2013-09-02, 21:03
Medlem
CarlMichaelBellmans avatar
Hej, jag har mindre bra koll på detta med räntor/lån osv vore uppskattat med lite tankar kring detta.

Jag är ute efter ett lån på 100 000, har en fast månadsinkomst på 27 700 före skatt. Jag är säker på att bli beviljad ett lån hos ICA-banken. Det bästa är egentligen vad jag förstått att boka tid hos en bank och ta det öga mot öga, men jag har alldeles för dålig koll för att göra detta. Detta är vad det rör sig om, saxat från Icabanken.com:

Ett blancolån med rak amortering på 100.000 kronor, upplagt på 5 år (med månadsbetalning), en rörlig årsränta på 5,64 % och en effektiv ränta på 5,79 % blir det totala beloppet att betala, under förutsättning att räntan är oförändrad, 114 335 kronor, vilket motsvarar 1 905 kronor per månad. Årsränta per 2013-07-01.

Genomsnittlig månadskostnad 1 905 kronor
Rörlig ränta 5,64 procent
Effektiv ränta 5,79 procent
Amortering 1 667 kronor
Total kreditkostnad 114 334 kronor

Är detta ett lån med bra villkor? Är det tryggare med ett annuitetslån? Ska jag boka tid hos bank, kommer göra bort mig... Om allt förblir oförändrat med räntor inflation och allt, blir den totala kostnaden för mig 114 334?
Citera
2013-09-02, 21:53
Medlem
Kollade snabbt vad fackets (Unionen) medlemslån kostar. Visar sig vara dyrare än Ikano. Så mycket för det förmånliga avtalet från facket.

http://www.seb.se/pow/wcp/index.asp?...nen_medlemslan
Citera
2013-09-02, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlMichaelBellman
Om allt förblir oförändrat med räntor inflation och allt, blir den totala kostnaden för mig 114 334?
Ja det stämmer, men räntan kommer inte ligga still under 5 år. Jag skulle åtminstone kolla upp så att du har möjlighet att lösa lånet i förtid om du vill det. Det skulle ge dig möjlighet att flytta lånet om de drar upp räntan ohemult mycket.
Citera
2013-09-03, 21:05
Medlem
ICA-Banken har en mkt lättanvänd och ny internetbank och de har marknadens lägsta ränta på blancolån. När banker stoltserer med 3,95% och allt möjligt så stämmer det bara för de som har tjänat miljoner senaste åren och inte har några förfrågningar m.m.

Jag själv tjänade 470k förra året (39k/mån brutto) och lånade 150000 av ICABanken för 1 vecka sedan. Över 2,5 procentenheter billigare lån hos ICA än Nordea som är min bank där alla mina ärenden är samlade.

Använder alltid ICABanken när jag reser dessutom eftersom det är totalt kostnadsfritt att ta ut pengar i utlandet till skillnad från alla andra banker som har valutaväxlingsavgift SAMT uttagsavgift på alla uttag utanför Sverige.

Faktum är, att när bostadsköp blir aktuellt, kan jag tänka mig att flytta allt engagemang till ICABanken. Ser inget behov av att vara kund hos en storbank, det är dyrare och jag tjänar inte på att dom har massa kontor i hela landet där det är 80 pensionärer i kö konstant. Får säkert bättre bolåneränta på ICABanken än Nordea också.

Min frustration mot Nordea märks kanske =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in