2025-06-12, 09:18
Medlem
DraconianTimess avatar
Apropå "res inte hit" så har jag suttit och läst artiklar om Ibiza, en destination som gett mig en fantastisk upplevelse.
Tyvärr kan jag dra slutsatsen att man inte skall resa dit, i alla fall inte nu. Mitt råd är att vänta några år.

Ibiza gå igenom en "reset" just nu. Det verkar som att restart efter corona pandemin har totalt misslyckats. Hyrorna hade nått den maximala bristningsgränsen men fastighetsägare har fortsatt att höja.
Resultatet är inte bara dyrt, men att polis och sjukvårdspersonal inte har råd att bo på Ibiza med en svag och underbemannad poliskår som resultat. Kriminella figurer (främst mafia från Napoli, Italien) har tagit tillvara på faktorerna:
  • Få poliser
  • Många rika människor
  • Allmänt avslappnad stämning där folk sänker garden

I Expressens artikel har polisen på Ibiza varnat för kollaps, och denna kollaps ser vi början på just nu.

Personligen tycker jag det är fruktansvärt synd att ön som jag hade så fina minnen från håller på att förstöras av kriminellt pack.

https://lavozdeibiza.com/en/current-...earic-islands/
https://www.cazahar.com/en/gewelddad...schiet-omhoog/
https://www.youtube.com/watch?v=ke43llvv_ao

Slutligen en svensk artikel: https://www.expressen.se/nyheter/var...s-pa-stranden/
Citera
2025-06-24, 18:32
Medlem
Inte för att någon skattar det särskilt högt, men Bryssel gillar jag inte. Tråkigt, sunkigt, ologiskt planerat, otryggt och dyrare än Stockholm. Hemlösa överallt på gatorna, varav många är vita belgare. Midi-stationen känns väl ungefär lika tryggt som Fittja centrum.
Senast redigerad av BurnBockjaevel 2025-06-24 kl. 19:17.
Citera
2025-06-24, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OsloRbastFTrest
Var i Danmark som barn några ggr omkring 89-92. Det var helt underbart.
Men sedan har det möjligen blivit tråkigare - lite så som Sverige också, så har "framgången" ledat till att lite av landets egna själ har dött. Inte totalt, men partiellt. Det var betydligt mera av landets egna själ och kultur kvar för så kort tid sedan som omkring 1990.

Köpenhamn känns ju åtminstone inte lika spännande som förr. Var ju mer "gritty" på 90-talet och början av 00-talet, framför allt när Christiania och Pusher Street fortfarande var en grej. Nu är det en svindyr söndergentrifierad stad överöst med 35-åriga barnvagnsmorsor och den enda graffitin är laglig.
Citera
2025-06-26, 11:44
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BurnBockjaevel
Köpenhamn känns ju åtminstone inte lika spännande som förr. Var ju mer "gritty" på 90-talet och början av 00-talet, framför allt när Christiania och Pusher Street fortfarande var en grej. Nu är det en svindyr söndergentrifierad stad överöst med 35-åriga barnvagnsmorsor och den enda graffitin är laglig.

Bara resan till Köpenhamn var mer spännande förr i tiden. Man fick ta sig ut till den blåsiga Ångbåtsterminalen och ta färjan över.
När bron kom, så kunde man plötsligt "råka" hamna i Köpenhamn efter en bra fylla på tåget.
Citera
2025-06-30, 19:02
Medlem
Förutom Sydney så är australiska städer överlag ganska trista. Inte direkt några städer man går runt i spontant för att upptäcka nya grejer.

Speciellt Brisbane var oerhört träigt, trots att det bor närmare tre miljoner människor där. Känns mest som städer som är till för att folk ska bo och jobba i snarare än besöka.
Citera
2025-07-05, 12:37
Medlem
DraconianTimess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BurnBockjaevel
Förutom Sydney så är australiska städer överlag ganska trista. Inte direkt några städer man går runt i spontant för att upptäcka nya grejer.

Speciellt Brisbane var oerhört träigt, trots att det bor närmare tre miljoner människor där. Känns mest som städer som är till för att folk ska bo och jobba i snarare än besöka.

Kanske för att vårt moderna samhälle som vi känner det utvecklades från Romarriket (Italien). I Europa är vi väldigt bortskämda med att ha väldigt mycket kulturskatter på nära håll.
Australiens städer uppstod långt mycket senare på 1800- och 1900-talet. Inspirationen är mer eller mindre från USA och modernismen härskar där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in