta och spolade i toaletten, varpå det självklart inte rinner tillbaka något vatten. Jag trodde detta skulle lösa sig per automatik när vattnet kom tillbaka, men icke. Alla andra kranar i huset flyter på, men inte toaletten. Jag tänkte att jag skulle hälla ner en hink vatten i behållaren i "ryggstödet" på toaletten för att det kanske behövdes något tryck eller vakuum för att den skulle fylla på vattnet men får inte upp locket. Vi har en såndär spolknapp med två olika spolstorlekar och den ruckas tydligen inte på så enkelt. Är van vid att dra i en knopp från föräldrahemmet och har aldrig upplevt problem med att komma åt vattenbehållaren förut.

Till min huvudfråga: Är det ett alternativ för mig att kämpa upp locket? Om min ihopsnickrade lösning ovan inte kommer att fungera så vill jag inte göra mig besväret och eventuellt ha sönder något, utan då ringer jag väl någon rörmokare direkt.

Hinkspolning är jobbigt
Citera
2013-09-03, 16:13
Medlem
Luftwaffless avatar
Vad har ni för toalett om man får fråga?
Citera
2013-09-03, 16:18
Medlem
Om det är en Ifö så kolla på sida 7 i denna PDF:

http://www.ifosanitar.com/public/mb_...4397/11-01.pdf
Citera
2013-09-03, 16:31
Medlem
Kring spolknapparna sitter det en rund plastbricka som är gängad. Denna skruvar du ur, så kan du lyfta på locket. Kan vara så att ett stag har fastnat som du får rucka lite på.

Fyller toaletten upp med vatten ?

Ni har inte vridit av kranen för vatten till toaletten ?
Citera
2013-09-04, 18:06
Medlem
skunkjobbs avatar
Det ser ju så olika ut på olika stolar så du får nog lägga upp en bild på vad det är för knapp.

Mina toaletter har såna här knappar http://www.byggahus.se/forum/attachm...1&d=1299206378 som även finns tvådelade för stor/liten spolning. På dem för man ner en skruvmejsel i glipan runt knappen i den änden man liksom känner att gångjärnet sitter, det blir snett nedåt vänster på bilden, och sen är det bara att bända upp knappen. Där under sitter en plastmutter runt en stång som man bara skruvar av (muttern alltså) och sedan är locket löst.

Sen är det nog bara att pilla lite på grejerna om något där inne har fastnat. Rinner det vatten i den fast behållaren inte fylls eller väser det inte ens? Om det sipprar men aldrig blir fyllt så är det nog gummibollen som ska åka upp när man spolar som hamnat snett mot sitt säte.
Citera
2013-09-05, 13:13
Medlem
Megaforces avatar
Mer troligt är att silen som ofta sitter vid avstängningsventilen igensatts med skräp som lossnat från rören när vattnet sattes på igen.

För att åtgärda det måste man stänga av vattnet till toaletten och lossa kopplingen till toalettens avstängningsventil. Har man ingen separat avstängningsventill för röret till toaletten så måste man stänga av huvudvattnet igen. Men moderna badrum har i regel en huvudavstängningsventil inne i badrummet som stänger av vattnet till alla förbrukarna i badrummet och då räcker det med att stänga av den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in