Riga - Lettland
http://1.bp.blogspot.com/_EHbf-gkQ3H...-beginning.jpg
Om man vill uppleva en misär på nära håll, inte bara när det gäller eftersatta byggnader, utan även människors mentalitet och beteende som formats av just detta, så är det platsen att åka till. Strunta i själva citykärnan som faktiskt är hur upputsad och vacker som helst, där mest utländska affärsmän och framgångsrika prostituerade kvinnor rör sig. Det säger inte särskilt mycket om landets historia. Du behöver bara ta ett par steg åt fel håll från gamla stan och du rör dig i ett område där tiden stannade ungefär när Stalin tog över skiten för 72 år sedan.
Bilden ovanför ligger inte alls långt från stadskärnan, och knallar du runt i de områdena så kan du räkna antalet per kvadratmeter arbetslösa fyllon och pundare i alla åldrar som bara "hänger" längs med trottoarerna. Det fanns en kille i ungefär min ålder (25-30) som redan tappat i princip alla tänder (av oklar anledning) och pratade ett språk som knappt gick att urskilja vad det var (jag skiljer lätt mellan lettiska och ryska) varje gång han kom fram till mig och antingen tiggde eller hotade sig till cigaretter eller pengar, inte säker på vad det var mer än att han inte fick någonting.
Jag har nog aldrig upplevt känslan av "hur i helvete ska jag undvika att bli uppäten" så starkt som när jag letade efter mitt hostel som visade sig ligga i detta område, trots att jag klart och tydligt hade uppsikt över polisstationen hela tiden när jag sökte mig fram. Kanske har det att göra med att jag under en incident tidigare på min "resa" råkat ut för en situation där polisen plockade in mig i piketen trots att jag inte gjort någonting mer än varit aningen berusad, tagit mitt pass ifrån mig och sedan krävt stålar av mig. När det visade sig att jag inte hade kontanter så körde de mig till bankomaten och kommenderade att jag skulle ta ut cirka en tusenlapp "or else we will take you to police station". Ville inte riktigt veta vad det där "or else" innebär, och tänker inte ta reda på det heller.
Mycket bisarrt land, med bisarra invånare. Däremot ändrade det inte min uppfattning om Sverige, jag hatar fortfarande att vistas i detta landet mer än något annat, och så fort jag kan så drar jag tillbaks till just Riga.
http://3.bp.blogspot.com/_EHbf-gkQ3H...rvr-inside.jpg