2013-09-02, 09:24
Medlem
heroinsunrises avatar
Jag har två hårddiskar. En intern på 500GB (C som Windows ligger på, som i stort sett är tom, och en extern på 500GB (E som jag har alla mina filer på. E: är dock formaterad som HFS (från tiden då jag använde MacBook). Jag använder ett program som heter MacDrive för att kunna mounta denna i W7.

Jag vill formatera E: till NTFS, men vill självklart behålla alla filer som är både musik och filmer. Hur ska jag gå tillväga? C: har 400GB ledigt, så jag kan inte bara flytta över alla filer dit, och sedan formatera. Skulle då behöva kasta 100GB data. Finns det något sätt att formatera om disken, utan att förlora datan på den?

Tacksam för svar!

Mvh
Citera
2013-09-02, 09:42
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Nej, en formatering raderar filerna. Det är en av funktionerna. Vill du ha dem kvar måste du kopiera till annat media.
Citera
2013-09-02, 10:01
Medlem
Nix, funkar inte.
Köp en billig extern hårddisk till.
Citera
2013-09-02, 10:12
Medlem
PappaKanFiskas avatar
Vet inte hur det funkar i mac världen men i pc miljö finns fler möjligheter.
Ett alternativ är att skapa en partition på disken (t.ex z: ) som ska formateras dit du sen flyttar dina filer. Sen formaterar du den partitionen du vill (t.ex. c: ) på samma disk. Där efter kan du om du vill installera nytt OS på c: samt flytta tbx dina filer till c: och radera z: . Låter kanske lite krångligt men det är ganska lätt och gratisprogram för detta finns om ditt nuvarande OS inte klarar det.

//Fiskarn
Citera
2013-09-04, 19:17
Medlem
neurogens avatar
Om jag minns rätt går det inte att konvertera från HFS till NTFS.
Du måste flytta över din data till ett annat medium och sen formatera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in