• 1
  • 2
2013-09-02, 22:34
Medlem
http://www.elgiganten.se/product/dat...6-barbar-dator

Köpte denna på kampanj (2500 kr) Sa jag skulle ha den till studera, på distans INGA problem sa säljaren.. De första jag upptäcker är att datorn inte har en cd läsare!!! Så de får jag fixa en extern.. Sen köpte jag headset , som finns två sladdar till, en för mic och en för att höra. Då finns där bara EN port i datorn. Så headsetet funkar inte... Har slarvat bort kvitto och box så kan ju ej lämna tillbaka den!!

Ska man inte kunna ha headset i denna dator? Isåfall får jag köpa headset med endast en sladd finns de och hur gör man??
Citera
2013-09-02, 22:36
Medlem
30 dagars öppet köp på elgiganten så lämna tillbaka skiten
Citera
2013-09-02, 22:37
Medlem
Dj-mEros avatar
När man ska köpa nån elektronik produkt så det första man gör är att ta namnet på produkten och kolla på YouTube efter recensioner och dylikt. Hoppas du lärt dig nåt.

Citat:
Ursprungligen postat av bureksson
30 dagars öppet köp på elgiganten så lämna tillbaka skiten
Utan kvitto? Jo, lycka till.

EDIT: Det står t.om i specifikationerna att den inte har CD/DVD läsare... Igen
Citera
2013-09-02, 22:37
Medlem
Min dator har också bara en ingång för mic/headphone. Det löser jag genom att köra på mobilheadset eller använda adapter som kopplar ihop mic/headphone till ett 3,5 mm uttag. Finns att köpa på ex. clas ohlson eller liknande rätt billigt.

Gällande cd-läsare, ja det är rätt vanligt numera, usb cd-läsare kostar typ 300-500? Har inte kollat men jag tror det. Funkar helt OK för min del.
Citera
2013-09-02, 22:39
Medlem
Andra egenskaper:
- 500 GB hårddisk
- 2 st portar för USB 2.0 och 1 port för USB 3.0
- VGA-gränssnitt för att koppla till en skärm
- HDMI v1.3 gör högupplöst anslutning till en skärm eller HDTV
- Kombinerad ingång för hörlurar och externa mikrofoner
- Operativsystem Windows 8, 64 bit

behöver du ha en cd/dvd?
Citera
2013-09-02, 22:41
Medlem
Aja Bajas avatar
USB-ansluten CD-läsare, om du nu behöver en sådan.
USB-headset.

Borde fungera bra. Inte den snabbaste datorn, men ett väldigt bra pris.
Citera
Medlem
Går att köpa ljudkort som ansluts via USB med utgång/ingångsenheter för både hörlurar och mikrofon. Kostar 100 kr och uppåt beroende vilken kvalitet du nöjer dig med. Finns billigare på kjell & co eller till och med coop. Bättre kan du hitta från sound blaster (exempelvis x-fi go) på komplett och liknande ställen.

Borde dock finnas finnas anslutningar för både mikrofon och hörlurar. Datorn ska ju enligt specifikationerna annars ha inbyggd mikrofon du kan använda dig om du istället bara kopplar in utgångsljudet.
Citera
Medlem
Eller koppla ett usb-headset till datorn.
Citera
2013-09-02, 22:45
Medlem
Ja jag behöver cd läsare för mina skivor jag ska plugga in. Men fick låna en av min pappa så de löste sig. har köpt headset med, men ska kolla upp de imorgon om man kan köpa en sån port! jag gillar datorn annars, den funkar bra och så.. men klantigt av mig att inte kolla upp de ja..

Men den ska funka med headset va? varför har den bara en port? är de mic och headset tillsammans eller?
Citera
2013-09-02, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mallju
Ja jag behöver cd läsare för mina skivor jag ska plugga in. Men fick låna en av min pappa så de löste sig. har köpt headset med, men ska kolla upp de imorgon om man kan köpa en sån port! jag gillar datorn annars, den funkar bra och så.. men klantigt av mig att inte kolla upp de ja..

Men den ska funka med headset va? varför har den bara en port? är de mic och headset tillsammans eller?

Ja, exempelvis denna (http://www.kjell.com/sortiment/dator...judkort-p31624) för 169kr har en port för hörlurar och mikrofon du kan plugga in. Vet inte varför den har en port, finns väl någon anledning.
Citera
2013-09-02, 23:01
Medlem
FSharps avatar
Det du nämner är i stort sett standard idag. Get used to it.

Verkar som att du har gjort ett bra köp med andra ord.
Citera
2013-09-02, 23:07
Medlem
TheBurdens avatar
Vad ska du med DVD-läsare till? Finns det verkligen folk som fortfarande använder skivor?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in