2005-06-26, 22:01
Medlem
M2ks avatar
Komplexare samhälle och samband, det supermoderna tjänstesamhället renderar allt fler utslagna i sin accelererande spiral, även om priset är ett annat än anno dazumal, då det gällde livshanken och krass överlevnadsfilosofi.

Vi leker med tanken att du ges en möjlighet att välja levnadsepok bakåt i historien, hade du då velat leva i en sådan? Vilken och i så fall varför?
Citera
2005-06-26, 23:05
Medlem
beetlejuices avatar
Det är en enormt svår fråga!
Att få den chansen och ta det ansvaret måste skapa en fruktansvärd känsla av ångest. Därför finns det säkert många som skulle avstått...

Vad jag hade valt beror helt på om jag fick betrakta världen som sådan objektivt eller om jag skulle uppleva den, dvs betrakta den subjektivt. Om jag kunde stå utanför "världen" och betrakta den, skulle jag valt att gå tillbaka till den tid då världen skapades. Big Bang eller hur det nu gick till. ...

Om jag skulle leva i världen tror jag att jag hade valt att gå tillbaka några hundra år, vet inte riktigt hur många. Till slutet av 1700-talet kanske.. Under barocken och romantiken. Dels för att uppleva samhället som det såg ut då rent folkilgt, och dels för att uppleva naturen och miljön. Jag skulle kunna strosa omkring på ängar ute på landet bland klöver och hundkex (och andra - rosa - blommor vilka jag inte kan namnet på)... Uppleva världen sådan som den var innan den blev en industri. Och så skulle jag få ha vackra kläder.. ^_^

Eller så hade jag bara viljat leva och vara ung för kanske 40, 35 år sedan. Det kanske låter fånigt, men det är ett val grundat framförallt på mitt musikaliska intresse (som för övrigt är väldigt omfattande).
Jag tror att jag hade haft det bättre då.

Hur skulle du själv gjort?
Citera
2005-06-26, 23:13
Moderator
impieteers avatar
Bäst är givetvis just nu, låt vara med en felmarginal på högst fem, tio år. Vi har aldrig varit så rika, så välmående och friska och vetat så mycket om vår värld som vi gör just nu. Vi har dessutom valfriheten att leva som man gjorde förr, utan tidsmaskin. Vill man bo i en stuga på landet och leva på sina egna morötter är det förmodligen en av de billigaste livsstilar man kan tänka sig i dagens samhälle.

De som skulle trivas bättre i en annan tidsepok, är de som inte klarar av alla val och allt ansvar som det moderna samhället ställer på en människa. Är man född till bonde och lever hela sitt liv som bonde blir livet ganska okomplicerat, om än fysiskt jobbigt.
Citera
2005-06-30, 17:30
Medlem
Sa dar tva tusen ar och tala lite forstand med judas,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här