Citat:
Ursprungligen postat av
Ördög
Någon som är hågad att blåsa liv i tråden? Jag öppnade en liknande diskussion om de resemål som Fodor's tycker att inte ska besökas.
(FB) Fodor's No List - resmål som borde undvikas
Jag läste lite i tråden, men den är ju bara en massa gnäll från folk som inte klarar av att inte allt är precis som hemma i Örkelljunga. Folk verkar ha helt orimliga förväntningar, och minimal erfarenhet av att resa; typ ”varför blev min resa till en håla i Bulgarien så dålig, trots att jag hade bokat ett enstjärnigt hotell och bara rörde mig i slumkvarteren?”
Faktum är att det finns få riktigt dåliga resmål, det fattar man om man faktiskt är berest och har erfarenhet av att röra sig i olika miljöer, hitta lokala pärlor och sätta upp rimliga förväntningar inför resan. Nyckeln är att hålla sig till destinationens styrkor, och inte försöka hitta det omöjliga - och att ha en rimlig nivå av tolerans och öppenhet för andra kulturer. Och sen får man vad man betalar för; om man ska snåla på allt (eller inte fattar hur man hittar bra hotell med rimliga priser) så kommer det att påverka upplevelsen negativt.
Antalaya kan säkert vara helt ok om man bara ska ligga på en strand och sola så billigt som möjligt, och inte bryr sig om att tusentals andra gör samma sak alldeles intill samtidigt som den lokala befolkningen försöker sko sig maximalt på varje besökare. Man kan ju inte åka dit och tro att man ska få samma upplevelse som om man hyr en privat villa vid havet på Amalfikusten.
Det finns inte ett enda ställe som jag har varit på (och jag har varit nästan överallt) som inte hade sina ljuspunkter, men så är jag också en extremt van resenär. Det finns platser som jag kanske inte skulle åka tillbaka till, men inget ställe som jag tycker bara var negativt eller ångrar att jag åkte till. Men eftersom det är kravet i tråden så blir mitt bidrag Jönköping. Det tyckte jag var ett rätt trist ställe, men å andra sidan var jag bara där i några timmar.